Mitä asioita pitää ottaa huomioon, kun vedostaa värifilmistä mustavalkokuvia? Esim. millaista paperia kannattaa käyttää yms. Haluaisin kuulla kaikenlaisia vinkkejä ja niksejä. Saako värinegoista ylipäänsä tehtyä hyvännäköisiä mustavalkokuvia?
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Mielenkiintoinen aiheavaus. Kiinnostusta tälläkin suunnalla.
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Joskus sitä yrittäneenä muistelen, että ei kannata vaivautua. Yleensä värinegassa on niin voimakas taustamaski, että lopputulos on varsin vähäkontrastinen. Tämän yli en ainakaan itse päässyt. Onko jollain kikkoja?
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Entisinä aikoina oli pankromaattista paperia, en usko että enää löytyy. skanneriin vaan ja "desaturate" nappia painamaan ja digiprinttiä vääntämään.
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Minä tein värinegoista muutaman mv-kuvan yli 20 vuotta sitten ja muistelen, että tasaisen harmaata tuli. Silloin oli käytössä 2, 3, ja 4-paperit ja joka jyrkkyydellä tuli tunkkaista jälkeä. Jos oikein muistan...
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Varmaan pitäis olla jyrkäksi valotettua/kehitettyä värinegaa jotta siitä saisi kivan näköistä MV-kuvaa.
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Olen joskus kokeillut ja suosittelen kanssa vahvasti tuota skannausta ja digiprinttiä. Käy nättinä päivänä ulkona kuvailemassa muutamat uudet mustavalkonegat vedostustarkoituksiin.
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Vanhaan hyvään aikaan oli Kodakin Panalure-paperia, jolla tuo onnistui. Vieläkin voi löytä Ebaystä, esim. toinen näistä kahdesta: http://www.ebay.de/itm/160760925492
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista En onnistunut panalurellakaan saamaan kuin "platkua" jälkeä. Jos nyt yrittäisin, niin skannaus ja säädöt photarissa, sitten digiprintti.
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Niin,jotain tulee varmasti.Samat kokemukset, että vaikeeta on ja jälki ei ole ensiluokkaista, mutta jos joku sen osaa niin kumarrus sinnepäin.
Vs: Mustavalkokuvien vedostaminen värinegatiiveista Jos haluaa kokoeilla, kannattaa miettiä että mille valolle käytettävä paperi on herkkää ja mille ei (eli suojavalon väri)