Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Työkaluseppä. Terottaja. Kivimies (käsityökaluilla tekevä). Seppiä löytyy nykyään uusiopineita puukon tekijöitä, mutta aika vähän niitä jotka osaa tehdä käyttöesineitä ja korjata niitä vaikkapa noita kivimiehen työkaluja..
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Itsekin olen ollut filmi -/paperiasemoija (taittaja) sekä reprokuvaaja. Kumpikin ammatti on käytännössä hävinnyt kirjapainoista digitalisaation tulon myötä. Kumpikin ammatti muuten on ollut hyödyllinen asia myös valokuvaukseni saralta.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Asiakaspalvelijahenkilökunta kaupoissa ja pankeissa.. eiköhän muutamassa vuodessa pankkien asiakaspalvelu ole kokonaisuudessaan siirtynyt nettiin ja kaupoissa (ainakin suurimmissa marketeissa) myyjien tilalla ole pikakassat. Pankkiautomaattikin voi olla muutamassa vuodessa harvinaisuus käteisrahan hävitessä, nyt jo tuntuu että sellaisen sijainti pitää tietää ennalta kun niitä on harvenneltu niin. Tulipa mieleen, vaikka tähän ei kuulukaan.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Muutamia melko harvinaisia: Modistimestari, lienee noin 5 kpl. Eläinten täyttäjä. Suomen ainoana naispuolinen ansiovesilentäjänä Kuopion Vesitaxissa, Rauna Ylinen Verkonkutoja Pekka Tähtinen Kolilla laiduntaa kesäisin luonnonhoitajalampaita, joista huolehtii ihka oikea paimen. hääsuunnittelija http://www.hs.fi/ihmiset/a1425017027341 talonmies viittomakielen tulkki luotsi palovartija kuoronjohtaja urkujen rakentaja akvaarion hoitaja kiviseppä http://www.uusimaa.fi/artikkeli/34197-mari-ojala-saa-migmatiitin-lohkeamaan kahvinhaistaja, viininmaistaja, olutsommelier, yksi Suomessa Leijonankesyttäjä, delfiinien kouluttaja Iskelmäsanoittaja Kellonsoittaja - onkohan jossain kirkossa vielä - ehkä ortodokseilla? Telttamestari, teltantekijä siis.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Näkökulmasta ja tilanteesta riippuen esim. kutoja, ompelija, vedostaja, lähetti, toimihenkilö, puhelinasentaja, puhelunvälittäjä, metsuri, apukuski, talonmies, vahtimestari, sihteeri, pakkaaja, myyjä, puutarhuri, yleisurheilija, asiantuntija, johtaja, päättäjä, omistaja, investoija, ...
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan ainakin löytyy paljon, jos lisää minkä tahansa ammatin yhteyteen termin "ammattitaitoinen" ;-)
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Kivipainomestari, litografiaa tekevä taidegraafikko.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan On meillä vielä ainakin pari edelleen toimivaa tuulimyllyä ja varmaan joku vesivoimallakin toimiva. Vaan noilla vehkeillä jauhot jauhava mylläri taitaa olla jo aika harvinainen ilmestys? http://www.koiramaentalo.fi/22 http://liperi-seura.fi/Tuulimylly-ja-riihi.php http://www.museot.fi/museohaku/index.php?museo_id=22140
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Kiitos ihmiset. Olen saanut monta varteenotettavaa vihjettä. Somea parhaimmillaan. Naapuripalstalla meni heti läskiksi. Tämä kuva on ollut täällä aikaisemmin, mutta esimerkkinä vain, millaista olen tekemässä. Kapa
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Interiööreissä myös. Kapa P,s, Kummallisen värisiksi muuttuivat ainakin meikäläisen näytöllä. Vaan anti olla, ei tämä täällä niin vakavaa ole.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Jospa yksi vielä, kun oikein innostuin. Pönötyksiähän nämä, mutta sellaista halusin. Työympäristö on näissä minulle se tärkeä pointti, tietenkin ihminen tärkein. Kapa
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Olet aivan harhateillä. En kysynyt, mitä kannattaisi kuvata. Sen osaan kyllä itse päättää. Vajaa mielikuvitukseni ei vain osaa etsiä kaikkea mahdollista. Olen saanut paljon hienoja vinkkejä, myös huonoja, joista sinun on pahimmasta päästä. Vaan kiitos mielenkiinnosta. Mukavaa varmaan sinulle tälläinen vittuilu. Minä olen oikeasti ja tosissani liikkeellä, tallentamassa historiaa jälkipolville. Hekottele siellä itseksesi. Kapa P.s. Nuo postaamani kuvat eivät kerro koko totuutta. Mukana on paljon muutakin. Enemmän sellaista perinteisempää dokumenttia.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Tuli mieleen tuossa pariin otteeseen ulkomailla kuukausia asuessa, että kengänlankkaaja on hieno, mutta kotimaastamme täysin kadonnut ammatti. Tuli käytyä kerran kuukaudessa sellaisen palveltavana ja en ole saanut ennen sitä enkä sen jälkeen sellaista kiiltoa kenkiini. Vai onko täällä sellaista ammattikuntaa ollutkaan? Siitä tuli mieleen suutari. Vielä tällä hetkellä väestöllä on käytössä kenkiä, joita kannattaa korjata, mutta kuinka kauan enää siitä on monen ammatinharjoittajan elinkeinoksi asti? Korjaamisen ajatuskin taitaa hukkua jossakin vaiheessa. Kodinkoneet ja elektroniikka alkavat olla kertakäyttöistä ja lyhytikäistä, samoin vaate- ja rakennusmateriaalit, huonekalut, ym. Ja korjaminen usein kalliimpaa kuin uuden ostaminen. Tätä ehkä keskustelussa jo sivuttiinkin, en muista. Eli: Suutari, räätäli, kodinkonekorjaaja, mitä näitä on. Tällä viikolla huomasin, että Espoossa kiertää sama ompelukonekorjaaja kotikäynneillä kuin vuosi sitten Käpylässä. Onkohan niitäkään montaa tässä maassa..
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan On toki. Helsingissä muistan pienenä kun faijan kanssa kuljettiin joskus 70-luvun puolivälissä ainakin oli. Se joskus kiillotuttikin. Rautatieasemalla oli ja taisi olla muuallakin. Sitä en muista, milloin ne hävisivät, saattoi olla 80-lukua. ed. Muistelen kuitenkin nähneeni vielä yhden asemalla joskus paljon myöhemminkin. Ehkä jopa 90-lukua oli. Sittemmin niin harvoin olen sielläpäin edes käynyt, etten tiedä nykytilannetta.
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan Sandiksessahan noita kengänlankkaajia on kokonainen varuskunnallinen
Vs: Harvinaiset/kuolevat ammatit/vihjeitä kaipaan No jos ihan tosissasi olet niin ehdottomasti selfie hipstalla...