Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Harrastetaiteilija?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 1 Helmikuu 2013.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    Vs: Harrastetaiteilija?

::prööts::

Automoderaatio iski kun mulla oli lukihärön aiheuttama mielikuva. Pahottelen mutta kokonaan deletoidakaan ei voi.

2. Vs: Harrastetaiteilija?

Ei voi olla oikeaa vastausta, koska ei ole vastausta ollenkaan. Taidetta ei voi määritellä. Keskustelu degeneroituu siis siihen, josta voidaan keskustella taiteen sijaan eli apurahoihin
    -p-

3. markku55

markku55 Active Member

Juu, apurahoista voisi olla paljonkin juttua, mutta se ei liity minusta mitenkään taiteen arvoon, vaan mieluumminkin niihin poliittisesti valittuihin henkilöihin jotka noista rahoista päättävät. Vähän samanlaista on kirjallisuuden Finlandia palkinto jonka valitsee joku valittu henkilö joka taas toteuttaa omaa ideologiaansa ihan oman harkinnan mukaan...hyi helvetti että on surkeeta taiteellisuuden arvontaa.

4. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Jos sullakaan ei ole muuta sanottavaa kuin paheksua keskustelua ja yrittää käydä henkilööni, sen siaan että sanoisit jotain asiaan kuuluvaa, jos sinulla on jotain mielipidettä asiasta?

Minusta on mielenkiintoista, että kahden eritekijän lopputulos voi olla lähes identinen, vaikka lähtökohdat tekemiseen on täysin eri, toinen tekee taidetta ja toinen vain kuvailee.

Minusta on myös mielenkiintoista se, että on mahdollista että harrastaja tosiaan voi tehdä ilosta ja pahimillaan ammatilainen pakosta, viimeisenä vuotenaan viiden vuoden apurahasta?

Mielenkiintoista on myös se miten institution sisällä oleva taiteilija katsoo sen ulkopuolella olevaa ja vähättelee.

Myöskin koulutus on mielenkiintoinen kysymys, kun emme pitävästi voi sanoa mikä on taidetta, mutta silti siihen voidaan kouluttaa.

ym. ym. muutakin on kuin apurahat;-)

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

"...se ei liity minusta mitenkään taiteen arvoon, vaan mieluumminkin niihin poliittisesti valittuihin henkilöihin jotka noista rahoista päättävät. "

Ne, jotka vähiten noista asioista tietävät, ovat suurimpia asiantuntioita.

Kapa

6. markku55

markku55 Active Member

Kerroppas asiasta hieman enemmän kun tunnut tietävän.
    Minä olen se taidetta katsova ja mahdollisesti jopa ostava taho, minulta ei kuitenkaan kukaan koskaan kysy mitään, miten siis sinusta perustellaan apurahojen saajat?

7. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Taidepainotteinen koulutus antaa työvälineet (tekniikan, materiaalihallinnan, jne.) ja taidon ammatikseen taidetta tekeville...
    Iso huokaus..... ota ny se kalja ja hengitä vähän... vai olisko sittenkin koko juttu trolli ;)

8. Kasimir

9 684
    547
    113

Emme voi pitävästi sanoa, mutta koulutukseen voimme sanoa vaikka:

-  Taidehistorian tuntemus, osaamme analysoida aikalaisten teoksia suhteutettuna siihen yhteiskuntaan ja valtarakenteeseen - antaa myös ohjeita tehdä uusia teoksia tähän päivään
    - Perspektiivioppi,  ja sen merkitys kuvan rakenteseen
    - Värioppi: värien vuorovaikutus ja niitten merkitys lopulliseen kuvaan
    - Sommittelu, sen vaikutus ilmaisuun
    - Materiaalioppi, kuinka ilmaisu muotoutuu eri materiaaleilla

On muutakin, mutta en ole opettaja. Opettajat tuovat muutakin esiin.

Kapa

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mitenkä sitten esim. Vatanen?
    www.jukkavatanen.fi
    Onko hän taiteilija vai ammattilainen tai vaihtoehtoisesti
    ammattikuvaaja josta tuli iloinen amatööri ...
    Itse ainakin koen hänen kuvansa taiteellisina, mutta ammattilaisen käden jälkenä.
    TJukka

10. Vs: Harrastetaiteilija?

Sinäkin toteutat omaa ideologiaasi juuri tässä oman harkinnan mukaan. Taiteelle ei ole olemassa mittaria, on vain mielipiteitä, politiikkaa, ideologioita, koulukuntia, kaupallisuutta, markkinointia ym ym ym... Taide ei ole mitenkään pyhä asia "jossain", se  muuttuu jatkuvasti ja kuuluu kaikille eri muodoissaan.

Kirjallisuuden Finlandia-palkinto puolestaan on kustannusyhtiöiden yhdistyksen PR-työkalu, jolla luodaan varsin onnistuneesti hyvää huomioarvoa kirjallisuudelle. Finlandia-ehdokkaiksi saa jokainen yhdistyksen jäsen (kustantaja) lähettää sovitun määrän kirjoja. Kukaan muu ei saa osallistua. Omasta mielestäni joka kerran vaihtuva päätuomari on loistava ratkaisu. Esiraati on sitä ennen valinnut jyvät akanoista.
    -p-

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kapa kiteytti erinomaisesti monta asiaa.
    On muistettava, että teoria on työkalu vision toteuttamiseen ja tässä suhteessa koulutus on ilmaisua pelkästään eteenpäin vievä voimavara. On tärkeä tietää, mitä on ollut ennen, millainen tilanne yhteiskunnassa on ollut sillä hetkellä, onko uusi suuntaus edellisen jatkumo vai täydellinen vastareaktio sille jne.
    T Jukka

12. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

No jospas Jari näistä ymmärtäisi asian ;)
    Jari, itse vertailit rakennusmiestä taiteilijaan toisessa topikissa jossa moitit kuvasta pyydettävää hintaa....
    Sama juttu.... tarvitseeko talonrakentaja koulutusta? Onko omakotirakentaja mestari? Miksi kouluja on rakennusmiehille / arkkitehdeille??

Nyt jään odottelemaan "ristiinnaulintaa" ;-p

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Aika pahan haasteen laitoit itsellesi! Kerro ratkaisusi?

EDIT: kun seuraavan Finlandia-palkinnon ehdokkaat on julkistettu, lue ne ja julkista oma valintasi, vältytään "surkeelta taiteelliselta arvonnalta".

14. markku55

markku55 Active Member

Joku helkkarin apinakin on tehnyt taidetta jonka hinnat on olleet korkeita, onko taide siis kiinni koulutuksesta, siitä kuka sen tekee vai mistä?
    Muistaakseni juurikin joku apina maalasi niin harmoonisia värisotkuja, että ne sai ostavan yleisön ihastumaan, miksi, koska apinakin ehkä osasi valita itseään kiinnostavia visioita ja maalata ne tauluiksi.
    On selvää, että koulutuksella saa asiat järjestykseen, mutta taiteilijaa ei koulutus saa henkilöstä josta ei taiteilijaa koskaan tule.
    Sama asia kuin jos koulutuksella saisi keksijän joka keksii kaikille eteen tuleville ongelmille oikean ratkaisun.
    Itse olen toiminut "keksijänä" yli 35v, eli tuotekehityksen parissa, patentteja on tullut saatua silloin kun yritys on patentointiin halunnut ryhtyä (suurin osa patentointikelpoisista ideoista jää hyödyntämättä ja siis suojaamatta).
    Koko tuon työelämän ajan olen kerännyt aivoihini niitä väkäsiä mitä oikein yhdistämällä syntyy uusia ideoita.
    Väittäisin, että sama tilanne koskee myös taidetta, eli ihminen kehittyy koko ajan ja löytää uutta ilmaisukykyä, uusia ideoita ja tapaa esittää omia ajatuksiaan, joten koulutus on VAIN ja AINOASTAAN alkupotku oikeaan elämään oman alan kanssa.

15. Kasimir

9 684
    547
    113

Täytyykö sinun tietää taiteen katsojana/ostavana perustelut apurahan saajista? Saattavat perustelut olla avointa tietoa. Kysy. Eikö sinulle riitä itse teos, josta pidät/et pidä/tai haluat ostaa. Siinä kyllä olet oikeassa, että taidetoimikuntiin valitaan eri järjestöistä asiantuntijoita, jotka ovat poliittisesti eri leireistä. Itse olen ollut esimerkiksi Keski-Suomen taidetoimikunnan jäsenenä kuusi vuotta (en enää) valokuvan edustajana ilman poliittista mandaattia. Muitten alojen edustajat olivat omien alojensa asiantuntijoita, joista jotkut olivat puoluepoliittisesti tiedossa, mutta se ei mielestäni vaikuttanut apurahojen jakoon. Jaoimme omasta mielestämme niitä muilla perustein. Näin tietääkseni toimitaan nykyisinkin. Olen myös ollut vaikuttamassa valtion julkisiin taideostoihin. Niissäkin laatu oli kriteerinä, ei puoluepolitiikka.

Kapa

16. markku55

markku55 Active Member

Luitko viimeisen sanani oikein?

17. Kasimir

9 684
    547
    113

Olen samaa mieltä. Vielä eläkeläisenäkin olen opiskelun polulla. Noi apinajut nyt olivat sitä Seiska-lehden kamaa. En olisi sinulta sentään tuollaista odottanut. Taidat sittenkin olla sellainen "perusinsinööri"?

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mitä tekemistä patenttisuojalla on taiteen kanssa? Kun patenttisuoja loppuu, niin "teos" ei enää olisikaan taidetta???

19. markku55

markku55 Active Member

Olen sitä mieltä, että KYLLÄ, maksavan yleisön tulisi saada pyytämättä tiedon perusteluista miksi joku on niin hyvä taiteilija, että ansaitsee apurahat.
    Jos väität, ettei puoluepolitiikka ole lainkaan mukana apurahojen jaossa, niin olet melkoisen hyväuskoinen. Kutka pääsevät valitsemaan kohteet, eikö heillä ole poliittisesti saatua asemaa olla valitsijana?
    Selvää, tai ainakin toivottavaa, on, että valitsija todella valitsee apurahan saajan laadun mukaan, mutta voisiko kuitenkin olla niin, että valittavien suhteet, poliittinen suuntautuminen tai muut kontakti, vaikuttaisivat valitsijoiden valintaan, ainakin jos valittavien joukossa on ns "tasavertaisia" ehdokkaita?

20. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Luin: "arvontaa", jonka ymmärsin mielestäni olevan "surkeeta taiteellisuuden arvontaa". Kysyin ehdotuksiasi paremmaksi ratkaisuksi.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.