Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Harmilliset/harmittomat mokat :)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jupasierra, 26 Helmikuu 2013.

Vs: Harmilliset/harmittomat mokat :)

Mulla kävi kuukausi takas niin kun olin menos laivalle ja piti yhteen julkasuun kuvia niin eikös 5D:n akku ollu loppu ja ei vara-akkua mukana niin joutusin lainaamaan kaverin Pokkaria. Sillon kyl mun valitus kuului kilometrien päähän.

1. Vs: Harmilliset/harmittomat mokat :)

Joskus aikoinaan myin asiakkaalle videokameran, joka taisi tuli 60-vuotislahjaksi. Upouusi Sony oli vielä suhteellisen kallis (jotain 2000 euroa). Hain varastosta paketin ja myin akkua yms. siihen päälle. Ja koko homma sitten vielä lahjapakettiin.
    Hyvät kaupat!

Niin, arvaahan sen miten kävi:

Varastosta hakemani paketti sattui olemaan demokoneen tyhjä laatikko...

Kerran opiskeluaikoina lupauduin hoitamaan yhden järjestön 100 vuotis juhlallisuuksien kuvaamisen,
    mv-filkalla kun erikseen halusivat ja tottakai käsityövedoksina. Juhlissa oli mukana Paavo Lipposta yms.
    Täysin järjetön työmäärä, varmaan 150 mv-kuvaa väänsin pimiössä ja kaikki yhdessä säkkipimeässä viinikellarissa otetut palkitsemiskuvat olivat varmasti 6 aukkoa ali. Salaman olin heijastanut sen pirun kaariholvin kautta niin, että joka kuvassa vain yhden tyypin naama näkyi ja tämä tottakai aivan ylipuhki.

Vieläkään en muista mitä kaikkia kikkakolmosia (monivalotusta, vahvennusta yms) käytin että sain noista edes huonot,
    vieläkin äärimmäisen jyrkät ja vaatimattomat 10x15 kuvat. Monta tuntia meni yhteen kerrallaan.

Piilotin nämä sitten nipun loppuun, olihan siellä hienojakin enemmistö. Ja sain vaivastani stipendin.
    Muistan kyllä aina sen kun nuo filmit kehitin ja katoin että voi prkle.

2. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113

Eikös nämä ole itsestäänselvyyksiä tarkastella jo edellisellä illalla.Lataus,muistikortit ym skeida mitä tiki tuo tullessaan.
    Ilmarin moka on lähes surkuhupaisa:)

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113

Nyt vasta luin,paha jo laittaa paremmaksi.Hyvä Kimmo! t kimo

4. Vs: Harmilliset/harmittomat mokat :)

Kimo ne on kyl itsestään selvyyksiä mut sillon se tarkastus vaihe vaan unohtu. Opinpahan läksyni.

5. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113

Vähän kuin joku unohtaa passin kun lähtee Turkkiin.Lentoasemalla sätitään..etkä ottanu niitä! Sunhan ne piti ottaa ym vastavaa .Kuitenkin muistetaan otta Ipad jota räplätään koko matka .Mikäli pääsee matkalle:)

6. Vs: Harmilliset/harmittomat mokat :)

Tosta lentsikka jutusta tuli mieleen tarina (tää oli jonku historiikki) ku olivat sota-aikaan viemässä vihikoiraa jollekki kaukopartiolle. Koira oli ohjaamossa ja pelkäsi lentämistä ihan helkutisti ja halaili ja nuoli. Sit sen masu teki tenät ja se ykäs toisen haalarin kaula-aukosta sisään kuumana kesäpäivänä :)

V-MS

7. Vs: Harmilliset/harmittomat mokat :)

Kimo juu muistan kun seuraavana päivänä mentiin kattomaan kuvia mitä oltiin otettu laivaan tulon yhteydessä kun kuvaaja niitä näytti niin sanoin sille tuohduksissani et kuule noi kuvat ei ole erikoisia ne on itseasiassa varsin keskinkertaisia,yritin kysyä siltä ensin akkua.

8. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Kiitos.  Meriittejä on hyvä olla.  Kokemusta ilmakuvauksesta: On on.  :)

9. zecan

zecan Member

43
    3
    8
    Tuli mieleeni, olitko joskus 90-luvun alussa opettamassa valokuvauskurssilaisia Lahdessa? Se kurssi oli aikuiskoulutuskeskuksen tiloissa.
    Kurssia veti vanhempi herrasmies, mutta mukana oli myös nuorempi kaveri.

10. Mirrored

23 779
    748
    113
    Olinhan minä, mutta vain yhtenä kautena. Sain sen "perintönä" opiskelukaverilta LMI:stä ja siten sen delegoin myös eteenpäin. Työväenopiston kurssi ja en nyt enää muista mutta tuo vanhempi herra saattanut olla vetämässä toista samanaikaista kurssia eri painotuksella ja oli Työväenopiston vakkareita. (Jos oli jossain kohtaa mukana luokassa niin olen ainakin unohtanut kokonaan.)

Taisin näyttää dioja valokuvauksen perinteestä, kuuluisilta kuvaajilta. Olin ne kirjoista kuvannut juuri sitä varten. Sitten oli se käytännön tekeminen pimiössä ja kai jotain tehtäviä koitin myös antaa?

Viimeksi muokattu: 23 Marraskuu 2021
  11. zecan

zecan Member

43
    3
    8
    En muista kurssista paljoakaan, muutkin vanhat asiat tuntuu häipyvän jonnekin, mutta ainakin pimiötouhuissa taisit olla mukana. Otin sinusta luokassa jonkin kuvankin, kun keskustelit kurssilaisten kanssa.
    Sitä en muista minäkään, että olitko samaan aikaan vanhemman herran kanssa paikalla. Olisiko hän ollut nimeltään Martti Peltola? Nimi päsähti jostain mieleen, mutta voin erehtyäkin.
    Vuodet vierii…

12. Mirrored

23 779
    748
    113
    @zecan Voitko laittaa kuvan esille? :rolleyes:

13. zecan

zecan Member

43
    3
    8
    En voi luvata. Viime aikoina olen etsiskellyt kuviani, diat ja negatiivit pahasti hukassa, en ole löytänyt mistään. Ettei olis vaan menetetty kokonaan.
    Mustavalkokuvia pitäisi olla jossain Ilfordin laatikossa, voin yrittää etsiä. Vähän retuperälle jäänyt mun minimaalinen ”arkisto”. Katsotaan jos löytäisin kuvan.

Mirrored tykkää tästä.
  14. zecan

zecan Member

43
    3
    8
    Yhden kuvan löysin. Oletko sinä tässä? Etten vaan ole erehtynyt henkilöstä.

7E00DD29-645B-4214-A2D3-06D63E5377E7.jpeg

Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu 2021
  15. Mirrored

23 779
    748
    113
    Oikein hämmästyin mutta kyllä siinä olen! Olisikohan lukukausi 88-89 eli eka vuoteni Lahdessa. Olin unohtanut että ajoin tukan pois kerran vaikka melkoisena karvapehkuna aloitin.

Varsin hauska katsella juuri nyt iltaisen leikkauksen jälkeen Meilahden silmäpolilla verkkokalvon irrottua. Kiitos.

zecan tykkää tästä.
  16. Mirrored

23 779
    748
    113
    Pääsin pois. Vähän lipsahti aiheesta.

Liitetyt tiedostot:

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 178
    3 512
    113
    Pelottava juttu. Ilmeisesti pääsit kuitenkin ajoissa hoitoon? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siinä on jonniinmoinen kiire.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 178
    3 512
    113
    Tossa paikallisessa ryhmässä oli juttua kirkon kastemaljasta.

"Siuntion Pyhän Pietarin kirkon kastemalja.
    Vuonna 1550 Suitian kartanonherran Erik Flemingin leski Hebla Siggesdotter Sparre teetti miehensä muistoksi ja poikiensa huomioimiseksi kalkkikivestä valmistetun kastemaljan Siuntion kirkkoon. Maljan valmisti kivenhakkaaja Tomas Tomasson Räävelistä, eli nykyisestä Tallinnasta. Kastemalja on valmistettu kalkkikivestä kolmessa osassa. Maljaosan ympärille on kaiverrettu Fleming ja Sparre sukujen vaakunat ja teksti: "Eric Fleming Riddare, Hebla Siggesdotter 1550" eli suomeksi "Eric Fleming ritari, Helba Siggersdotter 1550". Keskiosaan on kaiverrettu soturi ja ruusu, sekä nimet Iachi Fleming, Clas Fleming.
    Tämä kastemalja on yksi Suomen myöhäisin keskiaikaisen tradition mukainen kasteeseen liittyvä muisto."

No, olin joskus aikoinaan kirkossa kuvaamassa hääparia, ja just siinä kastemaljan vieressä on sopivasti tyhjää tilaa kuvien ottoon. Kuinka ollakaan, valaisinjalusta kaatui, ja aika painava kompaktisalama rojahti just siihen kastemaljan viereen.

Harmiton moka siis, onni onnettömuudessa, aloittelijan tuuria ja mitä vielä. Joskus vieläkin tulee kuitenkin hiki kainaloihin, kun tapauksen muistan. Hebla Siggesdotter ei sentään tulisi kiukuttelemaan, mutta muuten olisin kyllä jäänyt kirkon historian kirjoihin oikein supermokaajana, jos jalusta olisi rojahtanut 30 cm toiseen kohtaan. Seuraavat kuvaukset hoitelinkin sitten enempi siellä ovensuun puolella kirkkosalia.

malja.jpg

keegan ja Jari_S tykkäävät tästä.
  19. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43
    Itse olen joutunut tänä vuonna esim. opettelemaan kuvaamaan vasemmalla silmällä, koska Apotti ja muukin tiedonkulku HUSissa. Se ei tosin oikein kuulu harmittomiin mokiin, mutta elämä on.

-Topi