Onko tyypillistä että talviaikaan kuvattaessa negatiiveista tulee harmaita vai liittyykö ongelma itse prosessiin? Tumma pää on negatiiveissa kuitenkin pääsääntöisesti siellä missä kuuluukin eli pistemittarilla olen sen oikein mitannut. Saahan näitä tietysti pimiössä ja kuvankäsittelyllä korjailtua mutta jos prsessissani on korjaamista niin mielellään sen tekisin.
Filmi ja kehite ovat tuoreita. En käytä vanhoja kehitteitä uudelleen. On tuoretta myös päiväyksen osalta. Kiinnitettä en ole joka kerta uusinut. En ole kylläkään huomannut eroa tuoreen ja käytetyn kiinnitteen välillä. Kiinnitysaikana olen käyttänyt viittä minuuttia jos en ole pystynyt kiinnitysaikaa etukäteen mittaamaan. Kehitteenä keskarille ja laakalle yleensä Tanol tai Pyrocat hd jonka valmistan juuri ennen kehitystä. Kinoa kun olen kehittänyt D-76 tai HC-110 kehitteellä en ole samaa ilmiötä havainnut niin voimakkaana.
Jatkokysymys Olen käyttänyt Ilford Rapid Fixer kiinnitettä. Kiinnitysaika ohjeen mukaan 1-5 min. Voiko liian pitkä kiinnitysaika aiheuttaa harmautta ?
5 minuuttia yleensä ja blandis on ollut 1+4 lämpötila noin + 20 . Joskus on näkynyt filmin reunoissa harmautta. Uudestaan en ole kiinnityslientäkään käyttänyt. Viemäriin on mennyt.
Kyllä kiinnityslientä voi uudestaan käyttää mutta maltilla. Klubilla kehitämme filkat ja sitten vedokset samalla kiinnitteellä. Ite olen myös kiinnitelly Lux Etrena muutamaan kertaan.
Joo, ja olen toistaiseksi kehitellyt aika vähän, joten liemien kaataminen viemäriin ei ole vielä näkynyt taloudessa. Yleensä harrastuksissa suurimmat menot tulee kaluston hankkimisesta kuin itse toiminnastaja toimintakulujahan nämä liemet ovat. Niinku.
Ei se harmaus tullut oikein esille digissä, mutta kiinniteaika ei ilmeisestikään siihen harmauteen vaikuttanut. Melko venyvä se aika Ilfordin ohjeen mukaankin on. Kamerassa uusi filmi. Kokeilemaan sen kanssa.
Tässä kaksi negaa arvosteltavaksi. Mielestäni nämä ovat harmaita jota toki oli sääkin kuvaushetkellä. Kuva myös maisemasta. Jokikuvassa mittasin pistemittarilla tumman pään kaarevan koivun alta. Järvikuvassa ison kiven alta. Tumma pää on molemmissa mielestäni kohdallaan. Alan kyllä itse kallistua sille ajatukselle että harmaana päivänä ei hyvää kontrastia ja sävyjä kannata edes yrittää.
kiinnikkeestä toi ei johdu kun reunat on just sellaiset, kun pitääkin. Sitten arvailusektorilta. Olisko ollut esihuuhtelussa yli 5min, saattaa tehtä huntua tai jos kehitysaika on yli puolituntia. Jotenkin toi hunnutus viittaa valovuotoon, mutta en keksi mistä noin tasaisen saisi aikaan. Taidankin lähteä lottoamaan tästä
Näyttäisi olevan pilvinen talvipäivä. Ainoa keino on alivalotus ja ylikehitys. Silloinkaan ei välttämättä sävyjä paljoa löydy, kun ei ole muotoilevaa valoa. Ihan normaaleilta negoilta näyttävät. Ehkä aavistuksen alikehittyneiltä. Kapa
En ole koskaan uskaltanut Foma 100 tai FP4+ filmeille tehdä push prosessointia. Voisiko olla että rohkeasti pitäisi harmaana päivänä valottaa 160-200 mukaan ja tehdä ylikehitys? Paljonko ko. filmit kestävät alivalotusta? Nyt olen toiminut näillä filmeillä pikemminkin niin päin että valotan systemaattisesti yli ja kehitän ali. Selittääkö tuo edellä mainittu nämä harmaat, sävyttömät ja histogrammiltaan kapeat negat? Nämä on minulle vielä tuoreena laakakuvaajana niin uusia juttuja että tuntuu kuin olisi astumassa ihan uuteen maailmaan keskarin jälkeen. Tympäisee vain katsella skannattua, harmaata kuvaa jossa histogrammi pojottaa kapeana siinä jossain keskellä.
Jos niissä on vikaa niin yksi vaihtoehto on huurua objektiivin sisällä. Sitä ilmestyy toisinaan mm. lämpötilan vaihtelun seurauksena ja se taas poistuu myös itsekseen tasaisissa olosuhteissa. Kiinnityksen onnistumisen mittariksi reunan tarkasteleminen on melko heikko ohje. Reunat yleensä kiinnittyvät helpoiten. Seppo: Kiinnitettä ei ole järkeä käyttää kertakäyttöisenä. Mitään hyvää, ilmaistakaan, ei ole syytä laittaa hukkaan. Ilmoitettu kiinnitysaika esim. 2-5 min ei todellakaan tarkoita että kaikki tältä väliltä olisi aina päteviä aikoja. Kiinnitysaika riippuu varsin monesta tekijästä, ainakin olennaisen paljon lämpötilasta, liikuttelusta ja filmilaadusta sekä kiinnitteen tyypistä ja laimennoksesta. Riittävä kiinnitysaika määritetään kiinnitettävällä filmillä ja sen voi tehdä myös avaamalla purkin heti kun kiinnite on kaadettu sisään ja tarkastelemalla filmiä hyvässä valossa kiinnitysajan kuluessa. Riittävä kiinniytysaika on kaksinkertainen bongattuun kirkastumisaikaan. (Huomaa että keskeltä yleensä kiinnittyy viimeiseksi ja yleensäkin siellä missä on myös mustumaa, on jäljellejäänyt vähäinen sameus vaikeimmin bongattavissa.) Kun sekoittaa uuden käyttöliuoksen filmikiinnitettä, kannattaa heti ottaa filminpalatesti (tai katsoa livenä kuten edellä selostin) ja laittaa filmityyppi ja kirkastumisaika muistiin. Kun tämä aika aikaa pidentyä selvästi (esim. 30s -> 45 sek tai 1min-> 1,5min), on hyvä aika uusia kiinnite. Tämä on paljon pätevämpi riittoisuusohje kuin kiinnitevalmistajan osviittaa antavat 15 rullaa litralla tms. Ja eipä unohdeta liikuttelua! edit. lisätty esimerkki kirkastumisajan pidentymisestä ja kiinnitetyyppi ja laimennos oleellisesti vaikuttaviin tekijöihin