Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Harmaakortin käyttö

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Migelson, 11 Elokuu 2010.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Harmaakortin käyttö

    Mä olen käyttänyt lastoliten ezybalancea valkotasapainon säätämiseksi. Olen ottanut kuvan siitä valossa, jossa kuvankin otan ja laittanut sen kameran wb-tasapainoksi. Riittävän hyvin on mulle värit olleet kohdallaan.
    T Jukka
     
  2. Vs: Harmaakortin käyttö

    Näinhän se on. ColorChecker on siitä hyvä, että sen avulla voit säätää harmaa-asteikon lineaariseksi. Onnistuu joissakin RAW-konverttereissa tai viimeistään Photoshopissa. Kopsaten vastaavat säädöt sitten varsinaisiin kuviin. (Huom. lineaarisuuden toteutuminen on kiinni sekä kameran että konvertterin ominaisuuksista).

    "Tavallisissa" kuvissa pientä epälineaarisuutta tuskin havaitsee mutta sitten kannattaa asiaan kiinnittää huomiota, jos kuvissasi on jatkuvasti perushyvät värit mutta varjot vaikka nuo vihreät ja/tai valkoiset paidat magentaisia.

    -p-
     
  3. Vs: Harmaakortin käyttö

    Lineaarisuus ei liity gamma- elikkä S-käyrään.
    Lineaarisuus on ominaisuus, joka voi tarvita korjausta, jos kameran harmaatoisto on epälineaarinen. Korkeuskin voi kaivata korjausta, jos sitä on liikaa tai liian vähän tarkoitukseensa; epäkorkeutta on ole vielä tullut mitanneeksi.

    -p-
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Onneksi sentään epäselvää voi korjata selventämällä.
     
  5. Vs: Harmaakortin käyttö

    Asia on bueno jo tällä selvyyden tasolla. ;-)
     
  6. Vs: Harmaakortin käyttö

    Voiko kotitarpeisiin riittävän harmaakortin tehdä itse, esim. tulostamalla laserprintterillä harmaan laatikon tai valottamalla perinteisen mv-paperin harmaaksi (esim. Ilford MGIV)?
     
  7. Vs: Harmaakortin käyttö

    Paremman puutteessa olen käyttänyt värikaupasta saatavaa NCS-värijärjestelmän korttia numero 167. Siinä on 7 harmaapalkkia alkaen sävystä S1000-N sävyyn S8000-N. Kortti on rintataskukokoa ja käyttökelpoisuutta lisää sen liimaaminen alustalle.
    Koska kortti on pieni, sitä voi käyttää printin vieressä kun arvioi lopputulosta. RGB-arvojen rukkaaminen sopatessa toimii kotitarvetarkkuudella. Jos ei käytä normivalotusta, löytyy palkeista lähellä 190 oleva.
    Kuvaan usein kohteesta ensimmäisen kuvan harmaakortti keskellä ja sen jälkeen ilman korttia loput.
     
  8. Vs: Harmaakortin käyttö

    "kotitarpeisiin" ja "riittävä"... Kumpikaan mainitsemasi tapa tuskin tuottaa täysin neutraalia harmaata ja optisen valkaisuaineetkin lienevät mukana sopassa. Mutta mikäpä estää sinua kokeilemasta ja testaamasta mikä on SINULLE riittävä. Kiiltävää paperia ei kuitenkaan kannata käyttää.

    Harmaatasapaino on tärkeää, kun halutaan toistaa värit oikein. Neutaaliksi vedetyt harmaat voivat toisaalta tuhota kuvasta fiiliksen, valon värin. Neutraalista on oikeasti hyötyä vain silloin kun sitä nimen omaan halutaan.

    -p-
     
  9. Vs: Harmaakortin käyttö

    Vain paras on kyllin hyvää, mutta kuten kirjoitin "PAREMMAN PUUTTEESSA". Viimeistelen kuvat aistinvaraisesti.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Kuten Pekka sanoi, kannattanee ainakin käyttää paperilaatua, jossa ei ole kirkasteita. Siis 'luonnonvaaleaa'.  Muutoin, 'kotitarpeiksi', harmaalta näyttävä lienee harmaata.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Minulle vain paras on liian hyvää...
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Olen käyttänyt kameran mahdollisuutta hyväksi valkotasapainon hienosäätöön, kuten termi Sony R-1 :ssä on. Kun on ensin säädetty valkotasapaino valon mukaan, voi sitä kuvatessa säätää helposti edelleen +-3 pykälin.  Ohjekirja kertoo "compensation is equivalent to 10 mired for each step".
     
  13. Vs: Harmaakortin käyttö

    Kotitarve syntyy vaikkapa silloin, kun aamuauringossa tulee vastaan kohmeinen hyönteinen ja aikaa on sen verran, että laukun taskusta löytyy paremman puutteessa liuska. Ei tarvi kastaa etusormea ja nostaa pystyyn. Kun on aikaa valmistautua kuvaukseen, ovat kaikki paremmat keinot käyttökelpoisempia ja arsenaali sen mukainen.
    Eipä ollut otsikkoa harmaakortti / diy :)
     
  14. Vs: Harmaakortin käyttö

    Tuosta kauniista aamuauringonvalostako pitää tuhota nyt tunnelma?
     
  15. Vs: Harmaakortin käyttö

    Miksi? Viimeistelen kuvat aistinvaraisesti.
     
  16. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Olen luullut että kameralaukussani kiinni oleva linssinpuhdistus liina olis samalla myös harmaakortti.


    <SIZE size="1"](Mistähän mä tälläsen jutun oon keksinny kun en edes ulkomaita osaa niin että laukun valmistajan sivuilta oisin tän tiedon bongannu?)</SIZE>
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Näin maanantaisin naamakin saattaa olla käypäinen.
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Harmaakortin käyttö

    hehehh ....ja milloinkas niitä harmaita päiviä on?
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Jos puhutaan harmaakortista valonmittaustarpeisiin (18% heijastavuus) eikä värilämpötilan mittaamiseen,  on useitakin sinnepäin oikeaa tummuutta auttavasti markkeeravia ohjeita vanhastaan, esimerkiksi Fjällrävenin kangas.  Itselläni on Nikonin kameralaukku, joka on samoin auttava.  Löytyy myös Kodakin harmaakortti, mistä tässä edellä vasta opin ettei sitäkään ole tehty valkotasapainon säätämiseen.  Toinen puoli on siinä valkoinen ja paketissa oli kaksi korttia.  (missähän ne nyt makaavat... ovat 90-luvun alusta)
     
  20. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Harmaakortin käyttö

    Valotuksen mittaamiseen se iho on aivan käypänen myös keskiviikkona... Perjantaina voi olla vähän keskiharmaata tummempaa, johtuen kovemmasta verenkierrosta...