Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Valokuv, 12 Toukokuu 2011.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Kyllä weppikokoisessa jotain "pintakuviota" näkyy tietysti, mutta en tiedä miksikä sitä nimittäisi. Todella rakeinen 18x13cm -kuvakin on nettiversiona rakeeton, mutta jotakin kohinamaista siinä on.

    Esimerkki (Neopan 400 800:n mukaan)

    Vaikea samaa on digillä kieltämättä matkia.
     
  2. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    kameralaukussa ei voi Mv rakeesta sanoa yhtään mitään, sellaiseksi puuroksi menee. Hiukka voi jo Flickrissä, kun voi selata ja katsoa originaalikoossa, eikä rae puuroudu.
     
  3. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Älä osta M kasia, menee pian kaikki filkkakalusto myyntiin ja sehän on suuri tappio...
     
  4. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Löytyisikö M8 käyttäjiltä niksejä laitteen käyttöön ? Itse olen viritellyt jo käyttäjä profiilit eri tarkoituksiin ja ei ISO arvot näihin. Eihän tiedä vaikka joitain jippoja olisi jäänyt vielä huomaamatta ....
     
  5. mscore

    mscore Member

    594
    15
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Eipä ole niksejä kameran käyttikseen (ellei sitten näytön teippaus umpeen, heh) mutta ThumbsUp ergonomialisäke on ihan must varsinkin yhdistettynä sormilenkkeihin (ks. Leicagoodies Sling).
     
  6. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Kiitos. Otetaan harkintaan tuo ThumbsUp ainakin. Pyrin kuvailemaan mahdollisimman paljon ilman näyttöä..niin kuin olisi filmikamera.
     
  7. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    En lukenut koko ketjua läpi, toivottavasti ei toistoa. Itselläni on M8.2, johon ilmaantui "coffee stain" ongelma näyttöön. Tunnettu issue, joka on ollut niin yleinen, että varaosia sen korjaamiseen ei enää ole. Vikä sinänsä on sellaisenaan aika lievä, mutta vaikuttanee kameran jälleenmyyntiarvoon. Mukava ajatus ei ole myöskään takatelkkarin lopullinen pimenemisen, jolloin varaosien puutteen vuoksi kamerasta tulisi käyttökelvoton.

    Tältä pohjalta on alkanut mietityttämään muidenkin varaosien saatavuus ja kameran pidemmän aikavälin korjauskelpoisuus.

    Itselläni ongelma ilmeni takuuaikana, vaihtoehdoksi tarjottiin uuden ostamista (kalliiseen hintaan).
     
  8. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Kuullostaa aika järkyttävältä, että Leicalla on noin lyhyt aikajänne varaosatoimitukseen.. Kun ottaa huomioon laiotteen hinnan ja "oletetun" maineen, niin kummastuttaa.. Ei ole paljon järkeä ostaa ns. laatukameraa, jos se ei ole korjattavissa enää 5 vuoden kuluttua, mihin vaan kameraan voi tulla vikaa. Ehkä lakkaan itse pohtimasta M9 ostoa...
     
  9. mscore

    mscore Member

    594
    15
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Minullakin M8.2 ja coffee stain. Mutta se on vuodessa pienentynyt puoleen :) Tarvitseeko avaamiseen + puhdistamiseen muka varaosia?

    (Jos LCD+safiirilasi ovat yhteenliimatut niin miten sinne kosteutta olisi muka päässyt.)
     
  10. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Eihän tuo voi olla mitenkään mahdollista, mistä liikkeestä ostit kameran?
     
  11. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Suomesta ostettu. Kyseinen ongelma aiheutuu nettikeskusteluiden perusteella sideaineen valoon reagoimisesta. Ainoa korjauskeino osan vaihtaminen, joita ei siis ole. Lähinnä huolettaa, kuinka korjauskelpoinen kamera mahdollisesti jatkossa on? Leicaa on kuitenkin ainakin itse tottunut pitämään enemmän pidemmän perspektiivin tuotteena kuin monia muita, vaikka digiaikana asiat ovat muuttuneetkin.
     
  12. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Liikehän on velvollinen hoitamaan tuon takuuaikana, joko vastaava uusi tai vanha kuntoon.
     
  13. mscore

    mscore Member

    594
    15
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Minulle kaffet tuli pakkaspäivän kuvailujen jälkeen ja tulkitsin kosteusvammaksi. Voitko heittää linkin aiheesta jos joku on tutkinut tarkemmin?
     
  14. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Ihan google ja "leica coffee stain" löytyy runsaasti.
     
  15. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Seurasin pitkään tuota kirjoittelua ulkomaisilla foorumeilla noista LCD ongelmista, ennen kuin hankin oman kamerani. Ainakin tähän saakka on ollut tilanne se, että Leicalla ei kertakaikiaan ole LCD näyttöä varaosana enää. Tämä johtuu jostain syystä, jonka vuoksi alihankintana näitä toimittanut osapuoli ei enää pysty toimittamaan näitä. Ratkaisuksi näyttö ongelmaan Leica on tarjonnut M8 tai M8.2  omistajille hyvitystä vaihdossa M9 kameraan. Eli riihikuivaa saa itse maksaa sitten kuitenkin välissä. Leica M9:lle on Leica kovasti lupaillut varaosia ainakin kymmenen vuoden päähän vai oliko jopa pitemmälle ajanjaksolle.

    Nyt kun tuo Leican uusi pääkonttori on hiljattain valmistunut Wetzalriin toivotaan, että tekisivät viisiaita päätöksiä varaosien turvaamiseksi myös kaikkin malleihin http://www.l-camera-forum.com/leica-new ... n-wetzlar/"]http://www.l-camera-forum.com/leica-news/2014/01/leitz-park-in-wetzlar/


    Tuolta löytyy paljon keskusteluja Leica Coffee Stain onglemista =>http://www.l-camera-forum.com/leica-for ... fee-3.html"]http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/leica-m8-forum/265503-hurray-my-m8-has-got-coffee-3.html
     
  16. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Jaahas. Kyl Leica on aina Leica.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Laatu on ylitsepääsemätön ja samoin ongelmat ;)
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Tosimies toki ostaa leicaan halvan ebay-lcd:n ja pistää sen paikalleen vaikka jeesusteipillä  ;)

    Eli eiköhän siihen M8:sankin jotain takatelkkaria aina saa, vaikka originaali lakkaisikin toimimasta. Ellei leicalla ole käytetty jotakin todella erikoista näyttöä, jollaista ei elektroniikkansa puolesta voi korvata noilla yleismalleilla.