Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Valokuv, 12 Toukokuu 2011.

    Terve,

    Omistan tällä hetkellä nikon d700 järjestelmän ja sekä olympus ep-2. D700 on jäänyt vähälle käytölle, koska jostain syystä isoa kameraa ei vain tule otettua niin herkästi mukaan kun esim. lapsien kanssa liikkuu. Hankin jokin aika sitten Olympus EP-2 joka on kyllä mieleeni, mutta kamera tilttailee luvattoman usein. Ainoa keino on irroittaa akku jne. Hintaa tuollakin paketilla oli toista tonnia.

    Heräsi siis ajatus että luovun kaikesta sälästä ja hankkisin yhden kamera + 1 tai 2 linssiä, eli suht mobiili ja luotettava ja tietty laadukas kamera haussa. Siksi harkitsen Leican M8. Kertokaa onko M8:n "puutteet" ja ongelmat sellaisia että niiden kanssa voi elää? Luin flickristä että myös M8 tilttailee ja akkua saa olla repimässä irti...
     
  1. jms

    jms Member

    230
    0
    16
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Kyllä tuo on huoltoreissun paikka. Minulla ollut ep-1 ainoana kamerana jo 1.5 vuotta, eli kaksi talvea ulkoilutettu eikä edelleenkään ole ilmennyt vähäisintäkään ongelmaa. Akku on irroitettu vain latausta varten.
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    M8:n isoimmat ongelmat joiden johdosta tuli luovuttua omasta aikoinaan:
    - IR-filtteri vaaditaan aina nokalle, ellei halua mustista keinokankaista purppuran sävyisiä.
    - Kuvalaatu heikkenee ISO 400 yli mentäessä huomattavasti silmille hyppivän kohinan johdosta.
    - Akun kesto on heikohko.

    Plussia olisi enemmänkin, mutta nuo yllämainitut "ongelmat" ajoivat pois järjestelmän parista.

    Enpä kyllä muista M8:n tiltanneen kertaakaan, jos ei noita akun loppumisia ota huomioon, eikä EP-1:n kanssa ollut mitään ongelmia.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Missä luokassa käytetyn M8:n hinnat nykyään liikkuu?

    Toisaalta tuntuu kyllä, että Fuji x100 saattaisi olla kysyjälle yksi vaihtoehto jos rahaa riittää eikä EP-2:sta saada kuntoon.
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Käytetyt M8:t näyttää pyörivän tällä foorumilla jossain 1800e tietämillä. eBaysta voi saada satkun halvemmalla.
     
  5. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    kiitos vastauksista tähän mennessä....mietin itsekin Fujin x100 mutta siihenhän ei saa vaihdettua linssiä. Ajattelin joka tapauksessa huollattaa / vaihtaa EP-2:n koska takuuta on voimassa vielä hyvän matkaa.

    M8 kyllä houkuttaisi ja M9 on turhan arvokas. Hinta tosiaa pyörii siinä 1800e tietämillä.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Mutta jos ajattelet nykyistä kamerakalustoasi johon sanoit kuuluvan m43:n ja D700:n, niin mitä tuommoinen vajaakennoinen Leica voisi siihen oikeastaan tuoda? Siis muuta kuin tyyliä.

    Jos et jo omista, niin Panan 20mm pannari voisi olla hyvä ostos m43 kameraan. Minulle tuo nimenomainen objektiivi on ainakin se yksi ja suurin syy miksi m43 pienestä ja mielestäni "väärän muotoisesta" kennostaan huolimatta polttelee.

    Eikä se D700 niin kamalan suuri ole jos laitat nokalle 50mm primen tai vaikka 2/35 millisen. Rumahan tuo Nikoni on, mutta mielestäni kuitenkin hintaansa nähden (halvempi kuin käytetty M8) aika ylivertainen valokuvauskone.

    Vastaukseni kysymykseesi, jotta "ostaisitko" on siis se, että en "en ostaisi". m43 plus D700 muodostavat aikalailla unelmasetin josta on paha pistää paremmaksi.
     
  7. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Enpä itse ostaisi. Alkaa olemaan jo vähän vanhentunutta tekniikkaa, pää hajoaisi kroppikertoimeen ja UV-filtteripakkoon ennen pitkää. Aika kovan hinnan saisi loppujen lopuksi maksaa mittaetsindigiydestä. M6 ja ei tartte murehtia akkujen loppumisesta ja muista ikävyyksistä.
     
  8. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    niinpä, eihän se M8 paljoa lisäarvoa taida tuoda :D! Mutta lähinnä itseäni kyrsii, että kalliit kamat pölyttyy repussa eikä niitä tule käytettyä...paitsi juuri tuota ep-2:sta, koska se on helppo napata mukaan..siitä se ajatus sitten lähti....kartoittaa vaihtoedot ja mahdollisesti vaihtaa yhteen pieneen ja laadukkaaseen...

    p
     
  9. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Kovin yleinen syy muistikortillisten kapistusten häiriöihin on formatointia kaipaava hieman solmussa oleva muistikortti tai viallinen sellainen (kehnoja piraatteja myydään maailmalla paljon). Suosittelisin sen formatointia ja jos ei auta, toisenmerkkisen kortin kokeilua.
     
  10. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Jos vaihto objektiivi ei ole ehdoton vaatimus fujifilm X-100 on hyvä vaihtoehto.
    Kokemuksia 2 kuukauden käytöstä todella mielyttävä käyttää.
     
  11. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Odota M kymppiä, sitten saa M ysejäkin taas pilkkahintaan.
     
  12. loghill

    loghill Member

    248
    0
    16
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Omistin M8:n kaksi ja puoli vuotta. Pidin siitä todella, ainoa syy luopumiseen oli kuvamäärän dramaattinen putoaminen. Nykyiset määrät hoituvat yhtä hyvin M6:llä.

    Kamera on todella hyvä, enkä epäröisi hetkeäkään ostaa sitä uudestaan. Mikäli internetissä kuvausta teknisten lomakkeiden perusteella harrastavien mielipiteitä kuuntelee, M8 jää hyllyyn. Oikeassa elämässä valokuvaukseen se on kuitenkin omiaan.

    Ja mitäpä niistä suotimista murehtimaan, kun ne on kerran lasien nokalle ruuvattu niin eihän niitä siitä tarvitse poistaa. Mikä mittaetsin on juttusi, vaihtoehdot ovat vähissä.
     
  13. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Mitäs siinä, osta vaan, kyllä siinä rahat säilyy jos käytetyn ostat.
     
  14. mscore

    mscore Member

    594
    15
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Mulla on nyt ollut M8.2 yli vuoden käytössä ja dikkaan edelleen. Ei tunnu vanhalta lainkaan ja kuvanlaatu hyvällä optiikalla on huippua. Kaikissa laitteissa on ongelmansa ja rajoituksensa, ne täytyy vaan oppia tuntemaan. Jos hiffaa ja tarvitsee mittaetsinkuvauksen edut yleensä niin M8 on edelleen hyvä laite.

    Itse valitsin M8.2:n lähinnä sulkimen, naarmuuntumattoman näytön ja black-on-black ulkonäön takia. Perus M8:n suljin on aika äänekäs ja napsahtava. Jälleenmyyntiarvo on säilynyt lähes samana.

    En koskaan kuvaa >320 ISO:lla kohinan takia, mutta toisaalta f1.4 lasilla voi sisähämärässäkin kuvata käsivaraisesti herkkyyttä nostamatta. En koskaan pidä herkkyyttä automaattiasetuksella ja 90% ajasta kaikki muukin on manuaalisella jotta kuvasarjat näyttäisivät yhdenmukaisilta.

    Akkukesto ei ole koskaan keskeyttänyt kuvaamista, mutta kannan aina vara-akkua mukana ja vuorottelen akkuja, jotta tiedän suurin piirtein kauanko kestävät. Sadoittain kuvia joka tapauksessa yhdellä akulla.

    UV/IR suotimia on pakko käyttää jos haluaa kamerasta kunnon kuvia. Ilman niitä saa käyttökelvotonta jälkeä. Mulla on UR/IR suotimet aina linsseissä kiinni ja koska kuvaan mustavalkokuvia M6:lla niin en yleensä irrota suotimia kun siirrän lasin filmirunkoon. Suodin joka tapauksessa suojelee kallista optiikkaa, joten en ole koskaan kokenut isoksi ongelmaksi. Jos ei olisi UV/IR filtteriä nokalla niin olisi joka tapauksessa UVa tms.

    Kamera ei ole hyytynyt normaaliolosuhteissa kertaakaan. Yhden kerran -20 asteen pakkasessa monen tunnin ulkoilukeikalla kamera jämähti muistikortille kirjoittaessaan, mutta virkosi myöhemmin. Saman olisi voinut tehdä mikä tahansa digivehje.

    Parasta M:ssä on koko. Laukussa kulkee pari runkoa ja pari lasia samassa tilassa kuin yksi Canon-runko ja lyhyt lasi. Voi pitää aina mukana eikä näytä edes turistilta.

    Tässä M8:lla otettuja kuvia, jos kiinnostaa:
    http://www.flickr.com/photos/mikaelsiirila/sets/72157626504676338/
    http://www.flickr.com/photos/mikaelsiirila/sets/72157625710507629/
     
  15. massee

    massee Member

    420
    0
    16
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Painin itse ihan saman ongelman kanssa. Tekisi mieli ostaa, en vain ole pitkään aikaan yhdestäkään digistä oikeasti pitänyt. Olisiko tämä nyt sellainen mitä on mukava käyttää.

    M8 tuntuu silti välimallin ratkaisulta, mutta sen hankintaa puoltaa selvästi M9 edullisempi hinta.
     
  16. mscore

    mscore Member

    594
    15
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Ei ole niin mukava kuin filkka-M, sen voi ainakin sanoa.
     
  17. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Miltä osin poikkeaa (jos jätetään itsestäänselvyydet tarkastelun ulkopuolelle)?
     
  18. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Paksumpi, sulkimen ääni on ruma, M sulkimeen tottuneelle. Arempi ( ei voi käsitellä kuten M-leicaa)
     
  19. mscore

    mscore Member

    594
    15
    18
    Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Just noi. M6 on jämäkkä pala metallia, josta saa kunnon tukevan otteen. Tuntuu ikuiselta. Ja suljin on pieni napakka sihahdus. M8:n suljin napsahtaa aika kovaa (M8.2 ja M9 suljin on hiljaisempi) ja sulkimen jälkeen tulee sulkimen viritysääni, joka on puolen sekunnin sähköinen pörinä. Not sexy. (Tosin kyllä siihen tottuu.)

    Toisaalta M8:n (ja M7/MP/M9) etsin on parempi pinnoitteiden takia. Heijastustenestojen puuttuminen vaivaa joissakin tilanteissa M6:n kanssa -- M8:lla ei koskaan.
     
  20. Vs: Harkinnassa Leica M8, ostaisitko itse?

    Epäilen että M9 P tulee perinteisellä leicasulkimella ja viritysvivulla Epson RD-1s tyyliin
    Diehard Leicadiggarit on kritisoinut tuota suljinta kaikkein eniten. Kun ei tarvitse siirtää filkkaa, olisi se " supersmooth"