Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Muotokuvan käsittely

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RB, 29 Huhtikuu 2012.

1. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Keskustellaanpa taas muotokuvan käsittelystä.
    Yleinen mielipide on, että uutiskuvaa ei saisi käsitellä, se on aivan ymmärrettävää.

Jotkut ovat sitä mieltä että muotokuvaakaan ei saisi, siitä olen jokseenkin eri mieltä.
    Muotokuva on valokuvaajan näkemys kuvattavasta, ja näkemyksiä on monia. Sanotaanhan maalattuja taulujakin muotokuviksi, ja siinähän on kaikki tyhjästä nyhjästyä.

Niinistön kuvaa katselleena, suurin moka on tapahtunut kuvaustilanteessa, jos se olis hoidettu kunnolla niin tuskimpa kuvaaja olis semmosta käsittelyä kuvalle tehnytkään. Ei sen kuvan käsittely ole niin huono kun sen valaisu.

Itse käsittelen kuvia melko paljon, luonnollisuuden tuntu on kuitenkin melko tärkeää. Käsittely on meikin jatke.

2. Vs: Muotokuvan käsittely

Jos puhutaan ihmisen muotouvasta ni kyllä sen pitäis olla mahdollisimman luonnollinen, minun mielestä.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Muotokuvan käsittely

Yhteisesti sopien muotokuvan kohteen kanssa, haluaako luomia ja näppylöitä pois,
    kyllä mun mielestä rajuakin kuvankäsittelyä voi tehdä, jos niin yhteisesti mallin kanssa sovitaan. Esimerkiksi leukaa kaventaa, nenää pienentää jne..
    Mutta rajana on mun mielestä, että sitä ei saa kuvasta huomata.
    T Jukka

4. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Yleisesti ottaen muotokuvia ja niihin liittyviä odotuksia on monenlaisia:
    * Taiteilijan näkemykseen painottuva, missä muokkaus tai muokkaamattomuus riippuu taiteilijasta
    * Rituaalinen muotokuva; auktoriteettien kuvat, joissa muokkaaminen riippuu kansakunnan kulloisistakin arvoista, joiden huipentumaa auktoriteetin pitäisi edustaa
    * Dokumentaarinen muotokuva, jolta odotetaan "luonnonmukaista imartelua"
    * Jne...

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jep, mvuori ilmaisi asian aika hyvin;  karkea dikotomia on kuitenkin se tilaajaan perustuva;  siis tehdäänkö kuvaajan taidetta vai kuvattavan tilaamaa työtä.  "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"  on aika yleispätevää.  Jos tehdään kuvaajan projekteja, päättää kuvaaja mitä haluaa;  tilaustöissä päättää tilaaja, mitä haluaa kuvaajalta.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Olisko hyvä jos muotokuvaajalla on näyttää samasta esimerkkikuvasta käsittelemätön käsitelty ja paljon käsitelty versio? Luulis että silloin tilaajan olis helppo valita mitä haluaa. Ja tietty nämä esimerkkikuvat voisi olla näytettävissä jo tilausta tehdessä tai viimeistään ennen kuvaukseen ryhtymistä.

7. Vs: Muotokuvan käsittely

Koko käsittelemättömyys on minusta aika typerä ajatus. "Oikeita" mustavalkokuviakin käsitellään niin paljon kun osataan, nyt tietotekniikka on vain tuonut enemmän helppoja mahdollisuuksia ja se on nostanut kissan pöydälle. lisävalotus ja vajostus sekä tumman pään totaalinen hukkaaminen oli kuitenkin pressan muotokuvassa ne synnit, eli siis ei se että käsiteltiin vaan se että kuvasta tuli paska.
    EDIT:
    Okei olihan pressakuvassa vielä se mauton lomofiltteri-vinjentti.

8. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Normaali retusointi, ryppyjen siloittelu jne on mun mielestä ok. Niistä nykyisistä muovi-ihmisiksi käsitellyistä en tosin pidä.
    Sitten kun käsittelyllä lähdetään muokkailemaan leukaa, korvia, sormia, vatsaa, takapuolta, ...  Silloin ollaan hakoteillä. Mutta täähän on normaali ja pakollinen juttu muovi-ihmisten kuvaajille.

9. Vs: Muotokuvan käsittely

Nyt kun tein oman version pressan kuvasta niin huomasin että Pasi taitaakin diggailla Watasta ,D

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No todella....  Ammattiduunin kannalta käsittämätöntä kohkausta.

11. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Itse olen sen verran vanha, että kaikki lapsena,nuorena ja nuorena aikuisenakin otetut(otatetut)  ja nähdyt muotokuvat olivat retusoituja. - Luojan kiitos - ja valokuvaajan.

Täytyy muistaa mihin tarkoituksiin potretteja otetaan. Olen todella iloinen että rippi-,ylioppilas- , hääkuvani ovat hillitysti retusoituja.

Olen myöntyväinen jos kevyttä retusointia tehtäisiin myös nykyiseen ulkomuotooni jos nyt joku haluaisi vanhasta akasta jonkun tutkielman tehdä. Lasten kuville voi hyvin pientä siistimistä tehdä . - Kohtuudella. Tässä on sellainen syyllistymisen piirre: jos jokin "sotku" on jäänyt pitkään (mahdollisesti) esilläpidettävään kuvaan ,sen kohde tai vastuuhenkilö muistaa ja näkee juuri sen asian ja syyttää itseään huolimattomuudesta -kun taas jos erheet pyyhitään ystävällisesti piiloon.

12. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Minä oon samaa mieltä.

13. Vs: Muotokuvan käsittely

nim. lyijykynällä suoraan isoon (lasi)negatiiviin

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Just äskettäin eläkkeelle jäänyt sukupolvi osasi vielä negaretussin.  67 värinegakin  on hyvin retusoitavissa, kun osaa.

15. Vs: Muotokuvan käsittely

Tuskin on ikinä kuullukkaan. Olen minäkin iltapuhteina vääntänyt oman version tosta niinistö potretista.
    muta kun äojä on niin olmi, niin mitäs siitä teet ??