Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Halvemmalla hyvä runko

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 7 Helmikuu 2014.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Onhan rungon hyvyydessä muitakin puolia kuin kuvanlaatu, käytettävyydessä esim käyttäjän asetukset esivalintoina, syväterävyyden tarkastelu, yksi tai useampia kiekkoja, mitä asetuksia saa ilman valikkoja ym. Tämä vaikkapa juuri Nikonin dx-kameroissa.
     
  2. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    ...ja nämä saa halvimmalla käytetyssä rungossa.
     
  3. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Joskus saa, joskus ei.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    On toki, mutta ei kai halvalla sentään voi saada _aivan kaikkea_?

    Vaikka joku D3300/5300 onkin järkkäriksi aika keppainen, niin kyllä se kuitenkin vertautuu varsin suopeasti hintaisiinsa peilittömiin. Erinomainen kuvanlaatu, ei tarkennusongelmia ja käsiteltävyyskin vähintään linjassa hinnan kanssa.

    Minusta tuntuu, että näiltä edullisemmilta peilijärkkäreiltä on glooria mennyt aivan suotta. Joku "pen" on muka paljon hienompi kamera. No ei ole. Pikku-Nikoneista ei puutu kuin ne pari kiinteää obiskaa joista on puhuttu. Ja ehkä vähän Df-tyylistä retroa muotoon, ostajaa kosiskelemaan?
     
  5. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Harvemmin nuo arvot on nousemaan päässyt, poislukien toki D700 historia.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Ihan just näin, mutta minulla vielä pyöri mielessä se, että käytetty d7000 ei tänä päivänä antiinsa nähden paljon maksa.

    Edit: Mutta niinkuin tiedämme, niin kääntyvää näyttöä siinä ei sitten ole.

    Exit2: olitkin juuri vastannut tähän.
     
  7. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Olet ihan oikeassa. Mutta kuten huomasit ketjun alussa, kääntyvä näyttö on tärkeä laitos. Jos tingin siitä, kasvaa tarjonta paljon laajemmaksi niin uusien kuin käytettyjenkin osalta. Suurimmalle osalle esim. laukkulaisista ei näytön käännettävyys mitä ilmeisemminkään ole vaadittava ominaisuus.

    Ja jos haluaisin optimoida (vain) yhden rungon kaikkeen käyttöön, olisi se ilmiselvästi käytetty Sony A99 - mutta se ei kuulu tämän ketjun "halvemmalla" -otsikon alle. Saattaisi olla jopa kaikkein viisain vaihtoehto...

    Sony Alpha SLT-A99 In-Depth Review
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Sen verran vielä tähän, että kun runkoa valitaan, mielestäni tärkein kriteeri on aina rungon ulkopuolella. Objektiivivalikoima on se, joka mielestäni määrittää ensisijaisesti rungon valintaa, ja tästä syystä canikon on aina etulyöntiasemassa. Itse olen päätynyt Nikoniin, mutta uskon Canonin valinneiden olevan yhtä tyytyväisiä ja samasta syystä.
     
  9. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Eiköhän noihin Penooihin ja Sonyihin saa ne samat Sigmat ja Tamronit kiinni?
     
  10. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Totta. Hyviä vehkeitä, ja jos olisi saatavilla yhtään isommassa rungossa noita 5000-sarjan kameroita niin ostaisin muutaman. Mutta kun tekevät lapsen tai japanilaisen käsille nuo pikkunikonit. Mulla kipeytyy käsi yhtään painavammilla laseilla kuvatessa jos ei rungosta saa kunnon otetta.

    Aivan totta. Perus-PEN mallisto on lähinnä tökerö. OM-D E-M5 on kaunis, pieni ja erinomaisen hyvä kamera useimpiin käyttötarkoituksiin. Ja lasivalikoima on kiinteiden osalta huikea, ainoana puutteena pitkät telet. 
    Itse sen hankin reissukameraksi, ja kun myöhemmin hommasin 60mm makron, toetesin että yhtä hyvää ja kevyttä 120mm kinovastaavaa makrosettiä tuskin löytyy mistään ihan heti.
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Tuon Olympuksen osalta voi kai kuitenkin todeta, että ergonomia on jäänyt 70-80-luvun tasalle, samanlainen kuin FM2:ssa tai OM-1:ssä.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Mutta eikös retroilu ole käytettävyyden kannalta hyvä asia? Niin minulle on täällä kerrottu...

    m43 kameroiden puolesta puhuu kuitenkin objektiivivalikoima. Se on paljon parempi kuin CaNikonilla etenkin ajatellen matka- tai kakkoskameran roolia.
     
  13. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Akkukahvaa tuon kanssa on pakko käyttää pienilläkin laseilla kuvatessa. E-M1 on jo huikean paljon parempi ergonomialtaan (+muutenkin), mutta se ei ole esineenä yhtä kaunis.
     
  14. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Niin no. Joka suuntaan säädettävä aseen kahvakaan ei välttämättä ole kaunis mutta tarkoitukseensa optimaalinen.

    Itse asiassa kameran kahva pitäisi toimittaa kahdessa osassa: elektroniikka/akku ties mitä -paketti ja sen ympärille muotoiltava kiinnipito-osa. Sen voisi sitten käyttäjä laittaa pehmenemään uuniin ja puristaa joko 81/2 tai 12 -kokoisen kännyllänsä sopivat kaaret ja syvänteet. Ei varmaankaan kauneinta mahdollista, mutta toimivaa.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    No nythän sinä hyvän idean keksit, tosin ulkona on joskus lämmintä Suomessakin 30-astetta ja mustat osat auringossa saattaa lähennellä 70-80-astetta jopa enemmän, eli tuosta muotoilumassasta pitäisi tarttua yli sadan asteen lämpöisenä, jotta se ei muuttaisi muotoaan sitten myöhemmin?
    Vai onko nuo lämpömuovautuvat massat sellaisia, että ne voidaan muotoilla vain kerran, jonka jälkeen ne on muodoltaan pysyviä?
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Kameravalmistajat voisivat panostaa enemmän irtokahvoihin. Fujiin niitä onkin saatavilla. Äskettäin ostamani Sony RX100 mk2 oli aivan mahdoton saippuapala ilman kahvaa, mutta onneksi Sonyllakin on siihen oma ratkaisu. Kiinnittäminen kestää 5 minuuuttia ja istuvuus on hyvä.
    http://www.ukdigital.co.uk/sony-ag-r1-grip.html

    Mutta eipä ole RX100 ainoa tämän nykyisen muotoilusuuntauksen uhri. Tilanne on synnyttänyt pienet erityismarkkinat. Tämän putiikin kahvat ovat ainakin hyviä, sen voin sanoa Nikon V1 kahvaa kokeiltuani.
    Richard Franiec's Camera Accessories

    Ymmärrän kyllä valmistajia. Ensinnäkin on vaatimukset tyylin ja muotoilun suhteen. Toisekseen on vaikea suunnitella kahvaa joka täyttäisi kaikki vaatimukset erilaisten objektiivien kanssa. Esim joku Nikon Df on aivan eri kamera jos siinä on kiinni 50 millinen tai 24-70mm. Jälkimmäisen kanssa kamerassa pitää olla kunnolla kahvaa jotta se pysyy tukevasti kädessä.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Jotkut tekevät kahvoja joita saa itse muotoilla, mm Penrax LX:ään saa sekä valmiin puukahvan, että palikan jonka etupinnan voi itse muotoilla.
    Tuollainen itse muotoiltava palikka olisi kiva vaikkapa NEX runkoihin, mm E-PL5:n mukana tuleva vakiokahva on olematon, ja isompi varustekahva on surkea, eli riittävän iso kapula jostain muotoiltavasta materiaalista ja kiinnityspinnat kameran runkoon sopivat.
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    DIY Hasselblad :)
     
  19. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
  20. markku55

    markku55 Active Member