Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Halvemmalla hyvä runko

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 7 Helmikuu 2014.

    Olen jo pitemmän aikaa zoomaillut erilaisia, kohtuuhintaisia (600-700 €) digirunkoja. Uusien tuotteiden kirjo on valtava ja niiden myötä uusien, vain puolen vuoden ikäisten runkojen hinnat laskevat joskus radikaalistikin.

    Hintatasosta johtuen mukana ovat olleet niin u4/3 kuin DX-rungot sekä parhaimmat pokkarit. Digiaikana on saanut huomata, että joissakin rungoissa on hyvä hinta/laatu-suhde, sekä kenno, joka toimii hyvin tiettyjen objektiivien kanssa. Kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä runko ja optiikka ovat kokonaisuus, toisen niistä "parantaminen" ei kokonaisuutta nosta juuri mihinkään (kuten ei filmiaikanakaan), vaan opettelun kautta löytyy aina lisää mielenkiintoisia huomioita.

    Kääntyvä näyttö on eräs tärkeimmistä ominaisuuksista ja jos siitä pitää kiinni, rajoittuu tarjonta melkoisesti. Toki sen voisi korvata varustekenkään tulevalla lisänäytöllä. Hyväksyttävien rajoissa kulkee ylöspäin tilttaava näyttö, Mutta joka suuntaan kääntyvä on omassa käytössäni huomattavasti parempi ja se korvaa myös tavallisen etsimen puutteita.

    En ole koskaan ollut kovin raskaiden kameroiden ystävä. Filmijärkkäri moottorilla ja kolmella optiikkaa + salama on ollut jota kuinkin yläraja, RB67 kahdella optiikalla jo niillä raukoilla rajoilla. Perushasseli kolmella optiikalla 50/80/120 makro + kasetit samoin.

    Nyt kun olen leikiskellyt vanhalla Canon ID MarkII:lla olen todennut että vanhempana olen tullut vielä nirsommaksi. Aivan liian iso ja painava runko. Olen myös kuvannut melko paljon viimeisen vuoden aikana D5100-rungolla ja sopeutunut senkin puutteisiin, kuten pieneen etsimeen ja oppinut kiertämään niitä.

    Tätä kirjoitettaessa valinta on Nikon D5200.
    (Toukokuussa kun D5300 hinta on laskenut luultavasti se. Molemmat kelpaavat.)


    Yksi mielipide monista:

    Nikon D5200 review - Cameralabs

    Ihan mielenkiintoinen vertailu, vaikka en pisteytyksien perusteita kaikkea aina jaksa ymmärräkään:

    Nikon D5200 : Tests and Reviews | DxOMark
     
  1. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Itselläni on D5100. Mainio pieni runko. Nokalle Voigtländer 20mm - ja säädöt manuaalille. Näyttö vielä pois päältä. Digital FM! Kääntyvä näyttö on taas mainio esim. makrokuvauksessa.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Tätähän minä olen täällä kirjoitellut, että dx-järjestelmä on periaatteessa aivan kilpailukykyinen. Minulle tosin kelpaisi D3200/3300.

    35mm primen lisäksi haluan pikkutelen jollaisena saisi toimia 50 millinen sekä jotain laajaa. Vaikkapa 16 tai 18 millisen - mutta sitähän Nikon ei tunnetusti tarjoa :-( Käsin en ala näiden pikkuetsimellä varustettujen kanssa tarkentamaan.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    ????
    Kamerat ostetaan usein "kittinä", jossa on objektiivina 18-millinen, jota lisäksi voi samaan hintaan vain sen ympärillä olevaa rengasta kääntämällä "zoomata" jopa 55-milliseksi!
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Niinhän se menee teillä zoomipuolueessa.
     
  5. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Minun odotukseni kamerasta ovat pitkälti samansuuntaiset Tapiola2006:n kanssa. Koska olen peilittömyyteen jo kasvanut tavallaan sisään bridgen myötä, eikä m4/3 ole minulle kynnyskysymys lainkaan, kuolailen tällä hetkellä kovasti Panasonic Lumix G6:n perään.
     
  6. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Niin, ajatelkaas jos muutaman vuoden päästä tuollaiset Fuji X100 -tyyppiset kamerat ovat kinokennolla ja 35megaisia alta tuhannen euron, niin voinee ajatea että ajateltavaa riittää jatkossakin? ;-)
     
  7. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Veli hyvä, sä olet tippunut jo maailman menosta.
    Molemmissa mainitsemissani malleissa on pikselitiheys, joka vastaa > 56 Mb kinokennossa ja optiikoidenkin pitää olla todella hyviä jotta niistä saataisiin kaikki irti. Siispä rajallisella budjetilla korkeintaan 1/3 runkoon ja loput  optiikkaan. Mulle riittää yleensä 1 optiikka kerrallaan, kaksi on mukavaa, kolme jo ylellisyyttä.
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Kaikilla on omat tarpeensa, jotka ratkaisevat. Ymmärrän tuon kääntyvän näytön pointin, vaikken koskaan itse takanäyttöä käytäkään. Mutta jos kuitenkin voit elää ilman sitä, on samaan hintaan tai halvemmalla tarjolla iso määrä aivan järjettömän vähän kuvattuja d7000 kameroita. Kevyt dx, mutta tuo paljon lisää tuohon 5xxx sarjaan verrattuna.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Tästähän on keskusteltu. Suuremman resoluution kennolla saa suttuobjektiivistakin aina vähän enemmän irti. Paino tosin sanalla _vähän_.

    Edullisempien peilikameroiden hinta/laatu -suhde on kyllä järjettömän hyvä. Mutta jos dx-kiinteiden puutteessa pitää käsitarkenteisia objektiiveja hommaan ottaa, niin mielummin valitsen peilittömän rungon ja sen eletronisen etsimen tarjoamat kunnolliset tarkennusavut. Pienen optisen etsimen läpi on vaikea käsin tarkentaa.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Paitsi, että siihen ei tarvita edes suttuobjektiivia, sillä suuremmalla pikselitiheydellä tulee automaattisesti enemmän suttua kuin pienemmällä pikselitiheydellä, jos ne verrokit ovat muuten elektroniikaltaan samanlaisia.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Mulla E-PL5 on ansainnut aseman muiden kroppikennoisten kameroiden joukossa ja jopa päässyt ihan lempi asemaan. Näytöltä tarkentamista en vielä ole kokeillut, koska kaikki käyttämäni lasit on AF laseja ja siinä ne toimivat todella hyvin. Erittäin kätevä on ominaisuus missä itse kosketat takanäyttöä kohdassa mihin haluat objektiivin tarkentuvan, tosin kun toiminto jää päälle, niin nenäsi määrää mihin tarkennat ;)
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Olikos Olympukselta tulossa joku uusi? Mutta en tiedä onko se hinnaltaan mikä.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Ei kai ne enää mitään uusia tee?  ;-)



    Ohhoh, on se jo tiheää!  Ainakin saa kaiken irti optiikoista kuin optiikoista.  Niinhän se oli hitaimmilla filmeilläkin.
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Puhutko nyt digitaalirungosta vai siitä 50v filkkarungosta?
     
  15. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Suattaapi tuollaisia tullakin, mutta ihmettelen vuan kovasti, notta mihinkä noita 35 megapikkelsin kennoja tarvitaan? X100s:n 16 Mpix kennollakin kun tekee tuollaisia 60x115 printtejä ihan iloisesti. Ja kestää katella vähän lähempääkin...
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Ei tule jos kuvaa katsotaan jossain tietyssä koossa. Esim 3000 pikseliä leveänä 36mpx kennolla otettu kuva on aina terävämpi kuin 12mpx kennolla otettu. Näin vaikka sitä samaa suttuobjektiivia käytettäisiinkin.

    Tätä siis sanoo teoria. Eri asia on sitten se mitä väliä tällä on. Mielestäni 12mpx riitti aivan hyvin jos kuva oli huolella otettu.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Mikähän teoria? Laki harhaanjohtavan markkinoinnin perillemenosta?
     
  18. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    Mistä sä tuon keksit ?
     
  19. Vs: Halvemmalla hyvä runko

    No, mulla oli ajatuksena että se ainokanen polttoväli kestäisi rajaamista.