Moi, monen sattuman summana meillä on ruvennut asustamaan hyvin pieni ihminen. Sitä on nyt tullut kuvailtua kolme kuukautta ja kysyisinkin teiltä vinkkejä uuden objektiivin ostoon. Minulla on sigman 30mm f1,4, josta kovasti tykkään mutta kokeilimpa myös omistamaani nikkor 180 f2,8 ipanan kuvaamiseen. 180mm kanssa kuvatessa pitää olla järjettömän iso talo tai siirtyä ulos ikkunan läpi kuvaamaan. 30mm kanssa ei oikein saa kohdetta irti taustasta. Kamera on nikon D80. Mikä olisi sisällä kuvaamiseen hyvä, 50mm, 85mm, vai peräti 105mm ja jos vielä haluaisi kuvata sillä muutakin/muuallakin?
Vs: Vauvan kuvaus sisällä Salamaa (SB-600 tai SB-800) ehdottaisin kokeiltavaksi sisäkuvauksessa tuon Sigman kanssa. Katon tai seinän kautta salamaa heijastellen ja tehoa sopivasti säätäen saa valoisia ja tarkkoja ipanakuvia joista pöhkömpi ei edes huomaa, että salamaa on käytetty. --# mab
Vs: Vauvan kuvaus sisällä No joo, tuli huonosti ilmaistua. Kyllähän se terävä alue on lyhyt 1,4 aukolla mutta tausta saisi olla "epäselvempi".
Vs: Vauvan kuvaus sisällä Mulla on sellanen SB-400 salama, toimii minusta hienosti, kun saa sen käännettyä katoon. Vaimo on vaan sitä mieltä, että kuvat on parempia ilman salamaa.
Vs: Vauvan kuvaus sisällä Salama nyt ei ainakaan paranna tätä tilannetta. Jos puljaisi taustalle isoja pintoja ja siivoile taustoja? Kai sen 85mm syväterävyys on merkittävästi 30mm lyhyempi mutta se on kinarilla jo tollanen 135mm ja se on jo aika tiukka, suljinajatkin pitäs olla nopeampia jne... Jos se vehkeillä pitää ratkaista niin osta se kaikkien suosima 50/1.8 joka on halpa ja josta pääsee mahdollisen pettymyksen jälkeen eroon..vai saisitko lainaan jostain 50/85mm?
Vs: Vauvan kuvaus sisällä Jontenkin vaan tuntuu, että se 50mm on niin lähellä 30mm. En tiedä, parastahan olis päästä kokeilemaan ja tietty olis hyvä jos sillä objektiivillä vois jatkossa kuvata muutakin.
Vs: Vauvan kuvaus sisällä mä oon kuvannut vauvoja normaalilla (keskarissa(75), kinarissa(50)) tai pienellä telellä (digillä 50mm,35mm ). erot tulee minusta aika nopeesti mutta kuvausyylihän ratkasee kanssa.. ..oman mieltymykseni olen kuitenkin haarukoinut tuonne 67mm kinovastaavuutta ,)