Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana markku55, 22 Marraskuu 2012.

    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Objektiivien nämä vääristymät eivät ole läheskään aina ympyrän kehää noudattavia. Senkin takia ohjelmallinen korjaus oikealla profiililla on ainoa järkevä menetelmä. Omasta mielestäni "raw:n tarjoama" vääristymä on harhaanjohtava käsite. Se on jotain mikä näkyy joillakin konverttereilla. Suurimmalla osalla konverttereista korjaus tehdään profiilikohtaisesti, jolloin vääristymällä ei sinänsä ole mitään väliä. Merkitsevä asia on kuvan laatu korjauksen jälkeen, sitähän katsotaan eikä jotain näkymättömän välivaiheen prosenttilukua. Tuo on hiukan sama juttu kuin autotestaaja vääntäisi autosta kaikki luistonestot, aabeeässät ja muut pois päältä ja moittisi sen jälkeen sutimista lähdettäessä ja pyörien lukkiintumista jarruttaessa.
    -p-
     
  1. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Toki olet käytännössä oikeassa vaikka korjaus onkin häviöllinen prosessi (tässähän se (yli)suuri "pikseleiden" määrä on eduksi kun ei tunnu juuri missään tuohon korjaukseen tärväytyvä määrä - tosin samalla kärsii myös kuvakulma eli optiset millit eivät enää päde vaan todelliset millit ovat suuremmat, mikä haittaa laajakulmapäässä).

    Olisihan se kuitenkin hienoa jos laajempikin laajakulmaobjektiivi olisi oikeasti "rectlinear". Vähän kuin high-end hifiä...
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Tuosta aiheesta välikysymystä ppotkalle, että oletko perehtynyt "kolmansien osapuolien" toimittamiin konverttereihin ja objektiiviprofiileihin? Noita linssejä näyttää testaavan ja raw-käännöksiä tekevän esimerkiksi DXO (tässä linkki DxO - Simply Better Images | DxO.com) ja on näitä muitakin toimittajia. Olympuksellehan nämä asiat näyttävät olevan kunnossa, koska 3/4:t näyttävät ottavan kaiken irti originaalista, mutta esimerkiksi Canonille on todella huonosti valmiita profiileja ja ainakin omien varusohjelmistojen (lähinnä DPP) kohinanpoisto on työlästä käsipeliä ilman mitään automatisointeja.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Lightroomissa Canonillekin on objektiiviprofiileita vaikka kuinka paljon.

    Kohinanpoisto ja profiilit eivät taida kuitenkaan liittyä toisiinsa?
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Katselin tosin, että Photoshopissakin oli 6-versiossa speksien mukaan uusi raw-konvertteri. Minulla on itselläni versio 5.5 ja olisikohan noin, että panttaavat profiileja, ellei päivitä? Kävin noita profiileja bongailemassa ja Photariin löytyy skriptit, joilla voi tehdä itsekin tusinaan++ kuvaan perustuvia profiileja, mutta muuten natsasivat tosi huonosti valmiiksi saatavilla olevat minun kalustooni. Ottaisin valmiina, jos löytyisi.

    P.S. Niin kohina ei liity näihin objektiivien vääristymien korjailuun, mutta joissakin ohjelmistoissa on tuki myös sille.
     
  5. Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Sulla on numerot väärin päin. Tarkoitusko on 4/3 formaattia irvailla vai oliko vaan ajatusvirhe?
     
  6. Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Lista Photoshopin (ACR) ja Lightroomin mukana olevista objektiiviprofiileista tässä:
    http://helpx.adobe.com/x-productkb/multi/lens-profile-support-lightroom-4.html

    MFT-objektiivit eivät tarvitse erillistä korjausprofiilia, koska valmistajan profiili tallentuu aina RAW-tiedoston kylkeen kuvausvaiheessa. Konvertterin tarvitsee vain osata lukea se.

    Kohinanpoistosta, joka tosiaan ei liity mitenkään objektiiviin: Kohinanpoisto on kaikkien konverttereiden vakio-ominaisuus. Toteutukset luonnollisesti vaihtlevat. Automaagiset eli adaptiiviset algorimit eivät mielestäni toimi, koska kohinanpoisto ja terävöitys ovat toisiinsa liittyviä toimintoja. Toista ei ole syytä tehdä ilman toista. Lisäksi ne ja niiden suhde muuttuvat ISO-herkkyyden mukaan. Ainakin itse käytän Lightroomissa niitä alueittain kuvan sisällä. Perustusinakuvalle voi käyttää konvertterin default-arvoja.
    -p-
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Kiitos, tuossa listassa ovatkin kaikki objektiivini EF 135 f2.0 L:ää ja Samyangin 14-millistä lukuun ottamatta. Taitaa tulla käyntiä Verkkokauppaan Lightroom-ostoksille vielä ennen joulua.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Ei mitään taka-ajatuksia - milloinkaan ;)
     
  9. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Osaatko muuten sanoa kummalla PEN-kameroista saa ulos laadukkaampaa raw-käännöstä, Lightroomilla vai Olyn Viewerillä (vai jollain muulla)?

    Eri valmistajien digikameroita näemmä alkaa kulkea omienkin käsieni kautta, joten olisi ehkä ihan kivaa käännellä rawit aina samalla softalla, eikä joka kerta asentaa valmistajan omaa ohjelmaa. PENin rawit olen käännellyt Viewerillä ja tuntuu tekevän hyvää jälkeä, mutta käytettävyys tuntuu välillä vähän tahmealta (vaikka on nähdäkseni parantunut tässä muutaman vuoden vieriessä ja samalla olen itse oppinut ottamaan softasta enemmän irti). Sitä tulee miettineeksi olisiko joku muu käännin sujuvampi laadun kärsimättä.
     
  10. Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Lightroomilla voi tehdä huikeasti parempaa kuvaa kuin Viewerillä (tai NX:llä tai DPP:llä ym). Viewer (kuin myös DPP, mutta ei NX) on itse asiassa vain sama prosessointi kuin minkä kamera tekee jpeg-tallennuksessa. Viewerin etu kameran jpegiin on vain, että voit kokeilla eri asetuksia samaan ORF:iin ja tuloksen voi tallentaa muunakin kuin jpeginä. (Tosin saman kokeilun voi PENillä tehdä kamerassakin). Lightroom antaa mahdollisuuksia aivan toisella tasolla Vieweriin verrattuna. Muutamat kollegat ovat kehuneet minulle CaptureOne 7:n konversiota teknisesti parhaaksi, mutta itse en ole verrannut näitä uusimpia LR:n ja C1:n versioita samoilla tiedostoilla. Pienet tekniset erot eivät kummankaan konvertterin nykytasolla ole mielestäni enää ratkaisevia. Paras on se, joka antaa parhaat työkalut ja työnkulut kuvien tekemiseen. Kummallekin softalle on 30 päivän trial. Kokeile...
    -p-
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Ostin keväällä Lightroom 4:n, mutta kaikista moitteista johtuen olen odottanut "lupaa" asentaa se koneelleni. Nyt lienee jo versio kolme menossa, ja bugit kai olemattomia.
    En koskaan ole vielä kuvannut RAW tiedostoja, mutta toisen E-PL1:sen myötä olen alkanut kuvata sekä JPEG että RAW kuvia.
    Tämä menee jo OT jutuksi, mutta jos nyt asennan ostamani Lightroomin, niin sen jälkeen joutunen päivittämään sen, ja sittenkö minulla on uusin versio jossa on mukana sekä RAW tiedostojen siirto-ohjelma, että uusin objektiivien optiikkavirheiden korjausvalikko?
     
  12. Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Oletko nyt aivan varma, etteikö netistä löytyisi moitteita tästä kolmosversiostakin ja seuraavat versiot olisi edellistä parempia?Muovikäärettä muuten ei kannata ottaa pois pakkauksen päältä turhaan. Se todistaa, että pakkausta ei ole avattu. Veikkaisin, että avaamattomilla softapakkauksilla on samanlainen keräilyarvo kuin avaamattomilla muovipienoismallipakkauksilla. Tietysti olet nyt jo siinä mielessä myöhässä, että sinulla ei ole aiempien versioiden avaamattomia pakkauksia. Pienellä vaivalla löytynevät. Koko sarja on aina arvokkaampi kuin yksittäiset pakkaukset.
    -p-
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Miksi Pekka vi**uilet etkä vastaa kysymykseen?
     
  14. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Lupa myönnetty.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Siis onko Lightroomissa RAW tiedostojen siirto-ohjelma ja uusien objektiivien optisten virheitten korjausvalikko mukana?
    Pitääkö olla erillinen RAW konvertteri ja pitääkö noita korjaustietoja hakea jostain muualta?
     
  16. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    On. Vaikuttaa vähän siltä ettet ole juurikaan tutustunut tuotteeseen ennen sen ostoa.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    En olekaan, uskoin muitten mielipiteitä sen käyttökelpoisuudesta.
    Asennuksen kanssa ei ole ollut kiire, koska tähän asti olen kuvannut vain JPEG kuvia ja käsitellyt niitä jonkin verran Photoshop Elements'issä.
    Olisin jo ostanut Pekan uuden kirjankin, mutta haluaisin ensin nähdä omin silmin kuinka huonoja ne kuvat siinä oikein on, Pekkahan ei itse ollut laatuun tyytyväinen.
    Jos kuvankäsittelyä selvittävässä kirjassa on huonoja kuvia, niin se ei oikein innosta.
    No, vielä en ole sattunut kohtaamaan tuota kirjaa, joten sikälikin Lightroom'in käyttöönottoprojekti on kesken.
     
  18. Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    Voi Markku, rakas, enhän minä sinulle vi**uillut. Se nyt vain on niin, että älä ole avuton vaan asenna se Lightroomi ja ala käyttämään sitä. Siinä oppii enemmän kuin kaiken maailman nettikomentteja uskomalla. Nytpä kuitenkin siinä boxissasi ainoa arvokas asia on enää sarjanumero muuten se on joko pakkausjätettä tai keräilykappale. Adoben sivuilta saat uusimman version ilman mitään päivitysrumbaa. Naputtelet sitten sille softalle sarjanumeron, kun LR sitä kysyy. Avaamattomat pakkaukset ovat oikeasti keräilykohteita, rakentamattomat muovipienoismallipakkauksetkin. Jenkeissä jotkut kerää baseball-pelaajien kortteja, jotkut avaamattomia korttipaketteja. eBayssa joku myy avaamatonta ekan iPhonen pakkausta kymppidonalla. Siinä mun kirjassa taas on niin paljon informaatiota juuri sinulle, että menee arviolta kaksi vuotta ennen kuin kiinnität mitään huomiota kuvien painolaatuun. Tärkeintä on, että avaat sen, keräilykappaleeksi se kun voisi muuttua vasta signeerauksellani ja sinulle osoitetuilla rakkailla jouluterveisillä. Eikä ne nyt niin huonosti painettuja ole, minä vain ole kranttu.
    -p-
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Halpoja nämä uudet m4/3 "kitti" zoomit

    No niin mukavaa, täällä alkaa joulun henki virrata viesteihin ;)