Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Argyle, 19 Kesäkuu 2007.

    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Jos Venäjä ei ole EU-maa, niin sitten vastaus on kyllä.
     
  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Olishan se kysymysmerkkikin pitäny jättää pois niin olis taas yhdeltä viisastelulta säästyny.
     
  2. dhat

    dhat

    229
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Toi moscowphoto on just se jätkä jolta monet tutut on tilannu. Suosittelen.
     
  3. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Ei tosiaan säästytty.
     
  4. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Juu. Tilatkaa paljon, koska maahantuojaa ei ole. Usein aika pienellä säädöllä niistä saa huollossa ihan myntikamaa. Tarjoan kunnostetusta käytetystä Nikoniinsopivasta sen normaalin satasen.
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Pitääkö niitä laseja kunnostaa ja huoltaa, jos vika on vain sovitteessa? Noitahan ei alunperin oo Nikoniin tarkotettu, kun M42-versiot on ne alkuperäiset. Monet silti käyttää ja ainoat ongelmat edelleen, mistä kuullut, on ollut sovitteessa. Edelleen teknofokukselta pitäis saada sopivia m42-nikon sovitteita. Oon myynyt yhden käytetyn Jupiter 85/2 Nikonin käyttäjälle, jolla on ko. firman sovite joka toimi moitteetta ensi yrittämällä.

    Voi toki ostaa vaikka 16mm Fisheye Nikkorin tai Pelengiä vastaava Nikkorin.
    900 euroahan on halpa hinta toimivasta, kun käy rajalasta ostamassa, saa takuunkin ja on maahantuojat.
    Sigman 15mm fisheye vastaavasti vähän alta 600 euroa. Enemmän mä oon kuullu viallisista sigmoista (lähinnä 30/1.4) kuin viallisista zenitareista (tai pelengeistä).
     
  6. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Heh :-D
    Ehkä totta, mutta täysin ennakko(luulojen)-odotusten vastaista.
    Taidan itsekkin olla paremminkin ennakkoluuloinen kuin "valaistunut".
     
  7. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Niin, jos ostaa Zenitarin vaikka Canoniin, on loppukáyttájálle aivan sama onko vika objektiivissa, vai siiná mukana olevassa sovitteessa, jos se ei toimi. Toki Nikoniin Zenitarin saa ostetuksi seká sovitteellisena, ettá oikeana versiona, nimeltáán N. Jompi kumpi voi toimia, mutta vain jálkimmáinen mittaa táydellá aukolla, eiká todennákőisesti ota myőskáán peiliin kiinni. Se toimiiko himmennin tai tarkennus muuten, voi olla todennákőisempáá kuin Sigman AF:n millintarkka tarkennus, tosin Zenitarin asteikot tuskin osuvat kohdalleen. Huollon jálken varmasti toimivat -ja onko 70euron huolto kallis -minusta ei, jos sillá saadaan toimivuutta. Kuten sanottu, noita kannattaa tilata, koska kunossaoleville káytetyille on taatusti ottajia.
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Eikös trokaaminen oo väärin. Tilatkaa siis itsellenne.. Mahtaiskohan maahantuontifirmalla lyödä rahoiksi? :) Aika paljon noita Kievejä ja zenit-kamaa tuntuis kuitenkin liikkuvan..

    Jos vika on sovitteessa, voinee huoltaa vain sen (eli ostaa toimivan), pääsee halvemmalla kuin pistää koko objektiivi huoltoon.

    Asteikko ei ehkä ole juuri prikulleen, jossain pelengeissä jopa ollut väärinpäin.. Että etsimestä pitäis sit kattella. Noilla kalansilmillä onneks ei ihan niin tarkkaa ehkä oo sen kanssa, onko millilleen tarkennus, kun on aika pitkä se syväterävyysalue ja pariin metriin tarkentaminen on melkein samassa kuin ääretön ja himmentäessä tilanne paranee vielä. Siks itsekään en jaksanut ostaa K-bajonetilla, vaan otin vain M42-versiosta itse sen himmennysnastan pois, jolloin toimii esivalintaisena.
    Mä en jaksais hirveesti maksaa siitä että saisin AF:n kalansilmään, tosin ei mulla itsellä oo muissakaan semmosta. Tietty muutenkin koko kinosetti parilla rungolla ja usealla lasilla on halvempi kun vaikka Sigman kalansilmä, taitaa olla lähempänä puolta Nikkorin vastaavasta...
     
  9. Argyle

    Argyle

    66
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    paljon tuli vastauksia :D itse melko hukassa vieläkin näiden juttujen kanssa...
    ei raaski tilata jos sieltä sitten tulee susiversioita kyseisistä linsseistä...itse sain ostettua Tokinan atx pro sv 28-70mm f/2.6-2.8 linssin ja todella tyytyväinen olen linssin teräväpiirtoisuuteen.
    mutta edelleen haluan sen laajiksen.
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Nikoniko sulla on? Sen kanssa noissa M42-laseissa kai on enempi probleemaa.. Niiden kanssa riski voi olla vähän suurempi.
    Silti uskoisin että noi melko hyvin nykyään toimii, ainakin ne ilman erillistä sovitetta, suoraan runkoon menevinä.

    Veikkaan, että ei semmosia turhan montaa Suomen maassa ole?
    Näähän on tosiaan kalansilmiä... Mutta varmaan semmonen kunnon laajis croppirunkoon maksaa ihan kivasti myös, jos alle 20mm pitäs olla.
     
  11. Argyle

    Argyle

    66
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Canon EOS 400D kamera mulla on ja tosiaan olen melko lailla yllättynyt että tää Tokina on Eos kierteellä...
    laajis pitäs olla kyllä luokkaa 10-24mm mutta hintahaarukka pitäs olla 150-250eur paikkeilla kun en nyt halua mitään järkyttäviä summia pistää tuohon. ja aina on parempiu jos käytettynä noita löytäis hyviä...
     
  12. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    canonissa pitäs toimia m42 ihan hyvin.. 24-millisiä vois saada jotain muitakin, pentaxin K-bajonettiakin taitaa saada sovitettua canoniin, samoin olympus OM..

    Monet on sovitelleet myös Carl Zeissin 20/2.8 Flektogonia..

    Paljon MF-objektiivien sovittelusta digirunkoihin asiaa: Disney.com | The official home for all things Disney
     
  13. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Sen verta vielä.. Että en oikeen tiedä miten kova tommonen zenitar on cropin kanssa, eli jos laajaa (ja kalansilmää) haluaa, niin vois toi Peleng olla kovempi.

    Zenitarista croppautuu niin paljon pois, että siitä tulee lähinnä reunoilta rumasti vääristävä laajis, jonka kuvakulma vastaa kinolla ~24-millistä. Onhan se silti edullinen hinnaltaan vastaaviin digilaseihin verrattuna... Mutta kyllä tuossa laajuudessa ihan "suoraanpiirtävä" olis mun mielestä kivempi.

    Sitten taas 8mm Peleng on ihan kunnon kalansilmä croppidigissäkin. Vähän jää mustaa reunoihin, mutta..
     
  14. Argyle

    Argyle

    66
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    no nyt on yhdeltä tyypilta melkein ostettu tuo Zenitar 16mm laajis mutta haluan tynnyrivääristymää kuviin
    ja häneltä tuli parikin kappaletta noita kuvia sillä objektiivilla kuvattuja ja minun mielestä ne näytti ihan kelpoisilta...ja olen myös hommaamassa sitä pelengiä joten jossain välissä toivottavasti saan pian myös sen pelengin. Sitten on ainakin molemmat ja voi sitten sen mukaan noita kuvia otella ainahan ne voi myydä sitten eteenpäin jos ei mielytä toinen...
    otan tämän oston sijoitus mielessä ;)
    ensiviikon keskiviikkona pääsen leikkimään sitten tuolla Zenitarilla.
     
  15. Argyle

    Argyle

    66
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    btw. ostan myöhemmin jonkun kunnon 10-20 / 12-24 linssin maisemaan...