Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Argyle, 19 Kesäkuu 2007.

  1. Argyle

    Argyle

    66
    0
    0
    elikkääs kiperä kysymys mistä saa netistä halpoja laajiksia tyyliin Peleng, Zenitar...olen eastwave productionilta katsonut mutta sieltä saa vain tullin välityksellä tilattua ja hintahaarukkahan noilla objektiiveilla on 140-250eur ja tullin sekä odottelun jälkeen hintahan pompsahtaa melko lailla. onjektiivit ovat 8mm sekä 16mm kalansilmälaajis.
    katsottu ja koluttu netti ympäri...huutonetistä lahtien kaik mahdolliset läpi.
    nuo merkit eivät välttämättömiä, muitakin saman hintaisia katselisin mielelläni tosin noissa hintaan vaikuttaa tuo objektiivin manuaalisuus...


    kiitos etukäteen
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    www.rugift.com on yks "suurimmista" ilmeisesti, ja on sitä moni suomalainenkin kuulemma käyttäny. tulliin saattaa jäädä mutta hinta silti kai kohtuullinen?

    kanadassa oli joku toinenkin rugiftiä vastaava, mutta en nyt löydä.. olikoha se tää http://www.kremlinoptics.com/catalog/m42__zenit__lenses.html

    sit www.foto-walser.de sai ainakin joskus, kun ite tilasin Jupiter 85/2 objektiivin, niin luettelossa vielä oli zenitaria, en tiedä onko enää. tais saksassa jossain muuallakin olla.

    hinnat (zenitar, josta mulla kokemusta) pyörii uutena siinä 150 euron paikkeilla vissiin kaikkine kuluineen, joten en suosittele esim. käytettyä ostamaan tannerhuollosta 280e hintaan :)

    ebay on kanssa ihan ok jos kehtaa sieltä kattella.

    http://cgi.ebay.co.uk/Lens-Zenitar-M-f-2-8-16mm-M42-Fish-Eye-New_W0QQitemZ150132593300QQihZ005QQcategoryZ48552QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    tää myyjä on vissiin aika sama kun rugift... löytyy kans eri mounteille noita ja varmaan pelengiä yms.
     
  3. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    En minäkään, varsinkin kun Zenitarista saa ainakin niitä Nikon, ja Pentax -kiinnitteisiä kiinteillä perillä, tosin ei tuolla hinnalla -ja yleensä jo kolmas ostettu toimii kunnolla ilman huoltoa. Typerää olisi ostaa varmasti toimiva takuulla huollosta ;-D
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Mihin perustuu "joka kolmas" ? Ja ne eri mountin lasit maksaa jonkun viis euroo enemmän kun muut.

    Oman m42 kierteisen ostin käytettynä 110 eurolla, hyvin toiminu myös K-bajonetin rungossa, tosin sovite on erikseen ostettu.
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Rugiftilläkin on tietääkseni takuu ja oon kuullu että asiallisesti ovat uuteen vaihtaneet kun joku sovite oli viallinen. En oo kuullu yhestäkään viallisesta objektiivista.

    Tannerhuollolla on vissiin pari vuotta ollu yks, oletan että M42-kierteinen. Onko varma tieto että Tannerhuollon myymä käytetty Zenitar on täysin toimiva? Takuun sieltä varmaan saa, mutta onko se tuplahinnan arvoinen käytetystä? Uus on aina uus.
     
  6. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Siit sitten tilailemaan kilpaa.
     
  7. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Mites käytetyt käytettyjä myyvistä liikkeistä tai suoraan yksityisiltä myyjiltä?
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Suomessa ei ihan kauheesti oo näkyny käytettynä lähiaikoina(peleng, zenitar), tosin kyllä niitä varmasti liikkuu aina välillä ja uskon että monella noita on (useamman tiedänkin)..

    Ite oon parit objektiviit myös Saksan ja Englannin ebaysta ostanu, vaikka mullakin kynnys ulkomailta ostamisen aloittamiseen oli.. Muutaman onnistuneen kaupankäynnin jälkeen alkoi kyllä luottamaan ja hyvin on toiminu.

    Hintataso suomeen nähden on semmonen, että posteineen menee samoihin mitä suomessa vastaavat, tai sit on vielä halvempaa. Riippuu toki vähän tavarastakin. Joo onhan siinä aina se riski että KUSETETAAN, mutta sama se on Suomessakin. Näitä filmivehkeitä ei Suomessakaan ihan joka pikkukylän kaupoissa ole saatavilla, joten jostain ne täytyy yleensä kuitenkin postitse ostaa.
    Ja esim. rugiftin kohdallahan toi on melkein niin, että Suomessa käytetystäkin pyydetään sitä hintaa, millä tilaamalla saa uuden. Tai sit jopa enemmän ;)
     
  9. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Niin, jops saat kävelemällä käytetyjen liikeeseen sen sanotaan 220e, mutta rugiftista sikahalvalla, eli $209, plus tulli ja alvi ja posti, kolmessa viikossa niin olisihan se ihan idioottimaista ostaa käytettyä, vai mitä?
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    se on semmoset $150 + postit ja ehkä alv+tulli, jos jää tulliin. eli 150 euroa on varmaan aika lähellä. jos sillä 130 euroa säästää, että viikon vaikka odottaa, niin kyllä mulle kelpaa.

    http://www.tannerhuollot.fi/objektiivit.html 280 euroa on tuola, eli siitä vaan sit ostamaan
     
  11. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Höpö höpö
    Katsopa rugiftin sivut.
    http://www.rugift.com/photocameras/zenitar_n_fisheye_lens.htm
    Mitä maksaa? 150e?
    Jos kolmessa viikossa saat ja lähetät pari kertaa takaisin niin olisihan se tyhmää ostaa Suomesta.
    Ja jos sanot että tullirikos on tavoite, niin tyyli on sitten selvä. Jatka sillä..
     
  12. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    http://www.rugift.com/photocameras/zenitar_m_fisheye_lens.htm

    $149 ?

    Miks pitäis lähettää takaisin? 3 viikkoa, mistä nää "faktat" on?

    Tullirikoksesta: mä en tarkkaan noita rajoja tiiä mutta esim. eräs tän foorumin henkilö tilas amerikasta domken laukun, se jäi tulliin ja kävi sitä hakeen, niin virkailija ei jaksanu laskuttaa, ilmeisesti kun olis ollu niin pieni se maksu (eli hintakin). Onko tää sit tullirikos, pitäisikö vaatia että tulli ottaa maksun joka tapauksessa?
     
  13. dhat

    dhat

    229
    0
    0
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Saksan ebayssä pyöri aikoinaan joku venäläinen sälli jolta monet kaverit oli ostanu zenitarin, meikäkin tilasi sitten samalta jätkältä oman. Reilu viikko siinä meni että tuli, ei jääny tulliin vaikka olivat paketin aukoneet. Taisin jonku about 160e maksaa siitä kuluineen, se lähetti ne Venäjältä muistaakseni. Itse en ainakaan ole niin tyhmä jätkä että alkaisin tulliin menemään että heei mun ois pitäny maksaa tästä vähä lissää. Get real, kaikki pois, mitä irtoaa!

    Mun mututiedolla ja tuntumalla noi nikon/pentax mounttiset zenitarit toimii aika varmasti just oikein, noi m42 sovitteet on noissa se juttu joka kussee vissiin. Jollain oli dc.netistä linkattunu kokemuksia sen sovitteen sorvaamisesta ja kaikkea mahollista ikävää. Itellä nikon mounttiin ja erittäin hyvin on toiminu, kun vain d70 osais mitata valoa tuon läpi..
    Kannattaa Canoniin ostaessa ehkä oikeasti etsiä käytettyä, jota vois testata sovitteen kanssa, että varmasti sitten tarkentaa äärettömään oikein, eikä vähän ohi.

    Ois voinu tulla kalliiksi lähtee täältä Rovaniemeltä etsimään Suomen käytettyjen liikkeet läpi että oiskoha mahollisesti jossain 220e toi linssi nikon mounttiin. Ei noita viime aikoina oo käytettynä oikein näkyny ainakaan foorumeilla..

    EDIT: ai niin! Jos et välttämättä fisua halua (peleng ja zenitar ovat), niin tokinalla ainakin on manuaalitarkenteinen (ja myös af) 17mm 3.5 objektiivi. Ebaystä lähtee noita manuaalisia ainakin meleko halvalla varmasti! Jopa kehuttu tuota lasia, filmille aika villi kokemus.
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Niin jos tulli paketin availee ja lähettää mulle, niin tottakai mä meen sinne tulliin että "miksette ottaneet maksua, ottakaa nyt se 2,56 euroa tästä mikä kuuluu?!"

    Voihan tosta ostaa m42-kierteisen ja kysyä sovitetta vaikka teknofokukselta, sieltä pitäis varmaan toimiva saada. Silloin hinnaks tulis ehkä about 180e [edit: koko setille]
     
  15. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...


    Juu, jos haluat väärän objektiivin. Itse en halua.


    No, jos olet monta jo tuolta tilannut ja kaikki toimivat niin kerropa niistä "faktoista". Muussa tapauksessa kerää itsellesi kokemusta -tai jatka mutua.

    Niin, jos saat tullin ohi tullirikoksen alaista tavaraa niin pitäisikö pitää se, tavoitella lisää hyötyä vai kehua netissä? Ota selvää tullirajoista, sitä sanotaan sivistykseksi, kun tietää jotain asioita. Katso vaikka tulli.fi

    Tiedän jopa tapauksia jossa poliisi ei ole huomannut rattijuopputta. Siis silloin rattijuoppous on hyödyllistä ja kannatettavaa, kun ei edes poliisit välitä. Sitä sietäisi suositella siis täälläkin.
     
  16. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Voitko rehellisesti väittää, että jos tullivirkailija antaa sulle tavaran että "en ota tästä ny maksua" niin rupeetko vänkään että ota ny, ihan vaan koska jossain säännössä on niin lukenu?

    Mulle toi m42 sopis ihan hyvin, tässä ketjussa en ainakaan huomannu että olis mitään kameramerkkiä mainittu kysyjän toimesta?

    Mulla on rugiftistä tilattu objektiivi, m42-kierteellä zenitar, sen on kyllä edellinen omistaja sieltä ostanu ja hyvin toimii. Montako sulla on? Netistä oon myös lukenu useammasta.

    En jaksa alkaa kaivaa tulli.fi tietoa, koska juuri eilen yritin kun mietin Domken tilausta, enkä sitä löytänyt sieltä. Oon kuullu että se olis jotenkin niin, että jos tullimaksu ylittää 10 euron, niin sitten se peritään.

    Tottakai jos poliisi mut puhalluttaa ja lukema on alle rajan, mä vaadin että "mentäiskö nyt verikokeeseen, jos vaikka saatais se sakko mulle" ?
     
  17. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Mistäs tiedät rajat jos et kerran tiedä?

    "Jos se jää tuliin" ei ehkä hae tilannetta, jossa tavara on vahingossa tullissa, vaan jos se on vahingossa ostajan kädessä. Jos tavara on vahingossa tullissa, niin suon sinulle Jeesuksenviitan jota haluat.

    Jos haetaan tapausta jossa ollaa nostamassa 42mm objektiivia, niin ne voinevat olla suht harvassa. Ainakin 42mm slr-runkojen vuoden 2006 myyntitilastojen valossa.
    Sinulle toki halvin on ainoa oikea.
    Mutta jos puhutkin jostain sovitesysteemeistä, niin niiden osalta, korostetusti, pitää koittaa tavara ennen ostoa, josset tiennyt. Niissä kun on aika tavalla ongelmia. Kannattaa tutustua nettitarjontaan niiden tapausten osalta. Kaikkein näppärintä on tietysti konsultoida käytännön ongelmien kanssa rugiftin kanssa etänä. Vain tyhmä haluaisi koittaa toimuvuutta livenä, ennen ostoa.
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    En tiennyt/tiedä rajoja, koska oon vaan kuullu jotain "huhuja" että ne tommoset olis. Ei ole siis (varmaa) faktaa.

    Ei oo joka lähikaupassa noita zenitareja, joten etänä niitä "joutuu" tilaileen.

    M42-zenitareja on varmaan ihan kivasti Ukrainan tehtaalta (tai mikä onkaan) tarjolla. Ne saa myös aika kivasti eri merkkien digikameroihin kiinni. Mä en tiä mikä ongelma niissä sovitteissa sitten on, kyllähän m42 sovite eri runkoihin pitäis toimia lasilla kun lasilla, vai mikä siinä muka menee vikaan? Mulla on K-bajonetissa toiminu sovitteella myös.
    Ainakin vielä jossain välissä myytiin noita "Neuvostoliittolaisia" M42-laseja eri kameroihin niin, että mukana oli vaan erillinen sovite. Niissä kai joskus oli jotain ongelmaa ollut. Uskoisin että Teknofokuksen sovitteisiin vois aika hyvin luottaa.
    En silti väitä etteikö olis järkevämpää ostaa suoraa omaan kameraan sopivalla, jos se on mahdollista. Näkyvät olevan tosiaan vähän kalliimpia, muistelen että kun itse Zenitaria etsin, ne oli saman hintasia, koska löivät vaan sovitteen mukaan.

    Mulla on varmaan vaan kauhee säkä käyny, koska oon ostanu postitse zenitarin joka toimii m42-rungoissa ja K-bajonetin rungoissa sovitteella, joka on huutonetistä postitse ostettu. Aika lailla ne noita sovitteita kuitenkin postitse myy. Voihan se olla että joku prosentti niistä on huonoja, mutta niin on kuulemma esim. Sigman uusissa objektiiveissakin, ellei vallan jopa Canon L-sarjalaisissa. Kaikkea vaan ei aina voi tai "kannata" kokeilla paikan päällä.

    Samaisesta rugiftista voisikin kysellä vuoden 2006 M42-järkkärien myyntilukuja, sielähän niitä myydään. Vai joko kysyit, kun tunnut tietävän? Olisko heittää lukuja?
    Aika hyvin niitä tietysti on eri kamerafoorumeilla, kirpputoreilla, kameramessuilla ja käytettyjä myyvissä liikkeisäkin liikkunut, käytettynä toki.
     
  19. Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Ok. Juttu on käsitelty.
     
  20. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Halpoja laajiksia, mistä niitä saa...

    Vielä itse kysymykseen:

    eBay.co.uk käyttäjä/kauppa "moscowphoto". Myy eri kameroihin noita Pelengiä ja Zenitaria. reilut 3600 tehtyä kauppaa ja palaute 99,3 % positiivista.

    Zenitar
    £75 M42
    £75 Pentax K
    £90 Canon EOS
    £99 Nikon

    Peleng
    £170 Pentax K
    £170 Canon EOS
    £160 Nikon/M42 (ilmeisesti sovitteella)

    Hintoihin £15 posteja Suomeen, sijaitsevat Venäjällä eli tullihommia lisäksi(?).