Moro, Haussa olisi salama Nikon D750 kaveriksi. Linsseinä palvelee oivalliset 24-120mm f4 ja 50mm f1.8. Tulevaisuudessa tulossa täydennystä laajis- ja telepään varmaan 16mm ja 200mm välille. Ennen niitä olisi tarkoitus lisätä kykyä hallita valoa kuvissa ja sitä kautta seuraava hankinta on salama. Mietinnässä olisi ensisijaisesti Nissin di700A air commanderilla tai ehkäpä uutukainen Nissin i60. Myös Yongnuot ja Nikonin valmistamista olen lukenut. Mutta mihin pitäisi salaman hankinnassa kiinnittää huomiota ja mitkä on sudenkuoppia? TTL ihan kiva lisä, mutta se ei taida osata kompensoida heijastaessa esim. katon kautta tai modifioijan läpi. Suoraan tulee harvemmin salamaa ammuttua. Sen sijaan high speed sync olisi toivottavaa. Aiemmin olen omistanut vain lyhyen aikaa Nissin i40 salaman ja se palveli m43 järjestelmässä kivasti. Kovin pitkää kokemusta ei kuitenkaan kerennyt syntyä ennenkuin meni hermo järjestelmän puutteisiin.
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Tuota… miksi ei osaisi kompensoida? Eikös tuon TTL:n idea ole juuri siinä, että se osaa säätää salaman välähdysaikaa niin, että kuvaan saadaan kokolailla oikea valotus, riippumatta siitä, mistä valo heijastuu. Edellyttäen tietysti, että salaman teho riittää, eli on jotain säädettävää.
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Voin toki olla väärässä... Mutta miten TTL osaa mitata heijastuksen tai modifioijan aiheuttaman tehon menetyksen jos mittaus tehdään linssin kautta? Aika vähän täällä kukaan innostuu kokemuksiaan kehumaan salamavaloista...
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Se on siinä laskuissa mukana jo. Meitsi painaa kaiken lähes poikkeuksetta automaatilla. Toimii (6D:ssa ainaksin).
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Siten, että kun sieltä linssin kautta alkaa kuva valottua tarpeeksi, katkaistaan salaman valo. Minulla on ollut Nikonin kaikki isommat speedlightit ja Nissinin välkkyjä myös, monipuolisuus ja kuitenkin helppokäyttöisyys ja kohtuullinen hinta yhdistyy parhaiten Nikonin SB-700 laitteessa, jos aiot kuvata yhdellä salamalla nyt ja useammalla joskus, hanki tuo, ihan metsään ei mene millään.
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Itse suosittelen SB-800 tai SB-600, molemmpiin olen ollut tyytyväinen, erikseen ja yhdessä.
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Oikein hyviä pelejä molemmat, seiskasatasen käyttöliittymä on vaan noista selkein ja helpoin. Ohjeluku tosin pienin.
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Riippuu vähän miten paljon haluaa panostaa ja miten paljon tarvitaan tehoa, mutta Nikonin oma SB910 on ihan kohtuullisesti hinnoiteltu. Tarvikepuolelta Nissinin MG8000 (hyvä jäähdytys) tai Di866 Mark II (edullinen) ovat myös hyviä pelejä, jotka riittävät pitkälle.
Vs: Salama Nikon FF kaveriksi Jos täsmällisiä ollaan, niin tuo analoginen menetelmä alkaa olemaan historiaa filmikameroiden myötä. Nykyisillä digikameroilla TTL toimii esisalamalla.