Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Halpis täyskenno vai hyvä croppikenno

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juhani Moilanen, 26 Helmikuu 2017.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Eiköhän Nikonin huonot ihonvärit ole 98 prosenttisesti sarjaa kuin se kuuluisa Canonin punaisuus. Olen viimevuosina kuvannut neljän eri merkin kameralla, eikä Nikon siinä katraassa hirveän erikoinen ole. Tai jos on, niin yllättävän neutraali. Ja kun kuvataan raw:ta, niin erot kameroiden välillä vähenevät entisestään.

    Ja vaikka Canon olisikin Milanon muotikuvaajien suosikkibrändi, niin kyllä Nikonillakin paljon ihmisiä kuvataan. Jos niffen väitteet olisivat universaalisti osia, niin älämölö olisi aivan kauhea. Esimerkiksi lehtimaailmassa Nikon nauttii melkoisen vahvaa suosiota.

    Se on uusissa malleissa.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Älä nyt sekoita milanolaisia muodin ammattilaisia ja lehtitalojen nörttipoikia. Toisille merkitsee esteettinen, visuaalinen lopputulos ja toisille montako kertaa hihna yltää kaulan ympäri tai montako ruutua saa sekunnissa. Siitä vaan kokeilemaan kumpaakin rinnakkain, niin ei sun montaa keikkaa tarvitse heittää, kun olet jo pyytelemässä anteeksi tuota - "älämölöä" ;)
     
  3. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Sen verran tuo ajatus jäi vaivaamaan, että yritin etsiä siihen jotain evidenssiä. Mitään viitteitä siitä,että kummassakaan paikassa muotikuvaajien joukossa olisi jotenkin yleisestä markkinasta poikkeava tilanne ei kyllä löytynyt mistään, tosin New Yorkista tuntui löytyvän Nikoneita kovinkin helposti, muta esimerkiksi Milanon muotiviikkojen valokuvaajista ei juuri eroa saanut, Canoneita ehkä juuri yleisen markkinaosuutensa verran eli hieman enemmän. Helppoa noita käytettyjä kameramerkkejä ei ole pienellä vaivallakaan löytää, mutta aina jotain. Kerrotko Niffe, mihin ajatuksesi 95% perustat, vai oliko se vaan trollaus ja heitto?
    Sinällään tietysti se, että uskoo omiin laitteisiinsa lienee kenen tahansa kuvaukselle hyväksi.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=842080 time=1489651251 user_id=17614]
    Sen verran tuo ajatus jäi vaivaamaan, että yritin etsiä siihen jotain evidenssiä. Mitään viitteitä siitä,että kummassakaan paikassa muotikuvaajien joukossa olisi jotenkin yleisestä markkinasta poikkeava tilanne ei kyllä löytynyt mistään, tosin New Yorkista tuntui löytyvän Nikoneita kovinkin helposti, muta esimerkiksi Milanon muotiviikkojen valokuvaajista ei juuri eroa saanut, Canoneita ehkä juuri yleisen markkinaosuutensa verran eli hieman enemmän. Helppoa noita käytettyjä kameramerkkejä ei ole pienellä vaivallakaan löytää, mutta aina jotain. Kerrotko Niffe, mihin ajatuksesi 95% perustat, vai oliko se vaan trollaus ja heitto?
    Sinällään tietysti se, että uskoo omiin laitteisiinsa lienee kenen tahansa kuvaukselle hyväksi.
    [/quote]
    Luin ennen viime Photokinaa jostain alan nettijulkaisusta, joka käsitteli alan segmentoitumista. Pisti vaan silmään poikkeuksellisen suuri osuus kapeassa segmentissä, kun itsekin olen näiden nettihuutoäänestysten jäljiltä uskotellut itselleni ammattipiireissä pelin olevan jokseenkin tasan ja erojen tulevan kuluttajasegmenteissä, mutta näidenpä markkinaosuuksissa onkin paljon paikallisia ja kultturaalisia eroja. Trollausta oli korkeintaan prosenttiluku, jota en nyt kuollaksenikaan muista varmaksi, mutta hämmentävän korkea se oli, kun ottaa huomioon, että noissa piireissä käytetään Phase Onea, Pentaxin keskikokoista, Nikonia ja lisäksi vielä muitakin merkkejä.
     
  5. Kyllä ne kuvaa Soneilla tai millä nyt sattuu Voquen ja Calvin Kleinin catwalkeilla ja studioilla. Asia vaan ei ole niin tärkeä lainkaan,että rupeisin evidenssejä plaraamaan.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Oikein hyvin sillä saa aamuun ajankulua, kun odottaa Vuokatissa muiden heräämistä. Kyllähän siellä melkoinen merkkimoninaisuus näytti vallitsevan, niinkuin olettaa sopiikin. :) (New Yorkissa ja Milanossa, täällä Vuokatissa on Nikoneita kovin.)
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vaikea kuvitella, että Sonylla olisi jalansijaa tuolla saralla, ellei sitten A99:llä tms. Noihin on vasta ensimmäiset kunnon salamatkin saatu kiinni, kun Godox ja Elinchrome alkoi tehdä radiolaukaisimia. Olisi kiva nähdä canonin tarkempi markkinaosuus Italiassa muutenkin, koska siellä on isoja mainoskuvaamoja joka lähtöön.

    Miksi tämä uusi versio foorumista muuten puskee noita emojeja tänne väkisin?
     

  8. A 7:lla ne siellä kuvasi, kun Beoyncé poikkesi siellä kuvattavana. Telkkarista katselin.
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Näppäilijöitä? :D
     
  10. Niin joo, ainakin New Yorkin Vogue on lehti, jossa päätöimittaja on melkoisen rautainen nais-persoona ja lehden ulkoasusta vastaava vähintään samaa kaliiberia. Yhdellä toisella kerralla katselin, kun ne plokkasi kuvia, niin kyllä aika raakalla meinikillä raakasivat pois, vain timantit jäivät, ja niitä ei montaa ollut. Sehän riippuu, missä sävyssä (värissä) lehti ilmestyy, niin sitä täytyy sitten kuvienkin olla. Jos sä et siihen sitten pysty, niin ne unohtaa laakista semmosen kuvaajan. Sitä varten täytyy arsenaalista löytyä smmonenkin kamera, millä sen tyylin löytää nopeemmin kuin sotkemalla hyvät asetukset.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Tuttu gazetta - olen uutissähköpostiviestin kestotilaaja :D Voguella on aina ollut laatu- ja tyyliasiat prioriteetilla n:eek: 1. Kuvaaja pystyy vastaamaan lähinnä oman tuotantonsa värien yhdenmukaisuudesta. Luulisin, että ennen taittoa vielä synkataan värimaailma tarvittaessa.
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Ehdottomasti. Esim. Pennin, Baileyn ja Steichenin on ollut järkeää vastata lähinnä tuotantonsa värien yhdenmukasuudesta.
    http://www.widewalls.ch/famous-vogue-photographers-and-brilliant-artists/
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Sanoisin jopa ensisijaisen "järkeää" ;)
     
  14. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    No joo, saman sukupolven kroppi vs ff, niin ff voittaa. Toisaalta, jos ajatellaan, että ne olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan, tulee optiikka vastaan. Eli mihin kroppiin saat esim(kinovastaava polttoväli /valovoima) 50mm, 1,4, 20mm 1,4 tai 14mm 1,8? Et mihinkään.
     
  15. Tuohan on käyttäjän tarpeesta kiinni. En tarvitse 14 mm varsinkaan f/1.8sta, joten henkilökohtaisesti se ei olisi mikään puute, kuten muutenkaan tuo annettu linssivalikoima.

    Sen sijaan ottaisin valikoimaan mielelläni PC NIKKOR 19mm f/4E ED -optiikan.

    Pidin esim. D500sta erittäin hyvn käteen sopivana, etsin näin pokapäisellekin oli yllättävän hyvä, paino järkevä, tarkennusnopeus erinomainen ja teleillähän tuo on taatusti mukava ken niitä tarvitsee.

    35mm f/1.4 AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

    14mm f/2.8 AF Nikkor 14mm f/2.8D ED tai Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art

    Lähinnä kaiketi Venus Laowa 12mm F2.8 (jos ei halua 10,5 mm:n fish-eye -optiikkaa)

    Noita hämmästyttävän laajkulmaisia optiikoita valuu hitaasti mutta varmasti markkinoille, joten kaiketi sieltäkin etsivälle saattaa löytyä jotain kiinnostavaa.

    Minulle tuo perustelu ei ollut riittävä, mutta jollekin toiselle se voi hyvinkin olla ratkaisun perusta.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    [quote="Olli Knuuttila" post_id=840556 time=1488135050 user_id=17614]
    Tuohon vähän johdattelevaan otsikkoon totean, että halvimmatkin täyskennot ovat toki laadultaan noita hyviä croppikennoja parempia (täyskennoja tehdään vain ammattilaisille ja vakaville harrastajille), niukasti ehkä, mutta ovat. Ainoa seikka joka croppia puolustaa on tuo käyttötarkoitus, joka huutaa pitkiä telejä, sitä pituutta optiikkaan saa kyllä vaikka D500:n hankkimalla.
    [/quote]

    Jos, ehkä hieman provosoivasti, esittäisin kysymyksen, oletko samaa mieltä myös koskien Sonyn A900 runkoa?
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    [quote="Olli Knuuttila" post_id=840556 time=1488135050 user_id=17614]
    Tuohon vähän johdattelevaan otsikkoon totean, että halvimmatkin täyskennot ovat toki laadultaan noita hyviä croppikennoja parempia (täyskennoja tehdään vain ammattilaisille ja vakaville harrastajille), niukasti ehkä, mutta ovat. Ainoa seikka joka croppia puolustaa on tuo käyttötarkoitus, joka huutaa pitkiä telejä, sitä pituutta optiikkaan saa kyllä vaikka D500:n hankkimalla.
    [/quote]

    Jos, ehkä hieman provosoivasti, esittäisin kysymyksen, oletko samaa mieltä myös koskien Sonyn A900 runkoa?
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Jos, ehkä hieman provosoivasti, esittäisin kysymyksen, oletko samaa mieltä myös koskien Sonyn A900 runkoa?
    [/quote]
    En lainkaan tunne ko kameraa.

    Eikös se ole noin kymmenen vuotta vanha? D3:n, D700:n ja 5d originalin/mark II:n ikätoveri. Kunnon pelejähän siis silloinkin tehtiin. Uskoisin, että niiltä osin kuin ymmärrän, tilanne on ainakin silloin ollut jotakuinkin tuollainen.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=842636 time=1490208324 user_id=17614]
    Eikös se ole noin kymmenen vuotta vanha? D3:n, D700:n ja 5d originalin/mark II:n ikätoveri.
    [/quote]

    Ei. D3X käyttää samaa kennoa. Siis Nikon jota Photozone käyttää edelleen objektiivitesteissään. Mutta kuitenkin melkein. 24MP on kuitenkin myös edelleen nykyaikaa. https://www.google.fi/search?q=D3X&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=msrSWOaJOeLm6ASKxqCYCg
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Ei. D3X käyttää samaa kennoa. Siis Nikon jota Photozone käyttää edelleen objektiivitesteissään. Mutta kuitenkin melkein. 24MP on kuitenkin myös edelleen nykyaikaa. https://www.google.fi/search?q=D3X&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=msrSWOaJOeLm6ASKxqCYCg
    [/quote]

    D3x on hyvä kamera, mutta ei loista korkeilla herkkyyksillä. A900 on saman tyylinen, mutta hieman vähemmän hyvä. En jaksa kuitenkaan uskoa, että ero on merkittävä jos kuvaaja tietää mitä tekee.