Sitä ei tule ajatelleeksi miten nämä uudet tekniikat vaikuttavat kuvaustottumuksiin. Ehkä noin voi tosiaan toimia vaikkapa kojussa kykkiessä... Etenkin jos takanäyttö kääntyy - mitä se ei tee monessakaan Canonissa. Olen kyllä reissatessa katsellut kuinka kaukoidän tyttöset kuvaavat Canoneillansa aina takanäytöltä, mikä lieneekin dual pixelin kaupallisesti tärkein sovellutus. Jäykkämielisenä ja uutuuksiin hitaasti syttyvänä Nikonin käyttäjänä ei ole tullut mieleenkään tehdä itse samaa peilikameralla. Peilittömillä ja pokkareilla kuvaan toki ihan villisti 50:60 takanäytöltä ja evf:ltä, muta se on hiukan eri asia jo senkin takia, että ne kamerat on aika kevyitä.
Nyt Nikonista luopuneena luopiona kuvaan X-Pro2:lla sekä optisella, että EVF:llä. Takatelkkaria tulee käytettyä vain jalustakuvauksissa. Kapa
Kiinteänäyttöisellä 7D2:lla olen kuvaillut muutakin kuin videota takanäytöltä toisinaan. Sitä takanäyttöä pystyy kuitenkin katsomaan kohtuu vinoista kulmista riittävästi, jotta saa kuvattua kohdasta, johon olisi hankala silmän kanssa ylettäytyä. Joskus jopa vanhemman polven kameroilla jalustan kanssa, vaikka niiden AF onkin huonompi. Jalustalta muutenkin kuvaan lähes aina vain takanäytöltä.
Hankkii 80D:n, niin siinä on insinööriteknisesti alan hienoin saranatoteutus, joka riittää sitten vaativampaankin makuun. Kojussa voi toki katsella näyttöä padiltakin. Mielestäni videon kuvaamisessa on pari pullonkaulaa, jotka lähestyvät ratkaisuaan hyvää vauhtia nykyisissä kinareissa. Ensinnäkin tuo tarkentaminen, joka on aiemmin ollut todella ikävän hankalaa, alkaa olla ainakin suurinpiirtein ratkaistu ja sitten vakautus, joka sekin paranee silmissä. Näiden kahden asian ratkaiseminen tekee videoiden kuvaamisesta teknisesti koko lailla triviaalimpaa joka hemmon hommaa.
Sitten kun tulee 7D3, siinä lienee myös sarananäyttö. Eiköhän 5D5:ssä myös Harmi, että noihin menee vielä aikaa.
Eikös 7D mkII ole 2012 tai 2013 julkaistu kamera? Nyt eletään vuotta 2017, joten eiköhän tuo pian uusita. 5 vuotta on pitkä aika digikameralle. Ja nyt kilpailukin on koventunut kun on vastassa Nikon D500, joka edustaa aivan eri tason kamera monessakin suhteessa. 5D mkIV taas tuli ulos viime vuonna.
Tuossa kun seurailee näitä sinun tilityksiäsi ja itse itseään todistelevaa Nikon-argumentointia, niin pari sellaista hyvää argumenttia tulee heti mieleen, jotka ovat mielestäni aivan käypiä syitä Canonin valitsemiselle valokuvaajan näkövinkkelistä. Ensinnäkin Canon on maailmanlaajuisesti menestynyt brändi, joka sijoittuu Interbrandin rankingissa sijalle 42. Konkurssin partaalla huojuvaa Nikonia ei listalla näy, eikä tietääkseni ole koskaan näkynytkään. Toinen hyvä syy on se, että Milanon ja New Yorkin huippumuoti- ja julkkishenkilökuvaajista 85-90% käyttää Canonia aivan omasta tahdostaan. No, mikä on näiden kahden huomion opetus? Ensinnäkin, jos haluat, että sinut tunnistetaan valokuvaajaksi, valitse Canon. Toiseksi, jos tähtäät korkealle ja haluat samaistua huippukuvaajiin, valitse Canon. It's so simple.
Taisin itsekin täällä joku päivä sitten hehkuttaa Canonin brändin korkeaa arvoa. Mutta miten tämä liittyy siihen, että koska tulee 7D mk3, tai millä kameralla suomalainen luontodiggari kuvaa? Ei oravat eikä edes tikat osaa erottaa Canonia Nikonista - eivätkä kumpaakaan Pentaxista tai Olympuksesta.
7D2 tuli loppuvuodesta 2014, joten menee ainakin se pari vuotta vielä. Kääntyvänäyttöisen 5D:n osalta odotellaan 5 vuotta...
Tuo on kyllä kukkupuhetta. Nikon kyllä kiinnostaa oravaakin... Tosin se ehkä ei aiokaan Milanoon muotikuvaajaksi...
[quote="Olli Knuuttila" post_id=841865 time=1489423197 user_id=17614] Tuo on kyllä kukkupuhetta. Nikon kyllä kiinnostaa oravaakin... Tosin se ehkä ei aiokaan Milanoon muotikuvaajaksi... IMG_0124.JPG [/quote] Kyllä noin komealla turkilla voisivat catwalkit tulla tutuiksi, kun vain saisi ensin vähän häntää oikean oven rakoon
[quote="Olli Knuuttila" post_id=841865 time=1489423197 user_id=17614] Tuo on kyllä kukkupuhetta. Nikon kyllä kiinnostaa oravaakin... Tosin se ehkä ei aiokaan Milanoon muotikuvaajaksi... IMG_0124.JPG [/quote] Konsta Punkan elämä on kovaa kun Nikon ei osaa teleobjektiiveja, eikä ihonvärikään toistu oikein.
Konsta Punkan elämä on kovaa kun Nikon ei osaa teleobjektiiveja, eikä ihonvärikään toistu oikein. [/quote] Ei se mikään naurunaihe ole, että Nikonin kanssa tekee moninkertaisen duunin käsittelyvaiheessa verrattuna merkkeihin, joista tulee heti priimaa ulos. Jokaiseen olosuhteeseen pitäisi olla erikoisprofiili, mikä ei paljoa naurata, kun kuvia on paljon erilaisista tilanteista. Väittäisin, että alan huonoimmat kamerasoftat nollaavat aika hyvin erinomaisten komponenttien mahdollisuudet parhaaseen lopputulokseen.
Nää ihonvärin arpomiset sekavalotilanteissa, joista Niffe aina puhuu Nikonin heikkoutena ja että Canonilla ei tapahdu sellaista, johtuu luultavasti (varmasti tietenkin ilmanmuuta toki varmana jne) nopeammasta suljinajasta Nikonissa kuin Canonissa mitä on käyttänyt niissä tilanteissa. Tuo vaihtovirta kun vaan on semmoista 50 Hz tyyppiä niin minkäs teet. http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/flickering-lights.aspx
Onko Nikonin kameroissa nykyään jo välkynnän tunnistus? Monissa kameroissahan tuo tuki on parantamassa loisteputkien alla kuvaamista.
Mielenkiintoinen juttu, jota näemmä pitää myös vältellä, mutta ei se mielestäni ole pelkästään tuosta kiinni. Katsellessani muidenkin ottamia kuvia täällä tai Flickrissä, näen helposti muiden painivan saman ilmiön kanssa. Tässä taannoin täällä oli mm. Olli Knuutilan ottama kuva Pärmäkoskesta podiumilla, jossa näkyi tuo ongelmallinen kukerrus, kun taitetaan kellertävästä kuparinpunaiseen.
Se kuva josta puhut, ei ole podiumilta, vaan kuvattu reilun metrin etäisyydeltä teltassa, sekavalotilanteessa jossa päävalo tulee auringosta telttakankaan läpi ja teholtaan vastaava valo teltan katon loisteputkista kasvoille, joissa on suojalasien aiheuttaman rusketuseron lisäksi vahva pigmenttitason ero eri osissa kasvoja (pisamia ym). Ihan hyvin tuo kuvaamasi ilmiö voi siinä esiintyä, mutta kovin hankala ihan varmuudella sanoa
....olenkos mä taas pudonnut kyydistä. Eihän missään sekavalossa kuvatuissa ruuduissa voi olettaakaan oleva "oikeita" kasvon värejä. Toisaalta saman efektin ja ennen kaikkea saman tilanteen toisinto niin monta kertaa, että voi olla varma, on liki mahdotonta. Vaikka kuinka säätäisi, ei ns. oikea löydy kuin yhdelle valaistukselle,värilämpätiloille ym kerrallaan. Muuttujia on ihan liian paljon kun mennään studion ulkopuolelle.