Heips. Minä vielä hämmennän ketjua omalta osaltani. Kenelläkään kokemuksia tähän keskusteluun aiheeseen kuuluvasta Nikon d7200 kamerasta ? Siihen kun laittaisi esim. Nikonin oman 300 f 4 jatkeen tarpeen mukaan, niin voisi kuvitella pärjäävän ainakin joissain telehommissa. Kamera muutenkin saanut vallan hyviä arvosteluja noissa netistä löytyvistä arvosteluissa.
Nikonin D7200 ja Canonin 80D on varmaan aika pitkälti samalla viivalla. Ainoa mikä uupuu on nopea sarjakuvaus. Toki 6-7kuvaa/sec on jo varsin nopea, mutta D500 ja 7d mark ii taitaa olla jo 10kuvaa/sec. Alkuun voisi olla hyvä vaihtoehto vaihtaa esim juuri D7500 ja 300mm f/4 ja tarvittaessa jatke. Kyllähän ne nuilla ns. Edustyneen harrastajan kameroilla revontulia ja tähtiäkin kuvaa.
Eli onko nykyinen Sigman 150-600mm C kuitenkin parempi vaihtoehto? [/quote] 150-600 C on parempi kuin 300/4 + 1.4x. Sigman pitkän lähimmän tarkennusetäisyyden takia jälkimmäinen on kuitenkin hyvä yhdistelmä pikkuotusten yms. kuvaamisessa. Kyse ei ole valovoimasta, vaan siitä että se telejatke kuitenkin vie aina osan piirrosta ja kokemus näillä yhdistelmillä on osoittanut, että tuollainen zoomikin on parempi.
Mitä tarkoittaa ISO-arvon asiallinen raja? Pikselipiippaajalle pienikin kohina on syntiä. Joillekin taas kohteesta riippuen kohina voi tuoda kuvan visuaalisuuteen lisäarvoa. Jotkut poistavat kohinaa neuroottisesti, jotkut lisäävät sitä ja tekevät siitä filmirakeen imitointia. Molemmat ovat mielestään "asiallisia". Kun puhutaan ilmaisusta, johon valokuvakin mielestäni liittyy, niin jättäisin nuo "asiallisuudet" omaan arvoonsa. Toiset lukevat testejä ja toiset kuvaavat. On valittava oma polkunsa, tai valtatiensä. Kapa
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta koska tuossa yläolevassa oli kyse lintukuvauksesta, ei ehkä niinkään valokuvailmaisusta vaan dokumentaarisesta kuvauksesta, niin pohdinta lienee ihan asiallista...
Täytyy vielä jatkaa harjoituksia 6D:llä. Siitä tuskin haittaa on, kun vähemmillä tarkennuspisteillä harjoittelee liikkuvien lintujen kuvausta. Kameroita on myös mukava päästä kokeilemaan, joten täytyy tiedustella Rovaniemeläisiltä kuvaajilta, että löytyy näitä edellä mainittuja laitteita. 6D:llä pystyn omaan makuun käyttämän ISO 12600. Siitä saa vielä siedettävää, mutta niinkuin tuossa sanottiin jo, että sekin on jokaisen oma asia. 6D:n tarkennuksesta vielä sen verran, että kokeilin hämärähkössä olohuoneessa tarkennusta tumman vihreään kasviin. Keskimmäinen, ylä ja ala piste tarkensivat moitteetta, mutta sivuilla olevat pisteet eivät kyenneet tarkentamaan.
[quote="Juhani Moilanen" post_id=840727 time=1488271443 user_id=50009] Täytyy vielä jatkaa harjoituksia 6D:llä. Siitä tuskin haittaa on, kun vähemmillä tarkennuspisteillä harjoittelee liikkuvien lintujen kuvausta. Kameroita on myös mukava päästä kokeilemaan, joten täytyy tiedustella Rovaniemeläisiltä kuvaajilta, että löytyy näitä edellä mainittuja laitteita. 6D:llä pystyn omaan makuun käyttämän ISO 12600. Siitä saa vielä siedettävää, mutta niinkuin tuossa sanottiin jo, että sekin on jokaisen oma asia. 6D:n tarkennuksesta vielä sen verran, että kokeilin hämärähkössä olohuoneessa tarkennusta tumman vihreään kasviin. Keskimmäinen, ylä ja ala piste tarkensivat moitteetta, mutta sivuilla olevat pisteet eivät kyenneet tarkentamaan. [/quote] Vaikka D500 houkuttaakin, ja vaikka nikonistina tykkäänkin Nikonin olevan nykyisin yleisesti hiukan Canonia edellä mitä still-kuvaamiseen tulee, niin kehottaisin sinua vaan pysymään Canonissa. Saat selvän parannuksen telejutuihin ostamalla 6D:n rinnalle vaikka 80D:n, eikä kustannus ole kovin suuri. Ja jos vielä tuonkin jälkeen kaduttaa, niin kärrää ne Canonit sitten Rajalan vaihtotiskille. En ole kuvannut 6D:llä, mutta pailjonkin 5D mkII:lla. Nikonin käyttäjää kameran tarkennusjärjestelmän karuus ja reunimmaisten pisteiden vähyys ja huonous tosiaan ihmetyttää Jotkut 6D:n tarkennusta kuitenkin kovasti kehuvat - sen mielipiteen täytyy perustua siihen, että he eivät edes yritä käyttää muita kuin keskimmäistä pistettä. Silleen varmaan sinunkin kannattaa toimia. On hiukan hankalaa, mutta kuitenkin varmaa.
Vaikka D500 houkuttaakin, ja vaikka nikonistina tykkäänkin Nikonin olevan nykyisin yleisesti hiukan Canonia edellä mitä still-kuvaamiseen tulee, niin kehottaisin sinua vaan pysymään Canonissa. Saat selvän parannuksen telejutuihin ostamalla 6D:n rinnalle vaikka 80D:n, eikä kustannus ole kovin suuri. Ja jos vielä tuonkin jälkeen kaduttaa, niin kärrää ne Canonit sitten Rajalan vaihtotiskille. En ole kuvannut 6D:llä, mutta pailjonkin 5D mkII:lla. Nikonin käyttäjää kameran tarkennusjärjestelmän karuus ja reunimmaisten pisteiden vähyys ja huonous tosiaan ihmetyttää Jotkut 6D:n tarkennusta kuitenkin kovasti kehuvat - sen mielipiteen täytyy perustua siihen, että he eivät edes yritä käyttää muita kuin keskimmäistä pistettä. Silleen varmaan sinunkin kannattaa toimia. On hiukan hankalaa, mutta kuitenkin varmaa. [/quote] Näin varmaan tulen toimimaankin. Tai 80D:n sijaan ajattelin käytettyä 7D mk ii. Onkohan Canonilta tulossa 7D2:selle seuraajaa lähiaikoina?
Tuskin 7D2:lle ihan heti seuraajaa tulee koska siinä on jo dual pixel af -kenno ja siihen saa sd-korttipaikkaan wifi-kortin, joka tuo etäkäytön samalle tasolle kuin 80D:ssä, 1DX2:ssa ja 5D4:ssä. Päivitys käytännössä ei toisi muuta parannusta kuin aukon verran lisää dynamiikkaa matalimmille herkkyyksille (niillä harvoin liikkuvia kohteita kuvataan), kosketusnäytön ja kiinteän wifi:n. Mahdollisesti tarkennukseen tulisi uudempi versio kasvoja yms. seuraavasta väripohjaisesta (kuten nikonin) tarkennuksesta. Noin vähillä muutoksilla ei vielä taida olla paineita tuoda uutta versiota markkinoille. Sen jälkeen kun Canon joskus tuo 4K:n myös croppiin, voi odotus pikkuhiljaa alkaa. Se on kuitenkin tekijä, jossa on merkittävin ero D500:n nähden.
Sivusta seuraajan silmin Canonin mallisto näyttää aika ruuhkaiselta kun katsellaan hintaluokkaa noin 1000e tai vähän yli. Nyt siellä lienee parikin hiukan kevyemmän sarjan kameraa jotka ominaisuuksiltaan kolkuttelevat aivan 7D mkII kannoilla, elleivät ole jo jossain suhteessa menneet ohi? Luulisi että Canon haluaa saada 7D:n nostettua D500:n kilpailijaksi jolloin sen hintakin olisi jälleen likemmäs 2000e. Mitä 4k videoon tulee, niin Nikonin toteutus vaikuttaa aika heikolta kun siinä on niin raju kroppi. Samaa vikaa on toki monessa muussakin kamerassa, myös Canonilla. Jos pidemmälle ajatellaan niin kyllä 4k:n täytyy tulla koko kennon alalta jotta siinä voidaan mielekkäästi käyttää samoja objektiiveja kuin stillejä kuvatessa. Sony, Panasonic jne tuon handlaavatkin jo hienosti. Kiinnostavaa tämä still- ja videokameran vähittäinen fuusioituminen. Kiinnostavaa sikälikin kun hieman epäilen, että aika harva tosissaan käyttää dslr:n video-ominaisuuksia. Myyntiin 4k ja muut videojutut varmaan kuitenkin vaikuttavat, ja luovat siten paineta kameroiden uusiutumiselle (josta uudistumisesta still-kuvaaja ei kuitenkaan paljoa hyödy).
Yhtään sekuntia videota en ole koskaan DSLR:llä kuvannut , ja epäilen, että en tule koskaan kuvaamaankaan. (Siksikin Df on oivallinen toinen kamera minulle.) Epäilen, että minunlaisiani on paljon, vaikkei minulla mitään faktaa olekaan tämän ajatuksen todistamiseksi. Mietiskelen, lieneekö mielekästä käytännössä koko mallistoon sisällyttää myös tuo videotoiminta, luulisi sen riittävän kun kaikissa hintaluokissa olisi sellainenkin malli. Jotain se kuitenkin maksaa...
[quote="Olli Knuuttila" post_id=840724 time=1488270373 user_id=17614] Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta koska tuossa yläolevassa oli kyse lintukuvauksesta, ei ehkä niinkään valokuvailmaisusta vaan dokumentaarisesta kuvauksesta, niin pohdinta lienee ihan asiallista... [/quote] Näinhän se on. En vaan muistanut, että kyseessä oli lintukuvaamiseen liittyvät asiat. Dementia? Kapa
[quote="Olli Knuuttila" post_id=840808 time=1488361514 user_id=17614] Yhtään sekuntia videota en ole koskaan DSLR:llä kuvannut , ja epäilen, että en tule koskaan kuvaamaankaan. (Siksikin Df on oivallinen toinen kamera minulle.) Epäilen, että minunlaisiani on paljon, vaikkei minulla mitään faktaa olekaan tämän ajatuksen todistamiseksi. Mietiskelen, lieneekö mielekästä käytännössä koko mallistoon sisällyttää myös tuo videotoiminta, luulisi sen riittävän kun kaikissa hintaluokissa olisi sellainenkin malli. Jotain se kuitenkin maksaa... [/quote] Video tuskin korottaa kameran suoria valmistuskustannuksia, mutta aivan varmaan se vie huomattavasti kehitysresursseja. Video (nykyisin erityisesti 4K) määrittelee kennojen kehitystä: rolling shutter pitää saada pieneksi, 4k luettua koko kennon alalta jne. Lisäksi videokuvausta varten pitäisi olla muuten peilikamerassa aika turha kennolta tapahtuva vaihetarkennus (Canonin kielessä dual pixel). Toisaalta ei Df mitenkään vapaa ole tästä kehityksestä. Siinähän on kenno ja prosessori D4/4s kamerasta. Eli kyllä Df:ssä varmasti video on, mutta se on vain rampautettu pois (ilmeisesti lähinnä softakysymys).
Videossa ison koon tuoma lyhyt terävyysalue on yleensä huono asia. Liikkuvassa kuvassa on erikoisefektejä lukuunottamatta harvassa ne tilanteet jolloin isosta aukosta saisi jotakin fiksua irti. Siinä mielessä en pidä 4k -kroppeja huonona. Huonoa on tietysti se, että jos jotakin kuvaa still-kuviksi, ei siitä saa suoraan saman laista videota vaan pitää ensin vaihtaa objektiivia. Äärimmäisen laajassa päässä tämä ei edes onnistu. Videon käyttö mielestäni lisääntyy jatkuvasti. Tulevaisuus mennee kohti sitä, että kuvauskin tehdään videona ja siitä poimitaan se mieleinen ruutu jatkokäsittelyyn. Osa nykykameroista tarjoaakin jo tämän kaltaisia toimintoja. Vähintään siten, että muistissa on jatkuvasti 10s pätkä ja se talletetaan vain jos laukaisintakin painetaan.
- - - Saat selvän parannuksen telejutuihin ostamalla 6D:n rinnalle vaikka 80D:n, eikä kustannus ole kovin suuri. - - - [/quote] Minulla on kroppi&kino -parina 7D (wanha) ja 6D. Molempien kuvanlaatu amatöörinä riittää itselleni. Tosin, koska ovat eri sukupolvea, nappulasijoituksissa (-tekniikassa) on joitain eroja, jotka joskus aiheuttavat pientä sekoilua ja harmitusta (käsittääkseni 7D ja 5DmkII omaavat identtisen ergonomian). Vilkaisu lompakkoon on toistaiseksi häivyttänyt nämä harmit. Tämä on mielestäni hyvä ottaa huomioon, mikäli kroppi&kino -pariin päätyy. Johtopäätökseni: - 6D ja 80D saattaisi olla sopiva "halpapari" (6D on kennoa lukuun ottamatta ominaisuuksiltaan lähellä kymppisarjan kroppeja) - "puoliammattilaistarpeeseen" 5DmkIV (tai 5DmkIII) ja 7DmkII taasen olisi rakenteeltaan tukevampi (työkalumaisempi) ja ominaisuuksiltaan parempi (laajempi) pari