Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana 030366, 2 Huhtikuu 2010.

  1. 030366

    030366

    11
    0
    0
    Moikka. 

    Pitäis hankkia jokin zoomi lintu- ja luontokuvaukseen, pääasiassa kojusta tai muuten jalustalta. Töiden takia joudun rajaamaan budjetin  150-250e joten ei sillä saa kuin välttävän mutta minkäs lomautuksille voi..  18-55mm ei paljon kurkia yms kuvata kojusta. Eli camera on canoonin 450 kittipaketti. Ehdotuksia kaivataan..
     
  2. jupe74

    jupe74

    39
    0
    0
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS lienee parasta mitä tuolla budjetilla pystyy hankkimaan... Välttävät vaihtoehdot kuten EF 100-400 L IS ja EF 300 F4 L IS maksavatkin sitten huomattavasti enemmän.
     
  3. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Käytetty Sigma 150-500 voisi löytyä tuurillaan jonnekin viidensatkun hintoihin.
    Lintu- ja urheilukuvaus ovat valitettavasti lajeja joissa ei ole edullista oikotietä onneen :-(
     
  4. 030366

    030366

    11
    0
    0
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Jups. Keskisen "kylä"kaupassa olis canon efs 55-250 is 199e. Millainen olis?  uskoisin että riittää kun kuvatkin käsittelen ihan perusläppärillä ja tuskin teetän a4-isompia kuvia.. Ja ihan peruskuvaaja olen, en syntynyt kultaisella silmällä joten tuskin huomaan edes tynnyrivääristymiäkään.. =)
     
  5. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Tynnyrivääristymää enempi saattaa häiritä himmeyden tuoma hidas tarkennus ja yleinen tuhnuisuus, sekä himmeyden tuomat muut rajoitteet.
     
  6. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    aiheesta kirjoitettiin hiljakkoin :
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,40542.0.html

    Kameralaukkukomin palstoilla on runsaasti lintujen kuvaamiseen soveltuvia objektiiveja. Jos käsitarkennus riittää, niin tuolla budjetilla parhaasta päästä on Leitz Telyt 6,8/400. On vain melko hankala löytää. Mutta kun löytyy, ei tarvitse vaihtaa ainakaan optisen laadun takia.
     
  7. poutaa

    poutaa

    3
    0
    0
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Haudi! Hiljaisesta työpäivästä johtuen otan minäkin osaa foorumille, tervetuloa minä!

    Itellä on kanssa tuo canonin 450D, siinä sama kittiputki kuin sinulla. Ostin Anttilan alemyynneistä taannoin 145 eurolla Tamronin AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro -objektiivin, joka itellä passaa ihan hyvin tuohon lintukuvailuun. Vähän painava mötikkähän se on, vaikka muistaakseni Tamronin sivuilla kehuivat sitä kevyeksi. Ikkunan läpi kuvatessa tarkentamisen kanssa oli ongelmia (luultavasti johtuu kuitenkin minusta eikä objektiivista...), mutta ulkosalla linnut lintulaudalla oli oikein nätisti kuvattavana. En tiedä, onko tuo niin laadukas että sitä saa mainostaa julkisesti, mutta mun tarpeeseen riittää hyvin :)
     
  8. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    olisko joku muunnin väliin paree ratkaisu???? Itsellä ei kokemusta tosin ole..

    Loittorenkaista löytyi tälläinen;
    Loittorengaskuvaamista - Digitarvike.fi
     
  9. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Nyt meni vähän ohi, loittorenkaat lintukuvaukseen?
    En tiedä ymmärsinkö aivan väärin mitä tarkoitit, mutta selvennyksen vuoksi sanotaan että loitot ovat makroilua varten kun ne lyhentävät lyhintä tarkennusetäisyyttä...
     
  10. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Olen käyttänyt menestyksekkäästi loittorenkaita pitkillä teleillä vuodesta 1973. Ei ole harvinaista kuvata 400- tai 600-millisellä lintua muutaman metrin päästä. Viime kesänä kuvasin pääskystä 600:lla 2,5 metristä (ilman kojua). Lähempää en pystynyt, kun ei tarkentunut eikä mulla oo EOSsin loittoja. Otin taannoin jäniksen muotokuvaa muutaman metrin päästä 1200-millisellä ja siihen tarvitsi jo toistakymmentä senttiä putkea, jotta tarkentui. Kuvat olivat suttua ; linssin ominaisuudet eivät riittäneet. On tunnustettava, ettei loitot ole lintukuvauksessa ensisijainen lisävaruste, mutta joskus korvaamatomia. Aikoinaan Novoflexeihin laitettiin palje pikatarkennuskahvan lisäksi. Ei loppuneet vetämät kesken :)

    Ylipäätään on täysin mahdollista kuvata onnistuneesti lintuja 300-millisellä ja lyhyemmällä optiikalla ilman lisävermeitä. Kuvaan pääskysen lentokuvia tyypillisesti 135-millisellä ja täydellä kennolla. Tärkeämpää kuin paljot millimetrit on tutustua kuvattavien kohteiden elämään ja käyttäytymisen ennen kuvaamista.
     
  11. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Joo olen itsekkin työntänyt joskus tuohon nelisataseen loitot mutta lähinnä testimielessä, on se sen verta säätämistä että riittää kun hieman kroppaa kun se tintti ilman loittoja mahtuu juuri ja juuri kuvaan jos kuvaa lähimmällä tarkennusetäisyydellä mitä putkessa on.
    Eli ei sitä lyhyestä putkesta saa telejatkeilla tai loitoilla mitään pitkää teleä.

    Korentojen kanssa olen sitten enemmänkin käyttänyt loittoja 400mm:ssä ja 200mm:ssä.
     
  12. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    melkein nollabudjetilla pitäs taas hyvä lasi saada. Suoraansanoan ei näitä enää jaksa, eli en sano enää mitää.
     
  13. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Yksi halpa (vaan ei varmaan kätevä) tapa voisi olla ostaa nykyisin lähes ilmaiseksi tarjolla oleva Canon FD-tele ja käyttää sitä linssittömän adapterin kanssa. Ei tarkennu äärettömään, mutta ne piilokojun linnut taitavat ollakin ääretöntä lähempänä. Joo, ei ollut oikeasti hyvä idea?

    T. K.
     
  14. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Sirullinen EOS - M42 adapteri + joku kiva M42 putki. Esim jos 200mm riittäisi niin Jupiter 21 putkella (f4) kokonaiskustannus jäänee alle satasen.
     
  15. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Tuo angulexin keino on varsin käyttökelpoinen. Kun ottaa FD 400:lla kuvia pelkällä adapterillä, jää ottamatta ne kuvat, joissa lintu on ruudulla onnettoman kokoinen. Kuvasin monta kuukautta tällä tavalla, kun ei pitkää EF-optiikkaa ollut. FD 300:ssa voisi hintakin olla kohdallaan. Nelisataset maksavat useita satasia paljonkin käytettynä.
     
  16. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Mulla oli toi Jupiter ja M42 adapteri. Mielestäni sangen terävää jälkeä tekee. Haittapuolena on että flarea tulee aikas paljon eli kontrasti ei ole kummoinen. Noh - cokispullosta voi aina tehdä vastiksen.
    Olikos tosta sirullisesta adapterista muuta hyötyä kun että AF kuittaus tulee kameraan, eli punanen piste välähtää kun tarkennus kohdallaan? Mulla ei ollut tarkennus sillon ihan presiis siinä missä AF niin kertooo. Varmaan kameran toleranssit liian isot.. tai jotain. Mutta jos lähtee tälle linjalle, niin kannattaa ostaa leikko tähyslasi. Ja säätää se täsmälleen kohdalleen. (mulla vielä vähän säätämättä). Hongkongista muistaakseni tilasin omani, se oli jotain 30 EUR tmv. Adapterin saa iibeistä varmaan alta kympillä. Jostain sitten metsästät sen Jupiterin. Tai sitten vaikka peilitelen. Alta satasen varmaan onnistuu. =)) Toi FD juttu rupes itteä kiinostaa, ei olis kellään myydä?
    --
    peksilli
     
  17. miccou

    miccou

    3
    0
    0
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Nyt ainakin irtoaisi kohtuulliseen hintaan kyseinen putki: http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=1838
     
  18. Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    FD-laseista iipeissä on ollut 5,6/300 usein alle 50 euron. eikä maksa paljon...
     
  19. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Halpa putki lintukuvaukseen,canon 450d

    Mullehan se Lepuksen Jupiter tuli :)

    Joo kontrastia saa aina Lightroomissa tms lisää, ja isompi vastis on plussaa. Tarkennuksessa auttaa kun hommaa "ohjelmoitavan" sirullisen adapterin, niin voi jalustalla takatelkkarin kuvaan verrata missä kohtaa sirun kanssa kamera piippaa ja säätää sen mukaan sirua.

    Luulin että selviän yhdellä sirullisella adapterilla useamman M42 linssin kanssa, mutta toki asia ei sitten näin ole - tarkennuksessa on pieniä heittoja linssistä toiseen, eli joudun shoppaamaan jossain vaiheessa useamman. Leikko tähyslasi on toki toinen konsti, etsin kun vaan noissa croppidigeissä on niin pieni ja pimeä niin mutu olisi että toi säädettävä sirullinen adapteri olisi voittava hevonen - mutta toki minulla on leikkolasit kokeilematta (kun en ole tarvinnut :)) niin puhun sillä suulla .