Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Paras workflow mustavalkonegan skannaukseen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mtanttar, 4 Tammikuu 2014.

Minulla on tuollainen Reflecta ProScan 7200 kinofilmiskanneri ja skannausohjelmana Silverfast. Ohjelmassa on mahdollisuus tehdä raw -skannaus jolloin mikään ohjelmallinen säätö ei ole käytettävissä ja lopputuloksena on ymmärtääkseni koko skannerin dynamiikka-alueen käsittävä 16bit/kanava tiff. Monessa lähteessä neuvotaan tekemään kaikki jälkikäsittely jossakin muualla kuin skannerin ohjelmistossa, johon tämä raw-skannaus tähtää. Lisäksi joku värikanava, yleensä vihreä, tuottaa muita terävämpää jälkeä, ja olen tämän myöskin oman skannerini kanssa todennut. Edellä mainitun perusteella olen perustanut seuraavan workflown mustavalkonegatiiville:

1. Skannaus raw-muodossa täysiin väreihin = 48bit värikuva.
    2. Otetaan edellisestä ainoastaan vihreä kanava = 16bit harmaasävykuva.
    3. Tasot säädetään kohdalleen kuvankäsittelyohjelmassa, lopuksi käännös 8bit harmaasävykuvaksi.

48bit tiff vie tilaa turhaan tilaa, mutta se nyt ei varsinaisesti ole ongelma ja on pakko tehdä jos haluaa käyttää pelkän vihreän kanavan, lisäksi 2. vaiheen voi automatisoida, ja 3. vaiheenkin osittain, joten tämä ei ole mitenkään mahdottoman hankala prosessi.

Esimerkkikuvat löytyvät, kohtuullisen oikein valotettu negatiivi:

1. Suoraan skannerista (jostakin syystä Silverfast ei käännä positiiviksi, 387MB): http://mtanttar.kapsi.fi/testikuvia/testiskannaus_48bit.tif
    2. Punainen ja sininen kanava pudotettu ja invertoitu (126MB): http://mtanttar.kapsi.fi/testikuvia/testiskannaus_16bit.tif
    3. Tasot säädetty kuvankäsittelyohjelmassa, valmis kuva: http://mtanttar.kapsi.fi/testikuvia/testiskannaus_8bit.jpg

Kysymys kuuluu, saako tällä prosessilla negasta eniten irti?

1. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Paras workflow mustavalkonegan skannaukseen

Vuescanissa olisi pari asiaa jotka nopeuttais tota, ja ehkä parantais... siinä saat valita suoraan vihreän kanavan, joten ei tarvi pudotella kanavia. Sen lisäksi siinä on manuaalinen valotus, joten saat valotettu skannisi suoraan raakakuvan histogrammille sopivasti. Vuescan myös piirtää sulle tosiaan raaka skannin histogrammin, jonka avulla se valotuksen säätö ja maksimaalinen daaatta saadaan turvattua.

2. Vs: Paras workflow mustavalkonegan skannaukseen

Joo, tiedossani on että Vuescanista löytyvät ko. ominaisuudet. Tuli vaan ostettua tuo Silverfast enkä haluaisi maksaa 90 dollaria toisesta softasta. Kuinkahan paljon tuo valotuksen säätö vaikuttaa käytännössä? Testiskannauksissa Silverfastilla skannerin dynamiikka-alueesta tulee hyödynnettyä negan tiheydestä riippuen keskimäärin ehkä noin kolmannes - neljännes, pääsisinkö valotuksen säädöllä merkittävästi parempaan lopputulokseen?

3. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Paras workflow mustavalkonegan skannaukseen

En oo varma, mä ite vaan tykkään että voin hallita sitä.. se on kumminkin se ainoa säätö minkä skannauksessa voi tehdä... kokeile, vuescania voi testat ilmaiseksi.. vai olikohan et just noita advanced optionssei ei voi testaa.

Mä uskosin että sen suurin hyöty on hankalasti skannattavissa negoissa