Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Haglundin töppäilyt

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 26 Maaliskuu 2015.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113
    Vs: Haglundin töppäilyt

Aivan.

2. markku55

markku55 Active Member

Kyllä länsi on tässä tapauksessa sama asia kuin USA ja NATO - minusta.
    Tässä hieman selvennystä Tuomiojan puolelta:
    http://demokraatti.fi/olisiko-englannin-opiskelu-pitanyt-panna-jaihin-tuomioja-haglundille-asiatonta/

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Ei Tuomiojan lausunto oikeastaan sinun kantaasi vahvista. Mutta ensin puhuit Yhdysvaltojen asevoimista, nyt (aivan oikein) laajensit jo Yhdysvaltoihin ja Natoon. Ehkä kohta hyväksyt käsitteen "länsi" alle muutakin maailmaa ja sitten lopuksi myönnät, että Haglund puhui myös siitä, että kyseessä olisi signaali myös Venäjän suuntaan.
    Asiani on oikeastaan vain se, että alkuperäinen kommenttisi tulkitsi Haglundin puhetta kovin yksipuoliseen ja ahtaaseen suuntaan, hän tarkoitti ymmärtääkseni paljon laajempaa asiaa.  Tietysti sinulla on vapaa valta tulkita miten vain.

4. markku55

markku55 Active Member

Minulle on yksi ja hailee mitä tuo vänrikki nappula kertoo perusteluiksi vaikka ne todella kaukaa haettuja ovatkin, enemmän, paljon enemmän minua ottaa päähän RKP:n käsittämätön tarve ylläpitää ruotsin kielen opetusta alueilla joilla ei ruotsinkieltä kuule kuin harvojen ruotsinkielisten turistien ajaessa ohi. Venäjää siellä tarvitaan, parempaa yhteistyötä ja palvelua venäläisille, KUKAAN ei kaipaa ruotsinkieltä Itäsuomessa, mutta eihän RKP sitä voi myöntää, pitää vaan härkämäisesti painaa päälle kuin yleinen syyttäjä, pakko-opetetaan ruotsia alueella missä sille ei kerta kaikkiaan ole tarvetta.
    Jos perusteluna on VAIN se, että ruotsinkieli on aikoinaan otettu opetusohjelmaan koska Suomi on kaksikielinen maa joka ei edes pidä paikkaansa, mites olisi jos pakottaisimme KAIKKI opiskelemaan myös saamea, lienevät olleet täällä ennen meitä "kielivaltaajia".
    Olen erittäin samaa mieltä siitä, että täällä rannikolla ja etelässä on ruotsinkielellä suuri merkitys, mutta kun menemme Kokkolasta ylöspäin tai Tampere, Lahti, Porvoo linjan itä- ja pohjoispuolelle, niin ruotsinkielen merkitys vähenee todella dramaattisesti. Koko Suomi ei ole samaa aluetta ajatellen kielien tarvetta, tätä ei RKP ymmärrä ja Haglund ilmeisesti ei senkään vertaa.

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Näkisin mielelläni, että peruskoulussa olisi enemmän pakollisia kieliopintoja. Englannin ja ruotsin lisäksi ainakin venäjä, saksa ja ranska. Viikkotuntien määrästä pitäisi varmaan kuitenkin käydä keskustelu.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Onko purjehdusseura taas jakanut infot pelkästään ruotsinkielellä kun noin kauheasti ahdistaa?

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ei tarvitse nappia painaa, riitää kun lukee kunnolla, eikä tarkoitushakuisesti jätä boldaamatta lauseen osaa, joka avaa koko jutun. Mutta minäpä autan, niin ei tarvitse asiasta enempää kenekään vaivata päätään. Eli seuraavassa lainauksessa on boldattu/lihavoitu se ns. juju mitä Jari tarkoitti. Olen aivan varma että huomaat asian, sen verran fiksu mies kuitenkin olet.

8. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 442
    6 321
    113

Siinä on se pieni ero, että Haglund on suomalainen vaikka äidinkielensä onkin ruotsi.

9. markku55

markku55 Active Member

Lueppa se viimeinen lause jonka boldasin, siinä JPU asettuu minun yläpuolelle määrittelemällä, että olen hänen näkemyksenään jo alentanut itseni ja nyt olen alentamassa edelleen: "äläkä alenna itseäsi enempää kuin olet omin kirjoituksin jo tehnyt, se on noloa."
    Voi helkkari, että on ylemmyydentuntoista tuomarointia, osataan oikein alentaa ihmisiä!!!!!

10. arko

arko Member

789
    22
    18

Jos on syntynyt suomessa niin on suomalainen mutta jos mieleltään on jotain muuta niin on jotain muuta....

11. arko

arko Member

789
    22
    18

Mulla on muuten yksi frendi jonka sukunimi on Svensson...ja sanon sen aina ihan luontevasti.

12. markku55

markku55 Active Member

Sehän on selvääkin selvempi juttu, että sinä olet minua parempi ihminen - huoh.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Varkaudessa on ruotsinkielinen koulu, joten kyllä sitä Itä-Suomessakin puhutaan.
    Yritin sillä Hanko -esimerkilläni osoittaa, että miltä tuntuu, kun sinä osoittelet lähes joka ketjussa joitakin. Siinä muistaakseni somaleita.
    Kylläpä pillastuit, kun hain vanhan Hanko-ketjun.
    Samalta se osasta esim. suomenruotsalaisista tuntuu näitä sinun kannanottojasi lukiessa.
    Ei onneksi kaikista.

14. markku55

markku55 Active Member

En ole sanonut, että ei ruotsinkielisiä olisi kertomani rajan pohjois- tai itäpuolella, sanoin, että ruotsinkielen MERKITYS vähenee dramaattisesti. Onhan Suomen ruotsinkieliset aina osanneet hoitaa oman kielen tuen loistavasti, miksi ei siis Varkaudessakin voisi olla ruotsinkielinen koulu, onhan se melkein keskellä Suomea, matkaa Itärajalle on vielä jonkun verran.

15. mtala

mtala

60
    0
    0

Kävin kouluni Itä-Suomessa varsin lähellä rajaa. Koulukaupunkini yhdessä koulussa luettiin silloin venäjää, ja sitä pidettiin yleisesti hyödyllisenä työelämän kannalta. Moni venäjää lukenut taisi tehdä työuransa pääkaupunkiseudulla - kielitaitonsa ansiosta. Tai yleensäkin siellä, missä taidolle on ollut kysyntää.

Itse luin silloisen pitkän ruotsin, pitkän saksan ja lyhyen englannin sekä latinan. Kaikista kielistä on ollut hyötyä niin työssä kuin yksityiselämässä (myös latinasta). Suoranaisimmin taloudellisesti hyödyllistä on ollut vankka kouluruotsin pohja, joka on tuonut leivän jo kymmenkunta vuotta. Toki myös englanti on ollut jatkuva työkalukieli, ja saksan taito on nykyisin harvinaisuutensa takia sekin eräänlainen valtti työelämässä. 

Olennaista tässä on mielestäni se, että työvoima liikkuu tarpeen mukaan. Se, että käy peruskoulun ja ehkä ammatillisen koulutuksen omassa maakunnassa, ei tarkoita välttämättä sitä, että myös työura tehdään kotiseudulla. Jos venäjän taito takaa työtä Itä-Suomessa, kyllä sinne luulisi nykyisessä työllisyystilanteessa löytyvän venäjäntaitoisia muualtakin Suomesta.

Mtala

16. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Minun koulussani ei ikävä kyllä voinut latinaa opiskella, olen aikuisiällä sitä vähän harrastanut, mutta niin paljon on kaikkea kiinnostavaa mitä ei vielä osaa:)
    Kieliä olisi mukava osata lisää, klassisen musiikin teoriaa olen nyt aloitellut, fysiikka on mielenkiintoista (tuossa skannerin päällä on Feynmanin Easy & Not-So-Easy-Pieces), historiassakin on vielä aukkoja.
    Maailmassa on paljon mielenkiintoista. Kielet osana, ruotsin kieli, kulttuuri ja historia osana.

17. Rutanen

Rutanen Member

667
    0
    16

Mitä vähemmän osaamme venäjää, sen vaikeampi Putinin on selittää invaasion jälkeen että "itse me sitä halusimme".
    ...ja sama juttu muidenkin vieraiden kielten kanssa. Joudutaan vaan suotta asioimaan ulkomaalaisten kanssa. Tiedä mitä ne haluaa. Varmaan haastavat riitaa. Taitaa olla varmempi jos vedän heti puukolla.

Sori. Vähän sarkastista huumoria perjantai-iltaan. Voice of Finland saa minussa pimeät voimat liikkeelle  ;)

18. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Vastusta pimeitä voimia. Dumbledore auttaa. Ja Sirius Musta.

19. JPu

JPu Well-Known Member

5 455
    201
    63

Täsmälleen!

20. Mikko O

Mikko O Member

231
    0
    16

Welcome to the dark side. We have cookies!

21. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Markku55, mikä oli tarkoituksesi kun aloiti tämän keskustelun?

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.