Ei ihan ole stadi, vaikka skönelle päin on nokka tsiigannu ja fotaajan bläägät on stondannu kyl stadin rantus ku kuva on fotattu, just Krunikas ja se on Stadii. Snögeä venataan ja jäätä, et pääsis skrinnaa tai ihan vaan dallaa, mut tää on aika harmaa ja ei ihan sitä stadia jonka ite on snaijannut stadin olevan, nokalla ei oo ees linnaa enää, siihen bygattiin joku hotelli. Utspeski ei riitä ainooks hogauspointiks eikä skulaa vanhalle starballe tää. Ees se et bulit botskit on telakoille roudattu ja Skattalle päin ei Krunikan rantsussa enää oo ees snadeja botskeja.
Päävartion tienoo (tuolla noin oikeanpuoleisen kolmanneksen kohdin) on yksi lempipaikoistani Helsingissä. Lukuisia kertoja olen veneiltä siellä rantautunut, syönyt eväitä sekä kuvaillut hassuja turisteja. Paljon seudun historiaa ja vanhaa kultuurillista monimuotoisuutta pienellä alueella. Todellista Stadia. Harmi, että rakkaasta kotikaupungista tehdään nykyisin globalistista slummia ja pikkuameriikkaa. Koko maailman ei tarvitsisi näyttää samalta...
Olen födannut Naistenklinikalla ja sen jälkeen budjannut eri puolilla stadia joitain lyhyitä jaksoja huomioimatta. Minulle stadia on Krunikan lisäksi kyllä muutkin stadin kaupunginosat. Vaikkapa Skattakin. En nyt lähde arvailemaan Jarin tämän aamun mielentilaa, mutta kiitos kuitenkin mielenkiinnosta kuvaani kohtaan.
Ei se - tosiaan - kenestäkään "stadilaista" tekisikään jos (joku kuvitteellinen olento) luettelisi tökerösti kaikki osaamansa slangisanat (ihan päin persettä). Itselleni ainakin on herttaisen yhdentekevää olenko "aito" mikään -jonkun random nettimäärittelijän mukaan- mutta kuinka monta sukupolvea sinulle riittää että joku on "aito stadilainen", piisaako viisi (5) sukupolvea, neljä (4)? Mieleen tulee eräs ensimmäisen polven maahanmuuttaja jonka mielestä puhun "väärin" stadin slangia kun hän ei ymmärrä. Mielipiteet ovat moninaiset ja omat sanontani ymmärsi satavuotias isoäitinikin... Kaikki suomalaiset ovat käytännössä metsäläisiä, kenenkään on oikeastaan turha pullistella millään kaupunkilaisuudellaan kovin paljon. Pöpelikköjen ja soiden kansaa... Eikä sitä tarvitse hävetä. Vihtaväkeä. Mikä helvetti tässä stadilaisuudessa niin joitakin edes vituttaa? Pikku kylä pohjolassa. Miksi edes luullaan että on "pullistelua" kun kertoo olevansa Helsingistä? Mikä piru noita böndepaukkuja oikein riivaa? Edit: Ennenkuin kukaan alkaa liikaa hysteerisesti laamaamaan on ehkä parasta ilmaista ettei tämä(-kään) ole suunnattu ketään täällä kirjoittavaa vastaan - on vain yleistä että nämä asiat tulevat esille, ihan "oikeassa elämässä" ja usein. Ihme katkeruutta helsinkiläisiä kohtaan ympäri lantasaappaiden valtakuntaa. Emme me oikeasti syö teidän eväitänne. Stadi valuttaa, päinvastoin, perkeleesti fyrkkaa ylämäkeen koko ajan. Olisitte kiitollisia! Maanilveilijät & poronpurijat, tukirahoilla...
Siis itselleni on ihan sama kokeeko joku että olen vaikka mikä mutta miksi niin on - on jo hivenen mielenkiintoista. Karaktääreistä, varsinkaan hansasellaisista, en alkaisi samassa yhteydessä edes keskustelemaan. Onhan esim. Hämeessä paljon Germaniaa ihailevia mutta heidän "karaktääriä" ei ehkä voi ostaa. Ei kumminkaan päin saati suuntaan. Huvittava ajatus sinänsä, tuo helsinkiläinen "karaktääri". Taidat olla humoristi? Samanlaisia juntteja koko finnipopula. Ja sehän on ihan ok. Parempi kuin Lontoo... Itse kyllä väittäisin että aitous kehittyy vuosituhansien aikana eikä muutaman sukupolven. Koko ajatus suomalaisesta kaupunkilaisesta on epäaito vielä n. tuhat vuotta.
Teki mieleni kehittää kokeilumielessä näitä hämäräkuvia Rodinalilla. Jotenkin tykästyin niihin ja siksi lähetin kuvat tänne kommentoitaviksi. Valitan, että tahtomattani aiheutin tämän kotiseutukeskustelun. Kiitos kaikille, jotka halusivat lausua mielipiteensä kuvistani.
Minulle just tuo maisema on aidointa stadia. Asuin Rauhankatu 1:ssä ekana opiskeluvuonna, ja Pohjoisrantaa tuli tallailtua. Silloin Helsinki oli vielä ihan viehättävä paikka, mutta siitä on aikaa.