Minkähän takia kalibraattorit tahtovat aina niin kirkkaan valkoisen? Tänään tein taas määräaikais-kalibroinnin, ambienttia on noin 90 lx ja sen perusteella Spyder 3 tahtoi näytön kalibroitavan kirkkauteen 180 cd/m^2 ja 6500K 180!!! Eihän mun näyttö pystynyt kuin johonkin 160 cd/m^2 kun oli kirkkaus täysillä ja katselu olisi jo tarvinnut aurinkolaseja. Tyydyin laskemaan edes hieman tuota ja nyt kirkkaus on 128 cd/m^2. Joka sekin on aika rasittava jos surffailee tms... Joskus kauan sitten suositus oli luokkaa 80-90 cd/m^2. Mikä nyt on oikein muuttunut?
Vs: Häikäisevät näytöt Ei minulla ainakaan mikään, kirkas pää on 86 ja tulosteet vastaa näyttöä. Työskentelen kyllä aika hämärässä. T Jukka
Vs: Häikäisevät näytöt Mulla on kirkas pää satasella, aika hämärä tila. Näytönohjaimesta calibroinnin jälkeen vielä vähä ruuvannu gammaa sopivammaksi jotta on sopiva.
Vs: Häikäisevät näytöt Siis kirkkaus on 86 cd/m^2 ? Tuollaisia lukuja crt-aikaan aina suositeltiin, mutta lättynäyttöjen aikaan tuppaa jostain syystä tulemaan kalibraattoreilta aina oletuksena hirmuisia kirkkauksia (kuten tässä tapauksessa 160 cd/m^2)
Vs: Häikäisevät näytöt Älä usko käppyröitä, ohjeita, kokeile itse. Useimpia lcd näyttöjä ei taida saada tarpeeksi tummaksi. T Jukka
Vs: Häikäisevät näytöt Mulla on säädöt himmeällä, ei siinä mitään. Kysymys ja ihmetys kuuluukin edelleen, että miksi ehdotetut kirkkaudet ovat niin huimia? Onhan tälläkin foorumilla huima joukko digikuviaan käsittelevä ja näyttönsä kalibroinut, kai tätä asiaa joku muukin on ihmetellyt? Tietoa odotellessa yritän googletella josko tuohon lyötyisi hyvä vastaus... *EDIT*: google sattui löytämään tiedon, jotta useimmat (varsinkin halvemmat) lcd-näytöt eivät ole kunnolla kalibroitavissa jos kirkkaus on luokkaa alle 100 cd/m^2. Voisiko tämä olla syynä trendiin?
Vs: Häikäisevät näytöt Itselläni on Eizon CG241W kalibroitu kirkkauteen 90 cd/m^2, periaatteessa voisi olla aavistuksen kirkkaampikin, mutta nyt natsaa aika tarkkaan printtien kanssa. Kokeilin joskus oletusarvoa 120 cd/m^2 ja meinasi silmät revetä päästä... Mielenkiintoista on, että kyseisen mallin manuaalissa suositeltu kirkkaus on maksimissaan 120 cd/m^2, ja sen mukaan myöskään taustavalon takuuehdot eivät ole voimassa jos on käytetty kirkkaampana. Joillain Eizon malleilla tuo takuuehtojen mukainen maksimikirkkaus on vielä pienempi, esim. CG211 max. 100cd/m^2 ja CG222W max. 80 cd/m^2. Onhan kuvat tietty hienon näköisiä ja värit hehkuvia kun kirkkaus ruuvataan suurempiin lukemiin, mutta jos jonkinlaista ruutuprooffausta aikoo tehdä printtien kanssa, niin lukemat ovat kyllä jossain siellä satasen tienoilla.
Vs: Häikäisevät näytöt Näin minäkin olen sen ajatellut. En tiedä onko kalibraattoreiden ympäröivän valaistuksen perusteella tekemät ehdotukset sitten juuri sen takia, että perusnäytöt (halvasta TN:stä noihin iMac-näyttöihin) eivät kalibroidu hyvin jos kirkkaus on matalampi? Kummallinen ristiriitahan tuossa on. Onkohan tämä lähde miten luotettava? Siellä on mainittuna mm. "Note that I've set my monitor luminance to 80 cd/m2 which some people may consider too dark; others may recommend 90 cd/m2[/color] or even 120 cd/m2. ISO 3664:2000 allows a monitor luminance from 74 cd/m2 to 100 cd/m2, and the ISO 12646:2004 (which takes printer output into account) allows a monitor luminance from 80 cd/m2 to 120 cd/m2 "