Vs: Hääkuvaus? Off topicia, mutta osu tuolta silmään. Rahalla saa ammattilaisen: <SIZE size="1"]DOKUMENTAARINEN HÄÄKUVAUS BASIC (1) - 500€ * vihkimisen kuvaus * hääpotrettien kuvaus studiossa tai miljöössä * 300 – 400 kuvaa * viidentoista parhaan kuvan jälkikäsittely * väri- ja mustavalkokuvat * kuvauksen kesto 2 – 3 tuntia * kuvien toimitus cd-levyllä DOKUMENTAARINEN HÄÄKUVAUS PREMIUM (2) - 600€ * vihkimisen ja hääjuhlan kuvaus * hääpotrettien kuvaus studiossa tai miljöössä * 500 – 700 kuvaa * kahdenkymmenen parhaan kuvan jälkikäsittely * väri- ja mustavalkokuvat * kuvauksen kesto 5 – 6 tuntia * kuvien toimitus cd-levyllä DOKUMENTAARINEN HÄÄKUVAUS PROFESSIONAL (3) - 900€ * häävalmistelujen, vihkimisen ja hääjuhlan kuvaus * hääpotrettien kuvaus studiossa tai miljöössä * 1100 – 1300 kuvaa * neljänkymmenen kuvan jälkikäsittely * väri- ja mustavalkokuvat * kuvaaja jatkaa klo 23.00 asti * kuvien toimitus cd-levyllä ELITE LUXUS HÄÄKUVAUS (4) - 1390€ <SIZE size="2"]* häävalmistelujen, vihkimisen ja hääjuhlan kuvaaminen ammattikuvaajan voimin</SIZE> * studion siirtäminen hääjuhlapaikalle jossa kaikista vieraista otetaan potrettikuvat studiotaustaa vasten. * hääpotrettien kuvaus studiossa tai miljöössä * 2000 – 2400 kuvaa * neljänkymmenen kuvan jälkikäsittely * väri- ja mustavalkokuvat muokatuista * kuvaaja jatkaa klo 24.00 asti * kuvien toimitus dvd-levyllä </SIZE>
Vs: Hääkuvaus? Mä olen jokusen kaverin ja sukulaisen häät kuvannut ilmaiseksi, mutta kuitenkin ihan kuvaajana. Eli, olen tosiaan keskittynyt koko päivän tuohon kuvaamiseen. Kun en ole mikään hirveän sosiaalinen henkilö, niin tuo kuvaaminen on sopiva pakotie seurustelusta ikävien ihmisten kanssa, kun sinne häihin pitää joka tapauksessa mennä. Ehtona noihin kuvaamisiin on aina ollut, että kuvaan juuri mitä haluan ja en kuuntele kommentteja jälkeenpäinkään. Jos pitää kuvata jotain määriteltyä, niin laskussa on nelinumeroinen summa.
Vs: Hääkuvaus? Jeps, tiedän tapauksia joilla on häistä vuosia, helposti viisikin vuotta ja kuvat yhä niillä kuvaajan antamilla CD/DVD-levyillä - joissa on toki muistikorttien sisällöt sellaisenaan kaikkine tärähtäneine ja huonoine otoksineenkin. Niistä sitten parin pitäisi jonakin vuonna ehtiä penkomaan ja erittelemään ne hyvät kuvat (ei ole helppoa jos ei osaa käyttää kuvienselailu-ohjelmia sujuvasti) ja vielä lähettää/viedä printattaviksi.. Ja printtaushan tapahtuu suoraan tuosta kuvaajan automatiikalla kuvatusta jpg:stä jälleen automatiikalla tehtävällä printterillä. Jos kuvaisin nyt jotkut häät niin tarjoukseen kuuluisi albumi/kirja sekä lisähinnasta digiversiot kuvista.
Vs: Hääkuvaus? Juu, hääkuvaus, tässä eräs kaveri kertoi häistä joihin oli tilattu ammattivalokuvaaja: Joi itsensä aika nopeasti känniin, kuvasi kyllä aikansa, mutta sitten keskittyi häävieraina olleiden nuorien giltsien kopelointiin ja litistelyyn "tanssimisen" tekosyyllä. Sulhanen ihan omakätisesti heitti kuvaajan ulos ja kameravermeet perään, kuvat syntyivät muiden häävieraiden pokkareilla...
Vs: Hääkuvaus? Itse kun olen muutamat häät kuvailllu, niin olen kuvannut aina raw:ina ja käsittelen kaikki kuvat, poislukien tietenkin epäonnistuneet. Lopulta olen laittanut pienemmät n. 1600x resoluutiolla olevat nettiin salasanan taakse ja täyden resoluution kuvat sitten dvd:lle. Onhan se kieltämättä ihan pirun kova ja tunteja vievä homma editoida semmoiset 900 kuvaa, mut onhan ne ihmiset kyllä pirun tyytyväisiä. =) Yleensä se kokonaiskuvamäärä on ollut "vain" jonkin verran yli tuhannen, koska poistelen suoraan kamerasta huonoimmat otokset. Kuvaus on alkanut yleensä kirkosta, yhtä dokumentaarista kuvausta lukuunottamatta ja kaikissa tapauksissa jatkunut klo 01:00-03:00 yöllä. Tietenkään en juomatta olisi jaksanut tuonne asti. Pientä napanderia välillä naamaan ja sä niinku rauhotut ja elät siinä läsnä. Siinä alkaa niinku juttu luistaa täysin tuntemattomien ihmisten kanssa ja siin tuntee itsensä niin hyväksi ihmiseksi. Samalla niinkö, jotenkin tiiätkö, rakastaa niinkö muita. Et siinä niinkö hävii ensinnäki niinku ajantaju aivan täysin ja tulee sellainen suvaitsevaisuus ja lämpö myös muita kohtaan.. Ketonen & myllyrinne AA-kerho. Mut, totta turisivat. Tietenkin jos nuita ammatikseen tekis kaiken muun ohella, niin ei todellakaan olisi aikaa ja haluakaan editoida tuommoista määrää joka häistä. Huh huh! Niin ja eikä siellä vois mitään ees juoda.. =/ Hintana on ollut semmoinen halpa harjoillelijahinta, koska en vielä tuntenut olevani järin ammattilainen. Ja perskule, tuttujakin vielä. =)
Vs: Hääkuvaus? Onpas kovia kuvamääriä Jos digillä kuvaisin niin 200 laukaisua yhdestä juhlasta olisi aika siinä ja siinä jo, niistä sitten karsimaan kehnot pois. Filmillä... Oisko joku 3-4 rullaa keskaria max, eli 30-40 ruutua joista onnistuneet jäljelle.
Vs: Hääkuvaus? joo ,tuhat kuvaa on jo yhtä sarjatulta.Keskittyen olennaiseen pärjää varmasti 150-250 kuvaa.Kirkossa jatkuva pyörimen ja huseeraminen ei näytä hyvältä ja symppispisteitä ei juuri heru.
Vs: Hääkuvaus? Toista tuhatta kuvaa tulee tavallisesti otettua kaikenkaikkiastansa, koskaan ei sarjatulella. Lopullisia kuvia tulee sitten 250-400 kpl. Tavallisesti aloitan kirkosta iltaan asti, ja viralliset kuvet yleensä ennen kirkkoa.
Vs: Hääkuvaus? Pienen lisäyksen tekisin vielä: "Meillä on juhlat. Olemme kaavailleet että voisit tulla sinne stressaamaan ja hikoilemaan ilman mitään korvausta, edes suorista kuluistasi. Suostuthan, ystäväni? T. nimim. "sama nimim. kuin RDahlilla"
Vs: Hääkuvaus? Täällä Herra X, mitä Jukka, vieläkö muistat? (Herra X) No terve, normaalia arjen pyörittämistä, eipä olekaan kuuteen vuoteen kuulunut mitään, missä nykyään asustelet? (Jukka) Täällä Alajärvellä, olen menossa naimisiin? (Herra X) Häät on kesällä, esitän kutsun näin puhelimitse, tuletko häihin? (Herra X) Kyllähän me voidaan tulla, mukava nähdä samalla vanhoja tuttuja! (Jukka) Hyvä, voisitteko vaimosi kanssa soittaa kirkossa häämusiikin ja sitten ruokailussa taustamusiikkia, entä olisiko sulla illaksi joku bändi? Sullahan on hyvä kamera, otahan samalla mukaan ja kuvaa koko show! (Herra X) En soita bändissä tällä hetkellä, ohjelmatoimistostojen kautta saa hyviä bändejä, lähtöhinta 4-5 setin keikalle, jotain 4000 euroa, kyllähän hyvä musiikki häät tekee. Kirkossa voimme soittaa pari kappaletta, siitä otamme 200 per nenä eli 400, kuvauksesta täytyy neuvotella erikseen, mitä kaikkea siihen kuuluu. Tuleeko viralliset potretit? Olisikohan joku, joka hoitaisi lapsiamme sillä aikaa kun soitamme? (Jukka) Oota, vaimo huutaa juuri, että hääpaikalle ei mahdu enempää vieraita kuin on kutsuja lähetetty viralllisesti, no hyvät jatkot ja palataan (Herra X, lyö luurin kiinni) Jaha, haistakoon vittu (Jukka, kun luurista kuuluu piippaus)
Vs: Hääkuvaus? Ei mullakaan sieltä kirkosta tule kuin se normaali määrä. Siellä ei tosiaan viitsi pomppia paikasta toiseen. Sen jälkeen alkaa se kuvaus. Ensin käydään ottaan epävirallisia hääpotretteja, sillä heillä on yleensä erikseen ollut studiokuvaus sovittuna. Sitten on se loppuilta jonka ajankulun olen tallentanut mahdollisimman hyvin. Olen pyrkinyt siihen, että kuvat ovat yksittäisinä hyviä ja että kaikki kuvat peräkkäin katsottuna tapahtuman kulun näkee selvästi. Se on jokin jäänne siitä kun aloitin aikoinaan kuvausharrastuksen videoita kuvaamalla. Se ei mitään sarjakuvausta ole, vaan jokainen kuva otetaan omana kuvanaan ja sen pitää toimia yksinäänkin. Siitä on tietenkin itsellekin hirveästi hyötyä että ottaa paljon kuvia. Siinä oppii näkemään kuvien erot, isot ja pienet. Mitä enemmän on kuvia, sitä enemmän siellä on hyviä kuvia. Niitä hyviä ja huonoja kuvia analysoimalla osaa seuraavalla kerralla taas paljon enemmän. Kehitys on ollut paljon nopeampaa kuin se olisi ollut vähän kuvaamalla. Jotku sanoo, että on parempi ottaa vähän mietittyjä kuvia, kuin ottaa paljon kuvia. Itse yritän ottaa paljon mietittyjä kuvia. Saatan välillä räpsäistä jostakin kuvan, katsoa sitä kameralta vähän aikaa ja sitten poistaa sen, ellei se sitten olekin jostain syystä hyvä. Jos aiheessa oli jotain potenttiaalia, kuvaan sen uudestaan edellisestä kuvasta poimimani tiedon perusteella. Se oppimistapa sopii hemmetin hyvin minulle jolla on huono/valikoiva muisti. Siinä jää jotenkin päähän semmoinen algoritmi, joka kertoo minulle onko kuva hyvä vai ei. Se ottaa huomioon linjat, värit, esineiden sijainnin suhteessa muihin jne. Olisin huono selittämään miksi joku kuva on minusta hyvä tai huono. =) Kovasti on kyllä vielä oppimista, enkä odotakaan koskaan olevani valmis valokuvaaja. Olipas melkoista selittelyä. Pidätän itselläni oikeuden olla väärässä. Niin, se on kyllä jännä että kuvitellaan tutun tekevän tuommoinen kuvaus ilmaiseksi, tai hemmetin halvalla. Ihmiset ei oikein käsitä minkälainen työmäärä siinä oikeasti on. Kuvitellaan että se ei ole kuin räps, räps ja valmista tuli. Itselläni se on ollut kaukana siitä. Ja kun kalustoonkin on mennyt useampi tonni, niin kyllähän senkin pitäisi jotain merkata. Kuluu ne nuo kameratkin siinä missä kaikki muutkin käyttötavarat.
Vs: Hääkuvaus? Kuva-Ahti-Jukan hyvästä postauksesta tuli mieleen (olen tainnut tämän kyllä joskus kertoakin, en ole varma) erään tunnetun valokuvaajan kertomus vastaavasta tapauksesta. Vuosien takainen kaveri otti pitkän hiljaisuuden jälkeen yhteyttä ja kutsui häihinsä, josta valokuvaaja oli mielissään ja lupautui paikalle. Jatkoi häiskä sitten juttuaan ja ehdotteli, että kun kerran olet valokuvaaja, niin varmaan siinä samalla voisit noin ohimennen kuvata tapahtuman. Siihen valokuvaaja, että totta kai, ja kun olet hammaslääkäri ja minulla on pari reikää, niin kai siinä juhlahumussa löytyy joku rakonen, jolloin voisit hoitaa ne kuntoon, eihän siitä nyt iso vaiva ole. Närkästyi tuleva aviomies jostain syystä ja meni valokuvaajalta häätapahtuma ohi suun. kapa
Vs: Hääkuvaus? Juu, mainoskuvaaja ystäväni Horst N tapaa vastata niille jotka ehdottaa samaa: Oi, hienoa, kun olette saaneet uuden kämppänne kuntoon, voin kyllä tulla naulaamaan pari taulua seinään ja jeesimään sohvan siirrossa, sen teen hobbyna, mutta kuvista lähetän laskun, tuntiperiaatteella, voit tsekata sen laskutusperusteen mun websivuilta. ( hemmolla on yleensä jotakin pari dönää päivä joten se tekee hääillasta noin 300 ekeä tunnilta)
Vs: Hääkuvaus? Tässä sopiva malli hinnoittelulle. Tulee Yhdysvalloista, niin kuin monet muutkin hyvät esimerkit. jessica claire is based in southern california, but travel worldwide is accepted and encouraged! complete local wedding packages begin at around $7500 and portrait sessions start at $750. we also offer associate photographer packages from $2500. Jessica Claire Photography, Inc
Vs: Hääkuvaus? Toi on jenkkimittapuulla ekonomy class... Tosi tekijät aloittavat 10 000 perushinnasta, ja lisämaksuja sitten, jos jotain tehdään.
Vs: Hääkuvaus? Täytyy kertoa viimesistä häistä jotka kuvasin. Kirkko oli pieni ja paerkeleen pimeä, ota siinä sitten 7v. sitten senaikusilla vehkeillä kuvia, salamaa oli pakko käyttää -> schaissea tuli, sano saksanlainen. No sitte mentiin kattomaan juhlapaikkaa, ylinopeutta juhlapaikalle, ennekun pari tulee yliviuritetyllä Celicalla paikalle, jossa morsiamen äiti kertoo, että kättelykuvat otetaan; jos mahdollista, vieläkin pimeämmässä eteisessä kuin kirkko. Tässä kohtaa sanoin, no way, ei onnaa. Kuivin suin olin koko toimituksen ja aina välillä joku tuli pyytämään änkyrässä. OTA KUVA. Kakun leikkuu oli kans yks saatanan episodi, 3m[sup]2[/sup] koppi, johon koko hääporukka änkes, ota siitä sitte kuva, varsinkin kun kuvaajaa kysytään paikalle kun kaikki muut on jo paikalla, ja et pääse ovea pidemälle. Jos joku vielä ihemettelee miksi en kuvaa häitä, niin kuten ostoskanavalla sanotaan; Eikä tässä vielä kaikki
Vs: Hääkuvaus? Kuvasin kerran häät, jossa otettiin kuvat kello 13 alkaen, kun vihkiminen oli klo 14. Sovittiin, että kaksi kaasoa on katsomassa, että hääparin puvut ovat rypyttömiä ja auttavat muutenkin kaikessa. Kuvaus tapahtui hääpaikalla. Hääpari oli aika juississa, kaasot olivat aina jossain, kun pari kertaa kävin etsimässä, löysin heidät taskumatilta, eipä heistä juuri apua ollut. Bestmanit olivat kanssa juisseissa ja huutelivat härskejä juttuja hääparin viihdytykseksi ja saadakseen heidät hymyilemään, onhan kiva, jos hääkuvassa hymyillään. Kun komensin heidät kuuluvalla äänellä pois, saatiin onneksi pari kelvollista kuvaa, joista sitten tehtiinkin kiitoskortit ja lopullinen potretti. Mietin vain, mikä meno oli illalla ja mitä kirkon väki piti, kun tietääkseni ovat aika tiukkapipoista siinä seurakunnassa. T Jukka