Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hääkuvaukset + muuta

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana NikitaT, 20 Huhtikuu 2012.

  1. NikitaT

    NikitaT Member

    96
    0
    6
    Hei!

    Ajattelin viisaammilta kysellä vähän neuvoja. Eli minkälaisella objektiivi valikoimalla kannattaa suunnata kuvaamaan häitä? Onko muita vinkkejä hääkuvaukseen? Toisessa jutussa on sama ongelma, mutta nyt on kyseessä Fitness kilpailut jossa on suht hämärää.

    Ja vinkkejäkin saa antaa. Kiitos.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Valovoimaa, edullisesti esim. 85/1.8, tai jos rahaa on niin vakaajallinen 70-200/2.8.
    Yleisputkeksi 24-70/2.8.
    Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miltä etäisyydeltä kuvaat.
    Joku valovoimainen toinekin kiinteä, esim. 35/2 on hyvä valinta.
    Se tuon 85/1.8 kattaa aika hyvin monet tapahtumat.
    Voitaisiin ottaa myös studiossa kuvat täällä Varkaudessa kisailijoista,
    ota yksärillä yhteyttä.
    T Jukka
     
  3. NikitaT

    NikitaT Member

    96
    0
    6
    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Mulla aukes ainakin Suuri Valokuvauskirja sivulla.

    Joo täytyykin homailla tollanen 85mm objektiivi jostain, sekun on ilmeisen hyödyllinen monessakin paikassa.
     
  4. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Juu ja se laajakulma on oikein tarpeellinen kanssa.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Hommaa sen pariksi 35 mm, jaa riippuu tietysti, onko fullframe vai aps?
    T Jukka
     
  6. JJJJ

    JJJJ Member

    398
    4
    18
    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Tarvitaan ainakin Kunnollinen laajakuvazoomi esim. kinokoossa esim. 18-35 ja sitten semmoinen yleiszoomi 35-135. Valovoimaa tarvitaan ja sitten kiinteitä objektiivejä esim. 28 ja 85, jalustaa, salamaa, vararunkoa, akkuja, paristoja, linssinpuhdistustarvikkeita yms. Tuossa pikkutelessä saisi olla valovoimaa reilummin, että sillä voi poimia kohteita irti taustastaan.

    Mutta vielä tärkeänpää on tajuta että mitä siellä itse tapahtumassa oikein tapahtuu ja missä järjestyksessä ja järjestää asiat niin, että kuvaajalla on mahdollisuus joustavaan työskentelyyn.
     
  7. Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Niin ja nenäliinoja ja hakaneuloja pitää olla. Niitä tarvitaan aina.

    Kirkolta juhlapaikalle siirtymiseen kannattaa käyttää Range Roveria, sellaista missä on käsikäyttöiset napalukot, viskoosilukoilla ei tee mitään. Toi nyt tietysti riippuu, että onko häät pohjanmaalla vai saaristossa.

    Oikeasti kyllä... Tuohon alkuperäiseen kysymykseen ei pysty vastaamaan mitenkään, että siitä olisi alkuperäiselle kysyjälle yhtään mitään hyötyä. Toki saa vastata omasta mielestään viisaasti, mikä tietty on jo jotain tai sitten vaan viisastella, mikä sekin on kivaa.
     
  8. Vs: Hääkuvaukset + muuta

    jos saat duunin, soita jollekin joka on joskus tehnyt ja sano, mulla olis sulle keikka, saat 50% potista, mä tuun katsomaan miten se tehdään ja sitten leiki assaria, ja pidä silmäsi auki...
     
  9. msaari

    msaari

    72
    0
    0
    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Veljen häissä kuvaajalla oli croppikennoisessa kamerassa laajakulma (muistaakseni Sigman 10-20) ja 24-70mm. Ihan hyviä kuvia tuli.
     
  10. Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Kyllä. Kitti ja salama on ihan tarpeeksi. Loput on kiinni siitä osaako oottaa kuvia vai ei, koska siinä ei paljon rensselit auta ,)
    Ennemmin kertaisin mitä ja miten kuvataan...

    EDIT:

    Fitness kilpailu on sitten eri juttu noitten vehkeitten ja jäljen suhteen - minusta.
     
  11. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Kitti ja salama ?

    Mieluummin runko, jossa ISO-arvoja voidaan nostaa, eli "ei kohise jo 1600:lla"...
    Tähän yhdistettynä VALOVOIMAINEN optiikka, niin ollaan oikeilla jäljillä ja poissuljetaan kaluston rajoitteet näiltä osin.

    Riippuu kuvaajan mieltymyksistä, millä tekniikalla tapaa kuvata, mutta itse olen käyttänyt 24-70/2.8 ja 70-200/2.8 objektiiveja (D700) ja D300:ssa 24/2.8 ja 85/1.8.

    Kannattaa etukäteen käydä tutustumassa paikkoihin ja jollei tähän mahdollisuutta, niin ehdottomasti HYVISSÄ AJOIN TUTUSTUMAAN paikkaan/paikkoihin.

    Myös ehdoton valtti onnistumiseen, olisi kuunnella hääparin mielipiteitä (toivomuksia) kuvauksesta (jos niitä on).

    Henk.koht. en tykkää käyttää salamaa, vaan vallitsevaa valoa, siksi rungon "ISO-kestävyys" ja valovoima rules.
    Tähän yhdistettynä raakakuva (tiff/raw) ja jälkikäsittelyn hallinta (mm. Lightroom) niin minimoidaan ainakin "kalustopuolen puutteita".

    Loppu onkin kiinni itse kuvaajasta ja siihen ei oikein muut voi paljoa vaikuttaa....
     
  12. Vs: Hääkuvaukset + muuta

    Viime kesänä parit häät kuvasin. Yksi runko ja valowoimainen kiinteä normaaliobjektiivi riitti tilanteessa kuin tilanteessa.

    Tosin ensi kesänä lähtee varmaan myös Fujin x100 mukaan toiselle olkapäälle roikkumaan (lähinnä toki sen takia, että tytöt tykkää siitä. On niin pieni ja soma.).

    Itse en oikein salamasta tykkää tapahtumakuvauksessa. Vetää liikaa huomiota kuvaajaan ja jäykistää ihmisiä. Mut makuasia, sanoi koira kun pallejaan nuoli.