Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hääkuvauksen hintahaarukka

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana samivain, 21 Kesäkuu 2006.

En tiedä onko aiheesta jo keskusteltu, mut millasen taksan otatte hääkuvauksesta, joka sisältää vihkitilaisuuden sekä hääjuhlan?

Olisin eritoten kiinnostunut kuulemaan digikuvaajien hintoja, jotka kuvaavat RAWina.

Itse otan nykyään noin 200 euroa, mut välil tuntuu et halvalla menee vai meneekö?!

1. No menee kyllä puoli-ilmaiseksi. Älä tee noin halvalla.

2. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Jos pimosena tekee, niin se on kait ihan kiinni siitä, miten kalliiksi 'arvottaa' oman vapaa-aikansa kesäisenä kauniina viikonloppuna ja paljonko hääparilta kehtaa nyhtää. Kohtalaisetkin häät kustantavat parille nykyään siinä 2500e ja ylöspäin (..kuulemma!!), kuvauksen laskutuksessa oikeus ja kohtuus kokonaishintaan nähden voisi toimia..
    Meikä ei kyl tekis pimosena hääkeikkoja muuta kuin oikein oikein oikein hyville ystäville ja silloin rahakin tuntuis pölijältä.
    Ventovieraat jättäisin ammattilaiselle, joka leipänsä tai ainakin kesäsiiderinsä niistä tienaa..

3. Eikös ne digikuvat ole ilmasia vaikka olis RAWina kuvattu?

4. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Jos kuvaisin itse niin siihen hinnoitteluun vaikuttaisi niin moni asia, että yhtä oikeaa summaa on lienee mahdoton sanoa. Jotain osviittaa hinnoista ja niiden perusteista voi onkia kun käy läpi vaikka nämä asiaan erikoistuneet:

Häävalokuvaaja, hääkuvaaja, hääkuvat

PS. liian korkeaa hinnoittelua ei kannata pelätä, aina löytyy vieraiden joukosta joku digikameran omistava kuka kuvaa ilomielin tapahtuman ilmaiseksi ;)

5. Joo ilmasiapa hyvinnii, mut teetsä töitä ilman palkkaa?

6. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113
    Itse kuvaan pääasiassa virallisia muotokuvia ja vihkitilaisuuksia kirkossa. Muutaman hääjuhlankin kuvaan tänä kesänä, kyselijöitä on ollut enemmänkin mutta 400 euron hinta juhlan kuvaamisesta tuntuu karsivan tilaajia. Sen vähemmällä en juhlia kuvaamaan lähde. Paljon mieluummin kuvaan 3-4 hääparista viralliset kuvat kuin lähden samaan aikaan ravaamaan yhden parin perässä koko päivän.

7. joo samansuuntaisia aatoksia.
    kirkko ja muotokuvat on se inhimillinen mutta tärkeä osa häistä ja hääjuhlat on sitten se "niistä olis kiva saada kuvat" mutta valokuvaajalle paska ja visuaalisesti köyhäosuus.
    Minusta muotokuvat ja kirkko voisi olla ihan hyvin tuon 250e mutta juhlan kanssa laittaisin tuplat hintaan...jos siis pimeenä tekisin(..mutta enhän minä tietenkään tee).
    Ja tuo RAW viittaa siihen että voisi sitä oikeasti itselleen vaikka tuntipalkankin laske. Aloita vaikka 20e / tunti.
    Yksi pointti on sitten se että mitä tulee luvattua kuvauspaketin sisältävän. Ei niillä sadoilla kuvilla mitään tee. pari kymmentä riittää ihan hyvin. Antaa paremman mielikuvan hääkuvista kun semionnistuneet on armotta veks ja vaan helmet jäljellä ,D

8. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113
    Minä en ymmärrä miksj jostain hääjuhlasta pitäis saada 800-1000 kuvaa CD:llä. Varmaan 250-300 hyvin valittua ja viimeisteltyä kuvaa ajais saman asian. Videokuvaaja on livekuvan tallentamista varten.

9. Täh? Eikös noista yleensä tehdä kuvat kirjamuotoon ja siinä on lähinnä 25-30 kuvaa.

10. Järkyttävä määrä kuvia on jo tuo 250 kuvaa ja jos hinta on 500€ niin siinä tulee 2€/kuva. Sitäpaitsi, kuten monet ovat sanoneet, ei noista kuitenkaan oteta kuin 20-30 kuvaa käyttöön.

Mikäs tässä olis aukko ja polttoväli... vai riittääkö, että pitää etutulpan paikallaan... ja mikä tärkeintä, pitääkö kuvata ISO200, jottei tule kohinaa ?

11. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113
    Kävi jokinaika sitten morsiuspari juttusilla, sulhanen ei ollut suomalainen, ja tällä ei tahtonut mennä jakeluun kun lupasin kirkosta ja juhlapaikalta yhteensä parisataa kuvaa CD:llä, kuuleman mukaan niitä olis pitänyt saada 2000-2500 kpl (!). Ihmetteli kun sanoin että kuvia pitää jälkikäsitellä, ne eivät ole kameran jäljiltä valmiita.

Tein tarjouksen, ei ole kuulunut mitään joten ei ilmeisesti tarvitse vaivautua....

12. Helppo homma.. otat jonkin kameran joka osaa tehdä suhteellisen siistiä Jpeggiä päivävaloasennolla ja annat palaa. Jpegit kelpaa aivan hyvin kun kuvat kumminkin mankeloidaan niiden automaatti-tulostimien läpi mitä kuvanvalmistamoilla on alennustuotteilleen

.

13. Näin juuri ja kuvat on sitten ottanut?
    Ei kiitos mun nimellä ainakaan tota roskaa.

14. Niinpä. Ei kai määrä sinänsä ole ongelma, voisihan sitä vetää vaikka kimpusta 1600 kuvaa noin aluksi, mutta haluaisiko, että niitä sitten jaettaisiin oikein kuvaajan nimellä..

15. peet

peet Member

764
    0
    16
    Eikö tuon voisi kuvata videoksi? Olisi monta kuvaa.

16. Riippuu kai loppupelissä siitä haluaako kuvaaja tehdä asiakaspalvelua (eli toteuttaa sen mitä maksava asiakas toivoo) vai tyydyttää omia itsekkäitä taiteellisia tarpeitaan toisten rahoilla. Jos asiakas haluaa reppukaupalla sinneppäin olevaa massasälää ja maksaa siitä niin eikös silloin ole parempi vain jättää se 'Kuuluisa Nimi' pois kuvan nurkasta jos jälki nolottaa tai yksinkertaisesti kieltäytyä koko keikasta ja odottaa parempaa tilaisuutta kuvaajaa enemmän miellyttävien kuvien otolle?

Itse en ole hääkuvauksia harrastanut, mutta tuollaiseen tuhannen/tuhansien kuvien ottoon en viitsisi lähteä.. se on mielestäni jo paikalla olijoiden häirintää...

17. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113
    Tämä kyseinen asiakas ei olisi ollut valmis maksamaan niistä kuvista kohtuullista korvausta, etsiköön itselleen paremmin sopivan kuvaajan.
    Taiteelliset pläjäykset ,mitä satun saamaan aikaan , on tarkoitettu asiakkaille ja vasta toisarvoisesti itselle.

18. Joo, pistä hinnaksi my way - normaali taksa, tai sitten á10€. Kyllä mä vaikka 10 000 € kuvaan vaikka 4000 kuvaa yksistä häistä....tulispas vielä paljousalennuksella =)

Hmmm... riittääköhän 20D:ssä nopeus ottaa 1000 kuvaa vaikkapa häätilaisuudesta kirkossa... aika tiukille vetäis...pitäis varmaan vuokrata 1DmkII, josta vois kaukolaukasian jumittaa tilaisuuden alussa pohjaan , varustettuna jollain 8-12Gb kortilla ja 3k/s nopeudella =)

Jos rahat sais kouraan, niin kuvathan vois suoraan luovutta CF:llä =D

19. MJK

MJK

1 436
    0
    0

Jaahas, tämä on sitten uusi ennätys määrän suhteen mistä olen kuullut tai lukenut. Aiempi ennätys erään kuvaajan netissä hehkuttama "Otin yli 700 kuvaa häissä salaman kanssa". Aika disco jo sekin tainnut olla.

Äkkiseltään kun mietin niin jos hyvät kuvat, hääpari esittelee niitä myöhemmin muille, muut pitää, jollekin tulee tarve kuvaajalle -> hyvän kuvaajan näytöt (kuvat) on nähty ja taas on kuvaajalle töitä.