Kuinkas paljon Tmax 100 kestää prässäystä ? Entä Ilford Delta 100 pro..? Kehitteinä on Rodinalia ja tuota Ilfordin Micropheniä, jonka ymmärsin olevan suunniteltu prässäämiseen?!?
Riippuu kai mitä aikoo saavuttavansa prässäämisellä, mutta ainakin mitä olen 100tmxää kokeillut niin ei hyvältä yleensä näytä, mielummin olen ladannut kameraan trixää, huomattavasti anteeksiantavampaa kehittää ja valottaa. 100tmx näyttää kyllä pirun hyvältä kun kaikki osuu kohdalleen, mutta jos ei niin ovat äärivalot yms aika tukossa olleet. Jos jotain "taiteellista" hakee niin miks ei. Microphen on oikea prässsäyskehite, rodinal kehitettiin aikoina jolloin filmit olivat hitaita, ja muutenkin täysin erilaisia kuin tmax filkat. Esim parke trent tekee aika näpsäkkää jälkeä prässätyllä hitaalla filkalla. Elikkä muodikkaan jyrkkää. http://www.magnumphotos.com/c/htm/F...tfolio_DocThumb&V=CDocT&E=29YL53ZJBIEZ&DT=ALB Itse tykkään semmosesta normaalikontrastisesta negatiivista eniten mikä vedostuu ja skannautuu suht helposti. Mutta makuja on monia ja kaikkea kannattaa kokeilla, joskus useemminkin kuin kerran
T-max pelaa mun kokemusten mukaan parhaiten prässäyksessä T-max litkulla. 100:sta en oo koittanu, mut 400:sta valotin kokoajan 800 asan mukaan ja lisäsin lirpun kehitysaikaa purtilon ilmoittamaan, et sai hajavalokoneella sopivia vedoksia. Y2 keltanen oli kans jatkuvasti nokalla kyl.
Rässä rässää Järkevämpää rässätä perinteisempiä ja herkempiä filmejä, esim. hp5+ tai trix. Voit prässätä lähes millä tahansa kehiteellä, id11, d76 tai hc110 tai ilfordin vastaavalla. Samoilla kehitteillä voi sitten kehittää vastaavat hitaammat filmit, esim fp4+ tai kodak plus125 tai mikä lienee nykyään. Helpottaa varastointia ja kuvanlaatu on ihan riittävä ellei parempi kuin uusilla emulsioilla. T Jukka
Löysin yhden esimerkin tmx100sta jota on alivalotettu about aukon verran, joskin ei ylikehitetty, vaan kehittänyt normaalilla ajalla. http://gallery.photo.net/photo/2753435-lg.jpg Xtolilla kehitetty.
En mä kyllä paljon runkkais kehitysaikaa, valotusta tai mitään muutakaan veppikuvien perusteella. Saatika, että skannerin toilailujen. Vedostamisen perusteella voisin ehkä jotain, ehkä.
Deltat ei mielestäni sovi prässättäviksi, ei 400 asanenkaan. Lisäksi rodinalilla ei tulos ole mieleen, tuota toista en ole kokeillut. Rodinalilla tulee kummallinen rakeisuus, jotenkin terävä rae. Ilfosol s kehitteellä ja Perceptolilla olen kehittänyt deltat. Ilfordin HP5+ on loistava filmi, olen kuvannut 200-1600 asaisena ja jälki on hyvää ja Rodinal sopii tämän filmin kehittämiseen. Ilfordin DDX-kehitteen ole ajatellut seuraavaksi testata.
Minkä Kodakin litkun reseptillä toi DD-X olikaan tehty? Mulla on HP-5 +:aa pakastin pullollaan, mutta toi on tosiaan ihanan kallista....
Olen tolla microphenilla prässäillyt delta 3200 ja tmytä (tmax400). Ihan hyvää jälkeä tulee, tosin prässättyä sekin on, varjodetskut on aika vähissä. Sitä noi ilfordin poijjaat suositteli parhaaksi kehitteeksi delta3200, ts suurin herkkyys saadaan tällä, vissiin hp5 on tällä kehitteellä kuulemma 500iso.
Niissä Ilfordin opastuksissa oli lista mikä oma litku tuo mitäkin ominaisuuksia millekin filmille ja niissä DD-X oli suositeltua. Jossain kaupassa joku myyjä sanoi, että se on jotain Kodakin kamaa eri nimellä, mutta mitä? Oliskohan X-TOL:ia, mene ja tiedä....
Pikasesti laskettuna DDX n.3E filmi, onhan se kyllä hinnoissa. Mutta mikä olis vastaava kehite Rodinalille, esimerkiksi HP5 ja 3200 kehittämiseen? Kaapissa on pullo Tmax, mitä sillä saa aikaiseksi?
Pyrocat-HD. tekee terävää jälkeä, tosin ei kelpaa prässäykseen, joskin ei kelpaa rodinalkaan. Tosin monet ovat toista mieltä
Hopeavedos Tuolta saa pyrocattia, ihan hyvä kehite, joskin pudottaa kyllä filmin herkkyyttä hieman. Xtolista saa pirun terävää jälkeä jos laittaa vain osan b jauheesta varastoliuokseen. Tosin se ei sitten säily kauaa, ehkä päivän, mutta terävyys on sitten rodinalin tasoa pienmmällä rakeella. Jotkut sekoittaa myös rodinalia xtoliin