Vs: Seitsemäs aalto Hieno liike pärskähdyksessä. Tuntuu kuin pärstävärkki kastuis' oikeasti kun katsoo tota. -E
Vs: Seitsemäs aalto Taitaa olla nippa-nappa niillä rajoilla, mutta itse näen tuon liike-epäterävyytenä. Kostean herkullinen kuva kyllä.
Vs: Seitsemäs aalto Eli siis ei ole. Vanha sananlasku kertoo puhkipalamisen olevan kuin naisen raskaus. Se ei ole niillä rajoilla tai melkein, vaan joko tai. Ja jos ei ole, ei ole. Puhkipalamista on toki kahdenlaista: bittien puhkipalaminen, koska ne eivät pääse tiettyä rajaa vaaleammiksi vaikka miten yrittäisivät, ja monitorissa näkyvä huippuvalojen detaljittomuus, koska monet monitorit eivät pysty erottelemaan niitä riittävän hyvin. Tässä ollaan sillä alueella, että halvat monitorit ovat tiukoilla. Kuva on kaunis ja hienot värit vaihteeksi "luonnollisia". Kallion vastavärisyys siniseen nähden on hieno yksinkertainen väripaletti ja pärskeet erinomaisen dynaamiset, meren leikkisällä tavalla.
Vs: Seitsemäs aalto Ihan sama onko puhki eli ei. Mahtavat sävyt ja hieno kuva. Tuntuu tosiaan, että itse kastuisi. T Jukka
Vs: Seitsemäs aalto Eikös seitsemäs aalto "sanontana" liity paluuaaltoon(?) Odotin nimen perusteella muuta mutta hieno pärskekuva kieltämättä.
Vs: Seitsemäs aalto Sanonta kuuluu että seitsemäs aalto on kuusi edellistä suurempi. Kuvassa näkyvä aalto pärskeineen on hieno ja voisi hyvinkin olla seitsemäs. Kastuiko kengät muuten kuvatessa?
Vs: Seitsemäs aalto Usein rannoilla kovallakin tuulella liikkuneena olen pannut merkille, että aika ajoin tulee se "seitsemäs aalto". Hankalissa paikoissa yleensä kastuu, jos ei muista hypätä tai poistua paikalta ajoissa. Kyseistä kuvaa ottaessa en tarkkaillut riittävästi etsimen ulkopuolista elämää, joten kastelin itseni sekä kameran. Hassua muuten kuinka paljon vaikuttaa esim. puhki tai tukossa sanonta itse kuvan sisältöä arvioitaessa. Mihin ihmeeseen se vaikuttaa, jos kuvassa ei jossin kohtaa ole sävyjä tai varjo täysin musta ??????
Vs: Seitsemäs aalto Jotenkin kuvasta näkee sen, että kohta on housut märät ja kengät. Hyvä kuva ja voimakas sommittelu. Kovasti riippuu kuvast on puhkipalamisella mitään väliä. Sävytön taivas häiritsee silloin tällöin, mutta en ymmärrä, että mitä sävyjä kukaan tuohon pärskeeseen ylipäätänsä kaipaa. Makuja on toki monia, mutta minä tykkään tästä.
Vs: Seitsemäs aalto Suomessa termiä seitsemäs aalto käytetään mielestäni nimenomaan muita suuremmasta aallosta. Tähän ei taida olla mitään tieteellistä perustetta, mutta tosiasia tietty on, että alloissa on eroja ,-) ...loogista onkin että Englannissa sanotaan samantyylisesti jotta: ninth wave ;-] Näitä aaltoja on tullut itsekin koitettua toistuvasti kuvata, mutta enemmän aallot tuntuvat tarttuvan fyysiseen elämään kuin metafyysiseen, sen verran huonoksi noista jäät teho-painosuhde. Tässäkin kuvassa voima jää hieman aneemiseksi kun maisema hyvän lähialueen takana, laajakulman pienentävän vaikutuksen takia on muuten on aika sees. Tarvittaisiin ääniefekti mukaan? ;-) Huvittavimmat epäonnitumiset itsellä aallon liikettä kuvatessa tuli pitkillä valotuksilla, joilla sekin vähän meren pinnan liikkestä katosi, minkä olisi pysättämällä saanut. Se todella vaatii että kohde on lähellä, tai kuvasta löytyy hyvä verrokki mittakaavalle. Tuostakaan ei välity, että tuulta on 20m/s.
Vs: Seitsemäs aalto Esteettiseen elämykseen? Mä olen niuho, vaikkei varmaan omatkaan kuvat anna aihetta sanoa muiden kuvista, mutta tässä tuota nk. puhki olevaa valkoista on liikaa. Sanoo myös duunin näyttö.
Vs: Seitsemäs aalto Olen sekä samaa että eri mieltä. Eli kyse on paljolti mielipiteistä. Jos musta tai valkoinen näyttää katsojasta huonolta nin se vaikuttaa elämykseen, mutta se että sitä mustaa/valkoista on, ei olenkaan välttämättä tee sitä. Kyllä minusta kuvassa saa olla sävyttömyyttä ja mustaa vaikka millä mitalla, jos se sopii kuvaan. Tässä nimenomaisessa kuvassa ei minusta mikään sävyissä töki kyllä. Ennemminkin värikylläisyys kuin huippusävyt, jos jonkin pitää tökkiä ;-)
Vs: Seitsemäs aalto Jotain hajua hommasta on, mutta, mutta. Ihan harrastus hommeleissa näitä maisemia valottelen ja oikeasti printatessa tuo "puhki" oleva alue toistuu paperin pohjan värisenä, eli printti on ihan käyttökelpoinen. Tarkastelin uudemman kerran kuvaa "oikealta näytöltä" ja mittailin aallon eri kohtia, niin aika pienet alueet näytti puhkipalamisen-->255 merkkejä. "Ammattikuvaaja" nyt kysyy harrastastajalta, että tietääkö hän esim. mitkä kriteerit ratkaisevat, jos joku ihastuu vaikkapa näyttelyssä esillä olevaan teokseen. Ainakaan ensimmäinen reaktio ei ole, että jossain aallon osassa ei ole sävyjä, eli kuva olisi pilalla............Ei se noin mene. Varmasti voit uskoa, että toisella yrittämällä tekisin kuvan niin, että se täyttäisi kaikkien katsojien kriittisemmätkin tarkastelut, mutta en tee niin, koska itselleni kuva on jo valmis.
Vs: Seitsemäs aalto En minä tiedä mitään. Enkä ole mitään väittänytkään. Kirjoitin "Puhki palamisen dilemma" ja tarkoitan sillä sitä. Dilemma on ongelma, johon on olemassa vähintään kaksi mahdollista vastausta. Hämmästytti myös se kun ammattikuvaaja kyselee miksi ei saisi olla puhki. Nyt sulla olis hyvä mahdollisuus opettaa meitä. Tämähän on värikuva mutta silti kirjoitan tämänkin saatteeksi. Ite olen sitä mieltä mustavalkokuvista, että niissä pitää olla musta sekä valkoinen kohta. Voisi sanoa jopa niin että, kuva pitää olla puhki sekä tukossa ollakseen hyvä, minun mielestä.(olihan "tukossa" termi se joka tarkoittaa sitä täysin mustaa kohtaa?)