Pitäis tätäkin kokeilla. Onko kokeiltu ja onko kokemuksia? https://www.youtube.com/watch?v=VIRF90Je8Vw
Vs: Albumiinivedos On kokeiltu, ja on kokemuksia: Kananmunan valkuainenhan on sitä puhdasta albumiinia. Vaahdotettuani 20 munan annoksen, laitoin sen jääkaappiin kypsymään, sillä tuoreeltaan sitä ei voi käyttää. Yhtenä aamuna sitten avasin jääkaapin oven ja koko kulhollinen tippui lattialle. Oli mukava siivota se mönjä. Perinteisesti albumiiniemulsio tehdään sileäpintaiselle paperille, jotta saadaan silloisen ajan haluttu kiiltävä pinta. Itse tein mattapintaiselle paperille, ja hyvin toimi. Saksassa Dresden oli albumiinipaperin suurin valmistaja maailmassa. Kondiittorit kilvan kehittelivät kakkureseptejä, joissa käytettiin vain kananmunan keltuaista. Sen verran tuosta soheltamisestani on aikaa, joten en lähde antamaan käytännön ohjeita. Pari vedosta on itsellä vielä jäljellä jossain laatikon pohjalla. Sellaisia 18x24 cm kokoisia. Kultakloridi on melkoisen kallista ainetta, ja sitähän siinä tarvitaan, jos meinaa, että säilyvät. Kapa
Vs: Albumiinivedos Jossakin ohjeessa se vatkataan vaahdoksi ja sitten jääkaappiin vuorokaudeksi. Sitten kaavitaan se valkoinen pois ja käytetään sitä nestettä. Tässä videossani se ei vatkannut sitä vaahdoksi. Laittoko se suolaa siihen ja se oli siinä? Oma englanninkielen taito on hiukan surkea joten saa opastaa. Sitten sain haavini että sitten kun se valkuainen alkaa haista rikiltä eli pahalta on aine valmis. Mikäs toi fix aine on? Onko se sitä kultaklodia vai ihan tavallista kiinnitettä?
Vs: Albumiinivedos fixinä iha puhdas hypo, rapid fixit haalistaa melkoisesti. sekoittaa 10% lioksen hypoa. Periaatteessa tuohan on kuin suolavedos sillä erolla että kuva muodostuu pinnalla olevaan albumiiniin, ei itse paperin kuituihin/gelatiiniin.
Vs: Albumiinivedos Olen joskus prosessitreollisuudessa käyttänyt hypokloriittia joka oli paljon väkevämpää kun koti koloriitti. Siellä käytettiin siitä aineesta hypo nimikettä. Ilmeisesti hypo ei nyt sitten sitä tarkoita. Natriumtiosulfaatti taitaa olla se oikea.
Vs: Albumiinivedos On. Mä olen ostanut kilon töniköissä ebaysta (Sodium thiosulfate), kun apteekista ei ollut apua. Todennäköisesti tulee myös huomattavasti halvemmaksi. Olisko kympin luokkaa tonkka. Liuokseen suhteisiin vaikuttaa jonkin verran onko natriumtiosulfaatti kiteellistä (pentahydrate) vai kidevedetöntä (anhydrous). Kiteellinen on laimeampaa, kun siinä on siis kidevettä.
Vs: Albumiinivedos Tuossa se joo lisää suolavettä valkuaisen sekaan. Seos on vettä+merisuolaa 10% liuoksena eli 10g suolaa ja 100ml vettä (tislattua). n.80ml 3 munan valkuaista ja n 20ml suolaliuosta sekoitetaan huolellisesti mutta ei vatkata ettei mene paljoa ilmaa sekaan. Mitä enemmän ilmakuplia sitä kauemmin joutuu seisottamaan että ilma poistuu. Auttaiskohan muuten vakumointi ilman poistumista, mulla kun on mittarihuoltoa varten pumppu.. Kiinnitteestä sano tuossa että rapid fixerit on liian ärhäköitä, siksi natriumthiosulfaattia. Varmaan Hopeavedokseltakin saa tuota, Taitaa olla samaa kuin toi märkälevykiinnite. Monta kertaa oon meinannut kokeilla mutta on tota projektia niin pirun paljon. Pidetäänkö Juke kesällä workshoppi.
Vs: Albumiinivedos Voidaan pitää. Huomenna laatikkokameralla muutama kuva ja tutkailen siihen uusia juttuja kun vanhat on jo tehty.