Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OM-D1:een muistikortin rittävät ominaisuudet/hinta?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana ilkkis, 30 Heinäkuu 2014.

Heräsi kysymys että minkälaiset ominaisuudet olisi OM-D1.seen ja sd muistikorttiin riittävät ja hinta/laatu suhde hyvä,kun on kova hinta parhaissa korteissa? Elikkä meneekö raha hukkaan. Onko kukaan asiasta tietäväinen miettinyt sitä rajaa jossa hinta/laatu ei enää kohtaa ja rahaa vaan menee.

1. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: OM-D1:een muistikortin rittävät ominaisuudet/hinta?

Muistikortin ominaisuudet riippuvat enemmän käyttäjästä kuin kamerasta. Jollekin OM-D1:n omistajalle riittää hyvin kympin maksava hidas neligigainen kortti, toiselle taas ei riitä mikään.

2. markku55

markku55 Active Member

Jälleen tällainen arvoton mielipide joka ei vastaa mihinkään.
    Kortilta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia riippuen mitä ja miten kuvaa. Jos kuvaa videoita, niin tilanne on ihan toinen kuin still kuvien ottajalla. Toisaalta still kuvia voi ottaa yksittäin tai sarjoina ja silloinkin vaatimukset on erilaisia. Jos taas ottaa paljon isoja tiedostoja sisältäviä kuvia, niin kapasiteetti on se tärkein jne.
    Jos kysyt millainen kortti on sellainen joka on riittävä jokaiseen kuvaustapaan, niin nopein ja suurin kortti lienee se ainoa.
    Onko sitten korttia jonka nopeus on sellainen, ettei kamera pysty repimään siitä mitään hyötyä irti, onkin jo toinen juttu ja siihen kuulisin mielelläni jonkun asiantuntijan mielipiteen, PekkaP jos olisi kuulolla, niin hän lienee paras kertomaan oikeasti missä kulkee optimi hinnan ja ominaisuuksien suhteen.

3. hesee

hesee Member

48
    0
    6

Tavan class 10 on jo "riittävän" hyvä. Jpg kuvaajalle puskuri on lähes ikuinen normikortillakin ja Class 4/6 pitäisi jo riittää fullhd kuvaan. Ero class 4/6/10 välillä on sen verran pieni, ettei hitaampiin kannata koskea.

Itse vaihdoin class 10 48mb/s - class 10 uhs-1 96mb/s korttiin, kun "vanha" kortti piti kierrättää toiseen runkoon. Ei juurikaan eroa, eron huomaa vain jos raakakuvilla vetää pidempää sarjaa. Silloinkaan puskuri-kortti yhdistelmä ei tullut hitaammalla kortilla ja raakakuvilla ongelmaksi. Kirjoitus kestää vain vähän kauemmin ja sen aikana ei saa ihan kaikkia säätöjä saa vaihdettua.

Nopeimmista ei ole siis iloa, ellet kuvaa täydellä nopeudella raw+jpg yhdistelmää ja halua nopeasti vaihtaa isoa, tai tarkastella kuvia ja ampua uutta sarjaa samantien perään. Nuo kaksi toimintoa ovat lukossa, jos puskuria kirjoitetaan kortille. Muuten säätöjä voi vaihdella miten huvittaa puskurin tyhjentyessä.

4. Vs: OM-D1:een muistikortin rittävät ominaisuudet/hinta?

Kiitokset heseelle valaisevasta kerronnasta.Taitaa se mun toinen kortti olla myös class 10.

5. hesee

hesee Member

48
    0
    6

"Ero class 4/6/10 välillä on sen verran pieni, ettei hitaampiin kannata koskea."

Tuolla tarkoitin siis hintaeroa. Suomessa Jimssillä on ihan siedettävän hintaisia kortteja, itse olen yleensä tilannut brittiamazonista.

Imho 16Gb isompia kortteja ei kannata hankkia, ellei harrasta videokuvausta. Mieluummin muutama pienempi, niin ei kaikki kuvat katoa, jos kortti hajoaa/korruptoituu.

6. markku55

markku55 Active Member

Toi on aika totta, itse olen erehtynyt tilaamaan isompia kortteja joihin en koskaan ole saanut 16Gb enempää tiedostoja.

7. Vs: OM-D1:een muistikortin rittävät ominaisuudet/hinta?

Tosiaan tuo class 10 luokitus rupeaa olemaan hieman vanhentunut, sillä siihen vaaditaan vähintään 10MB/s luku- ja kirjoitusnopeus, johon tänä päivänä kykenee kyllä lähes kaikki halvimmatkin kortit. Kannattaa mielestäni ostaa itselleen hieman nopeampi kortti, kuin mitä luulee itse tarvitsevansa. Tällä tavoin nopeusrajoitukset eivät heti tule vastaan, mikäli haluat koittaa jotain uutta ominaisuutta kamerastaan.

Noista eri pullonkauloista löytyy lisää täältä: http://kamerakoulu.fi/sdhc-muistikortti ... tailu-2016"]http://kamerakoulu.fi/sdhc-muistikorttien-nopeusvertailu-2016

8. Vs: OM-D1:een muistikortin rittävät ominaisuudet/hinta?

Joo, ja tuo vanha juttu että mainostetaan vain lukunopeutta, se ei ole muuttunut. Tulin itse ostaneeksi uusia "nopeita" Sandiskin kortteja, jotka olivat hitaampia kirjoittamaan kuin vanhat, pienemmällä luvulla mainostetut.