Vs: Uunisaari... Hieman on tyynyvääristymää ja horisontti kai vähän kallellaan vasemmalle, mutta kivan avara kuva ja komppaan simosta tuossa penkin sijoittumisessa.
Vs: Uunisaari... Heh, tuo ei ole tynnyrivääristymää, vaan meren kaaretumista ja horisontti laskee siksi, ettei kuva ole kohtisuoraan sitä kohden. Kuva on otettu maan tasalta. En minä niitä korjaile. Penkin sijoittuminen on toki makuasia.
Vs: Uunisaari... Eikö ole kohtisuoraan horisonttia kohden, miten se on mahdollista? (ed. toki optinen akseli on taivaalla, mutta horisontin kaltevuuden syynä...) Eikö kuitenkin kamera ole kallellaan itään (vasemmalle) koska Harmaja vasemmalla ei liene sen lähempänä kameraa kuin luodot ja saaret oikealla? Mielenkiintoista että kaareutuminen ei ole tyynyvääristymää. Näkyykö meren kaareutuminen noin selvästi noin lyhyellä horisontaalimatkalla tosiaan? Suunnilleen normaaliobjektiivin kuvakulmalla siis. Mutta varsinaisesti valokuvasta: Nämä seikat eivät minusta tätä kuvaa huononna. Ihan OK.
Vs: Uunisaari... Nätit herkät värjt ja tuolin suhteen komppaan Simoa Kyllä se kaarella on enemmän tynnyristä kuin maapallon kaareutumisesta. Kiitos ja anteeksi..
Vs: Uunisaari... Jaa... täytyy mennä ottamaan uusi, että saa penkin toiseen paikaan tai wotoshoppailla se irti niemenkärjestä (Mulla on tässä edessäni 8545 pikseliä leveä kuva, jossa taivaanrannan ei voi sanoa kyllä kaareutuvan, vinossa se kyllä on koska en korjannut sitä. Mietin vaan että miten se nyt www-versiossa niin kovasti kaartelee... melkein keskeltä ruutua (alhaalta on rajattu originaalista pois).
Vs: Uunisaari... Eikös se ole ennemmin kiinni katselukorkeudesta. Taitaa horisontti olla suhteellisen suora kallion plus silmän korkeudella täydet 360 astettakin.
Vs: Uunisaari... Minä 80-luvun alun muistikuvan perusteella.. Katajaluoto se on sitten vasemmalla oltava. Oh, näin se aika vääristää tätäkin varmaan, jos kinosta on puhe. (Mikähän mahtaa olla opiska ja kamera?) Harmajalle ja Katajaluotoon heitän lonkalta olevan noin 12km etäisyyden Kaivarista ja Katajaluoto on hieman Harmajaa lähempänä. Pahoittelen etten ilmaise matkaa merimaileissa. No hitto, olet kai oikeassa. Jos merenpinnalta katsoisi, ei todella kaartuisi palloksi. Kuvaa vaikka jalkapalloa kokeeksi. Onko noin ??? Muuten sitten käytännössä vaikuttaa näkyvyys joka harvoin on yli 20km. ed. En taaskaan kokonaan tajunnut. Piti muokata tota maapalloa jalkapalloksi.
Vs: Uunisaari... Saa olla tarkempi niiden tyynyjen ja tynnyrien sekoittamisessa. Muuten sitten en ihan tajunnut tuota että pallo näyttäisi horisontiltaan viivasuoralta pallon pinnalta katsottuna. Eikö silloin mieluummin kaareutuisi reunoilta horisontti näkymättömiin? Mikä se sellainen opiska on, missä ei ole yhtään vääristymää ko. kohdassa optiselta akselilta? Tuota kohtaa ei edes testeissä usein tutkita ja monissa kino-objektiiveissa on enemmän laidassa kohta, jossa vääristymän korjauksen "sweet-point" on. Diagonaalin suuntainen linja voi olla samalla mutkitteleva. Vaan nämä on just näitä, kun ei kuva häikäise ja siksi kiinnittyy huomio muuhun. Tai eihän sekään ole totta osaltani, vaan kiinnitin huomiota toisten sanomisiin ja niiden kommentointiin. OK kuvat kuten hienommatkin jäävät yleensä sanomatta sanaakaan. Sori.
Vs: Uunisaari... Eihän tuossa mitään anteeksipyytämistä ole. Täällä laukussa kiinnitetään huomiota erilaisiin asioihin kun jossain muualla. Enemmän tekniikkapitoisia juttuja, sanoisin. Tähän mennessä tullut vähän toista sataa positiivsta palautetta vuorokauden aikana. Toiset tykkää, toiset ei. Ei se sen kummempaa ole. Itse olen iloinen että ihan sattuman kauppaa satuin olemaan tuolla saaren etelälaidalla, vaikka en kotoa lähtiessä ollut lainkaan ajatellut edes meneväni meneväni sinne. Hieno tunnelma.
Vs: Uunisaari... Tässä on kyllä paljon asioita yhdessä kuvassa. Horisontissakin tapahtuu jotain, vaikka se äkkiä ajatellen olisi ihan se ja sama, mutta ei se vaan ole niin. Itsellä samoja tuntemuksia, että onnistunut kuva tulee puoliksi vahingossa.
Vs: Uunisaari... Öh. Jaaha. Jos objektiivi piirtäisi tynnyrivääristymää horisontin kohdassa kuva-alaa, vääristymä korjaisi mahdollista meren pyöreyttä suoremmaksi. Horisontissa sen sijaan on tyynyvääristymän/maapallon kaltaista muotoa, lievästi mutta kuitenkin bongattavissa. (Enemmän se on toki yksinkertaisesti kallellaan.) Itse tein niin että avasin kuvan suureksi ja siirsin horisontin kulkemaan selaimen reunaa pitkin. Kyllä se näkyy ja sen sijaan verrokiksi penkin selkänojan laudan kohdalta kulkeva pilven muodostama vaakanauha kulkee penkin kohdalta aivan vaakasuoraan äärimmäiseen laitaan vasemmalle saakka, missä nauhan leveyskin on edelleen sama.