Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

GIMP

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana samivain, 7 Marraskuu 2007.

Onkohan kukaan täällä palstalla perehtynyt GIMPin käyttöön. Mihin asti ohjelmassa rahkeet riittävät. Kuhan kyselen, että onko se yleisemminkin käytössä?

1. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: GIMP

Kerran asennin koneelle.....otin hetisamantien pois.

Kaippa silläkin homma onnistuu, kuulemma......

2. Vs: GIMP

minä. kyllä sillä pärjää, jos ei pssää ole.

3. Vs: GIMP

Minä käytän gimppiä vähiin tarpeisiini, aika lailla suoraan raw-kääntimestä on mun kuvat yleensä. Eihän gimp ole sellainen fotarintappaja mitä monet hehkuttaa. Mutta Elementsiversio jäänee kyllä jalkoihin. Käyttöliittymät niissä on tietysti eri maailmoista.

Pieni vertailu (näitä on tietty netti pullollaan):

Värinhallinta
    Olossa - Tulossa (mulla on jo jotain uuden ubuntu-linuxin mukana päivittyneessä release candidate versiossa)

Automaatio
    Makronauhoitus(?) - Scheme-skriptit

Säätötasot
    On - Ei

16-bittiset kanavat
    Olossa - Tulossa joskus (cinepaintissa on jo)

Käyttöliittymä
    Gimppi voittaa mennen tullen ;)
    Tosin winkkarin alkeellisen ikkunamanagerin alla se on varmaan vähän ongelmallinen kaikkine ikkunoineen.

Unsharp mask
    Nopea - Hidas

USMin esikatselu
    Zoomattava tai suoraan kuvaikkunassa - 100% croppi, koon voi sentään säätää

Curves-ikkunan koko
    Kaksi (pientä) vaihtoehtoa - Vapaasti venytettävissä

4. Vs: GIMP

Mitäs nää nyt tarkottaa.
    Leveleitä ei oo Gimpissä vai?
    Mikä on värien hallinta, profiilitkö?
    Mullakin on tyttöjenmultimedialinux-ubuntun gimp versio.

5. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

2.4 gimpissä on värinhallinta, koitin sitä gimpin saitilta tavata miten se menee, ja kai se ihan niin menee kuin pitää.. siis ymmärtää profiilien päälle, voi assignoida ja convertoida profiilista toiseen jne.

Sen sijaan niitä 16bit värikanavia eivät vieläkään ole jaksaneet tehdä.

6. Vs: GIMP

Joo tuli vähän vähäsanainen lista.
    toni jo selittikin että värihallinta == profiilit, kyllä.

Totta kai gimpissä on levels. Mutta eikös adjustment layers ole suomeksi säätötasot?
    Eli että vaikka levelsin saa "tasoksi" kuvaan ja sitä voi käydä korjaamassa loivemmaksi jälkikäteen, sitten kun on terävöinyt paikat puhki... Tai vissiin säätötason voi kopioida toiseen kuvaan ja saa samat säädöt moneen kuvaan. Mutta gimpistinä en ole opetellu käyttämään säätötasoja. Viisaammat saa siis korjata virheet.

Pitikös automaatiotakin selittää?
    Eli jos gimpin haluaa tekemään monta asiaa peräkkäin automaattisesti, niin pitää opetella ohjelmointikielen tapainen hässäkkä. Vissiin python kelpaa tuon schemen lisäksi.

7. Vs: GIMP

Joo mä en nyt yhtään vittuillu vaan kyselin kun en niin kauheasti ole tuohon tutustunut.
    Jotenkin Gimpin USM kanssa yliterävöi kuvat todella helposti, olenko yksin?

8. Vs: GIMP

En vittuiluna ottanukkaan. Hyvä että ainakin tuota säätötaso-juttua tuli selvitettyä lisää. Joku muu olisi saattanut kysymättä tulkita että gimpissä ei ole levelsiä..

Et. Jotenkin pienissä säteissä loppuu säätövara kesken, tai ainakin webbikoon terävöitys on jotenkin hankalaa. Oon silti saanu tehtyä tarvittavat terävöinnit.
    Mun tyypilliset arvot (webbikuville) on
    säde 0.1 (eli minimi)
    määrä 0.20 - 0.40
    treshold 0

9. Vs: GIMP

oho! mulla on

säde 1.5
    määrä 0.15
    treshold 20

..eli ihan päin persettä..

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

mul on _photarilla_ 0.3 radius ja amountti vaihtelee paljon. threshold 0.

ennen oli radius 1 ja kyllä paskaa tuli :) tosin en oo thresholdiin perehtyny..

11. Vs: GIMP

fotarilla on helppo. 0,5 ja 50% on kevyt ja 0.7 ja 90% on rankka.
    mutta tuolla gimpillä tulee kajaalia helposti silmiin kun terävöittelee.
    .. joo mutta öitä poijjaat..

12. Talava

Talava

73
    0
    0

Ubuntun äskettäin päivittäneeltä pieni vinkki: jos et ole päivittänyt käyttämääsi gimpiä tai käyttistä, suosittelen 2.4.0-versioon päivittämistä. Valikoissa etenkin värisäädöt ryhmitelty edellistä versiota selkeämmin ja ominaisuuksia on lisätty. Myös healing tool löytyy, jos kyseisestä härpäkkeestä tykkää. Muutenkin olen huomannut useita pieniä parannuksia edelliseen verrattuna.

13. Vs: GIMP

Tänään kuulin, että GIMPpiin saa photoshopin näköisen ja tapaisen käyttöliittymän. Onko kukaan ladannut sellaista ja mitä on siitä kokemuksia. Sehän olisi itselleni iso helpotus, jos sellaisen sais. Tietenkin jos se ny sitte on sitä miltä kuulostaa.

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

gimpshop on kai sen nimi, mutta kokemuksia ei ole..

15. Vs: GIMP

Latasin ton gimpshopin, mutta jostain syystä se ei pöljä tajua aukasta kaikkia kuvia. Osan kuvistani (jpeg) se aukasee niinku pitääki, mut osaan tulee vaa virhe että no such file or directory tai jotain tuohon suuntaan. Onko kellään kokemusta tästä ongelmasta?

16. oli0-

oli0-

16
    0
    0

Linuxin myötä on Gimp käytössä. Kaikki tarvittavat toimenpiteet kuvilleni olen pystynyt sillä toteuttamaan. Hyvä ohjelma, mikä parasta: ilmainen.

Aluksihan photoshopista siirryttäessä oli tietenkin hieman hankalaa ja turhaa räpeltämistä, käyttöliittymäkin erilainen. Kyllä se siitä, kunhan antaa opettelulle aikaa ja energiaa.

17. Discordianist

Discordianist Member

276
    17
    18

Onkos GIMP:ssä jo 16bit värikartat? Cinepaintissä on mutta sen käyttöliittymä on aatamin aikuinen ja uus tulossa "joskus". Jos värien hallinta löytyy jo niin enää tarvitsen 16bit värit ja säätötasot jotta pääsisin eroon virtuaalikone wintoosasta linux asennuksessani.

18. alen

alen

11
    0
    0

Mä olen tässä jonkun aikaa koittanut käyttää Gimpiä, mut hankalalta tuntuu. (En siis osaa  muitakaan ohjelmia käyttää.) Haluisin esim. kokeilla Unsharp Maskia, mutta en sitä löydä filttereistä tai oikein muualtakaan. Pitääkö se erikseen ladata jostain? Mulla on Mac ja käytän Gimpiä x11 avulla.

19. oli0-

oli0-

16
    0
    0

Suomenkielisessä versiossa löytyy: Suotimet - Paranna - Unsharp mask