Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom ongelmia

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Juke.K, 22 Elokuu 2012.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    No tällänen kummallisuus on, kun yritän lightroomista suoraan avata kuvan kuvankäsittelyohjelmaan, se ei aukea ekalla kertaa vaan aukaisee kuvankäsittelysoftan ja tulee joku virheilmoitus. No sitten kun se softa on auki ja yrittää toisen kerran, se aukeaa. No sitten kun yritän kuvaa käpistellä softa haluaa muuttaa kuvan 8bittiseksi vaikka sen ligtroomin edit valikossa olen jo valinnut. No sitten kun kuvan ajaa web kuvaksi ja työpöydälle ja kuvaa katsoo infraviewi ohjelmalla värit on ihan pielessä. Windowsin kuvien esittämis softa näyttää sen ihan oikein.

No kun tämmönen ongelma on ollu olen ratkaissut asian seuraavasti. Olen ajannut kuvan exportin kautta työpöydälle ja vasta sitten avannut sen kuvankäsittelyyn. Tällöin värit on ihan oikein eikä ole mitään ongelmaa.

2. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Lightroom ongelmia

Ai onko sillä merkitystä? No tässäkohdin kyse oli Elementsistä....mutta kun kerkiän voin kokeilla onko fotarissa sama ongelma.

4. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

5. Jusnu

Jusnu Member

120
    2
    16

Juu itselläkin kun on tallentanut web kuvaksi ni näyttää esikatselussa n. 2/3 osan kuvasta harmaana ja 1/3 näkyy kuin pitääkin.

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Yksi hyvä keino edistää ongelmanratkaisua on ottaa talteen, mitä virheilmoitus sanoo ja kertoa se. Nyt tilanne on vähän sellainen, että "naapuri huusi jotain, mutta en kuunnellut. Mikähän hätä sillä voisi olla?"

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No tässä on se virheilmoitus.

Ja sitten se kuva aukeaa toisella kertaa ja kuvan nimi on ss joka on sitten aukastu windos näkymässä ja infraview näkymässä.

Kaikissa tilanteissa pitäisi olla jpg/sRGB/8bit kuva.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Miksi tuossa tif on yhdellä f:llä? Pitäisi olla kahdella.
    Entä jos vaihdat tiedoston nimeksi itse tif -> tiff?

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

En mä edes yritä sitä tiff muodossa avata vaan jpg/sRGB/8bit...sitä tif juttua mäkin ihmettelen. Sitten kun klikkaan tosta ok ja kokeilen uudestaan avata samanlailla jpg/sRGB/8bit se aukeaa kyllä. Jonka tallennan jpg muodossa niin sävyt on erinlaiset riippuu millä katsoo.

EDIT: Sitä paitsi mua ei mitkään tiff muodot kiinosta pätkän vertaa. Kuvaan RAW muodossa pääsääntöösesti ja muutan ne jpg/sRGB muotoon koska sillä muodolla ne menee joka paikkaan.

EDIT2: Eikä mitään ongelmaa ole kun en klikkaa koko Edit in kohtaa vaan käytän Export komentoa. Voin todeta että LR on viallinen tai ainakin erittäin outo.

11. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Mitä ihmettä oikein horiset? Tiff fiedostojen tiedostopääte (ainakin Windows-ympäristössä) on kyllä .TIF

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Edit > preferencies; Additional external editor; File format: lukeeko siinä TIFF?

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mitä sä kysyit...sitä onko se TIF vai TIFF vai kysyitkö ihan jotain muuta?

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ei ole enkä ole sellaista halunnutkaan.

16. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

17. Vs: Lightroom ongelmia

Moi,

Koitas vaihtaa sieltä asetuksista external editing 8 bit tiffiksi. Muistaakseni elements ei tue 16 bittistä editointia.

Toi värin näkyminen johtuu varmaan siitä, että irfanview ei osaa värienhallintaa. Onks siellä jotain color management asetuksia?

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Sen pitää olla tiff.
    Mutta miksi ihmeessä tallennet tiffiksi, jos kuitenkin laitat jpegiksi?
    Miksi ihmeessä kuvaat adobe rgb:llä, jos kuitenkin kaikki päätyy srgB:ksi?
    T Jukka

19. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Minulla on.
    Addional External Editor
    Photoshop Elements Editor.exe
    File Format PSD
    Color Spase sRGB
    Bit Depith 8bits
    Resulution 240.

Toimii ainakin minulle.

20. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Hihastako ravistit että kuvaan adobe rgb muotoa? Kuvaan sRGB muodossa ja kuvat haluan myös siinä muodossa.

Tota tif muotoa en tajua...mistä se tulee.

Rahottukaas taas hiukan. Tehän sekoilette kaikki suuntaan jos toiseen ja oletatte puolet. Ei ihme että nää väriavaruudet ja bitit ja muut systeemit on kovin vaikeita yksinkertaasille kuvaajille. Lukekaa se eka viesti rauhassa. Siinä on kerrottu kaikki. (jos ette ymmärrä lukemaanne laittakaa viestiä voin tehdä teille asiasta videon niin tajuatte varmasti)

Alkuperäinen ongelma on se että LR ja Elements ei keskustele keskenään niin että saisi kuvia ulos ilman kikailuja. Mutta kun LR säätöjen jälkeen kun exporttaa kuvan ja sitten aukasee sen elemntsissä ei ole mitään ongelmaa.

Siis nyt pitää kirjoittaa tämä asia kun ei meinaa säätäminen loppua.
    HÄMMÄSTYTTÄÄ VAIN TÄMÄ LIGHTROOM OHJELMAN TOIMINTA. Minä pärjään kuvieni kanssa enkä tartte asiaan mitään apua.