Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Gimp Helpdesk (varjot auki yms)

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana 3js, 3 Syyskuu 2016.

  1. 3js

    3js Member

    686
    0
    16
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Juu, ja vielä työvaiheiden yksinkertaistamista tässä haen. Alun perin ongelma oli lähinnä M/V kuvan pikkasen pieleen mennyt valotus, jossa taivas jäi melkein puhki. Olympuksen omasta RAW-käsittelyohjelmistosta ei oikein löytynyt hyvää tapaa hoitaa ongelmaa. Joten parempiin kuvankäsittelyohjelmiin siis. Gimpistä löytyi tämä näppärä saman värin valinta, ja siihen sitten uudet säädöt taivaalle. Mutta onko nyt niin, että itse asiassa mun kannattais vain Olyn omaa RAW-kehitintä kun sekin tallentaa suoraan Tiffinä. Siitä suoraan sitten Gimppiin, jos on tarvetta?

    Siinä RawTherapy:ssä tuli esiin aika mielenkiintoinen asia, josta olin aiemmin jo lukenut, mutta en tajunnut kuinka iso juttu se onkaan. Eli RT pudotti sen Olympuksen tekemän 12 millisen optiikan korjauksen pois. Katsoin, että mitä helvettiä onko mulla kalansilmä!? Aika moinen barrelivääristymä. Onneksi sen saa sieltä myös korjattu takaisin. Kysymykseksi sitten nousi, että mitähän muita korjauksia putos?
     
  2. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Alkuperäinen voi olla myös yksi tiedostomuodoista, joihin RT pystyy tallentamaan.

    Mä en kovin paljoa laskis noiden ohjeistusten varaan kun ihmisistä on kysymys.
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 142
    1 186
    113
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    RT:hen on ohjeena itse asiassa kokonainen ilmainen kirja nimeltä rawpedida. Sen lataaminen on erittäin suositeltavaa. Siinä selostetaan myös nuo eri käsittelymuodot. Aikanani niitä jonkin verran kokeilin ja päädyin normaalikäytössä tuohon AMaZeen joka myös on oletusmetodi. Korkeiden isojen kanssa voi sitten olla hyödyllistä ainakin kokeilla myös muita metodeja.
    Jos säädöt muuttuvat niin pp3-tiedosto muuttuu.
    Kuten jo on todettu, niin ei kai todellakaan yksikään raakakuvaeditori sitä raakatiedostoa tuhoa. Kyllä se on olemassa ellei käyttäjä sitä tuhoa. Vielä kerran: raakakuvaan kohdistuu vain editointiohjeita. Ne toteutuvat vasta sitten kun kuva tallennetaan toiseen muotoon. Siihen asti ne ovat vain ohjeita joiden vaikutusta käyttäjä vain katsoo editorissa ennakolta.
    Tuo raakakuvalla operointi läpi prosessin toki toteutuu ellei ole tarvetta käsitellä kuvaa muutoin kuin vaikka LR:n tai RT:n ympäristössä. Esimerkiksi jos paikallisia muutoksia ei tarvitse tehdä, niin vallan hyvin voi tehdä niin; itsekin olen ajoittain käyttänyt kuvat vain RT:ssä ja silloinhan koko homma menee raakakuvan kautta.

    EDIT  Siis ei suinkaan rawpedida vaan rawpedia. Voi sitä myös lukea online, mutta voi sen siis ladata myös luettavaksi.
     
  4. Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Niin, Raw Therapee on raw-konvertteri, jolla on selkee tarkotus vääntää raw-kuvasta jiipeggi. Ne kaikki bitit ja algoritmit on siellä vaan helpottamassa tätä tehtävää. Ei niistä tarvii välittää. Sä vasta pari viestiä aikasemmin latasit RT:n koneelles, mitä jos vääntäsit ekan kuvan sillä?
     
  5. 3js

    3js Member

    686
    0
    16
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Eli onko tuo että nämä optiikan korjaukset putoaa esikatselutilassa pois myös tätä? En nimittäin tallentanut mitään vaan ihmettelin korjausten putoamista. Jos tallennan kuvan tuleeko Olympuksen korjaukset voimaan? No tyhmää tätä nyt on kysyä, mutta en pääse juuri nyt omalle koneelle testaamaan. Onkos RT:ssä jokin ennakkoasetus toisesta tiedostomuodosta tuleville korjauksille? Tarkoitan Olympuksen RAW-tiedostoja.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Fiksumpi tapa käyttää sitä lienee Gimpin plugarina.  Avaa siis kuvan suoraan Gimpiin tallettelamatta sitä minkäänlaiseksi tiedostoksi.
     
  7. Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Itse tein silleen (oon siitä toisessa topikissa maininnutkin), että latasin winukalle RT:n ja kamutin ubuntusta. rupes oleen kuva ryhdissään.
     
  8. 3js

    3js Member

    686
    0
    16
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Heh, no avaisitko hieman? En ole digikuvia n. 15 vuoteen käsitellyt...
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 142
    1 186
    113
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Voi tietysti vääntää jiipekkejäkin. Suosittelisin kuitenkin 16-bittisiä tiffejä.
     
  10. 3js

    3js Member

    686
    0
    16
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Eli jos Olympuksen oma ohjelmisto tallentaa RAW:n Tiff:ksi, niin Gimpillä tämä Tiffi sitten auki ja käsittelyt siihen? Mihin muotoon kannattaa Gimpin käsitellyt tallentaa, vai onko sillä edes väliä? RawTherapiaa ei tässä oikeastaan tarvita?
     
  11. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 142
    1 186
    113
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Optiikkakorjaukset voi valita päälle tai pois. En ole nyt omalla koneellani RT:n ääressä joten en tarkemmin ryhdy selittämään. Vaikka ne jättäisi omassa raakakuvankäsittelyssä pois, eivät ne tietenkään siitä alkuperäisestä tiedostosta minnekään häviä.
     
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 142
    1 186
    113
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Ei tietenkään tarvita jos mieluummin käsittelee raakakuvat Olympuksen (tai Nikonin tai Canonin tai...) omalla softalla. Ei millään raakakuvaeditorilla ole tarkoitus enää tiffejä tai jiipekkejä käsitellä. Toki niinkin saa tehdä:)
     
  13. Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Niin, mulla ei nuo korjauskäyrät pelanneet Linuskassa, mutta kun otin ohjelman windowsin päälle, kas kummaa, kaikki pelasi, niinkuin pitikin.

    Koitin kyllä tuota Gimpin ja RT:n naittamista, muttei ainakaan silloin toiminut, en tiedä tuliko protokollaan kämmi, mutta mun puuhaamisillani ei se niin tärkeetä olekkaan.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
    Vs: gimp: Mv varjot auki?

    Eihän sitä RT:aa tarvita, jos käyttää Olympuksen omaa ohjelmaa. Nehän ovat vaihtoehtoisia.

    Jos RT:aa käyttää, se toimii haluttaessa Gimpin lisäkkeenä, sen kautta kuva avautuu suoraan Gimpissä muokattavaksi (ilman tallennuksia siis).  Gimpissä sitten muokataan ja tallennetaan halutulla tavalla.

    Voi RT:lla tietysti myös tallettaa TIFFin tai JPEGin, ja avata sitten sen muokattavaksi - mutta miksi niin tekisi?  Mutkistaa vain työn kulkua.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
  16. Vs: Gimp Helpdesk (varjot auki yms)

    Kiitos Sakke, oli kyllä helppo seurata selkeää ulosantia, ilman öööö  öö öö  ja muita ähinöitä, öhinöitä.
     
  17. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 595
    1 303
    113
    Vs: Gimp Helpdesk (varjot auki yms)

    Testasin Gimp 2.8 ja pari asian jäi ihmetyttämään. Mulla oli useampi taso osittain läpnäkyvinä, muta kun halusin muokata alempaa tasoa (skaalata ja kääntää), niin Gimp näytti siinä tilanteessa vain sen aktiivisen tason. Jos ko. tason haluaa siirtää ylemmän tason kannalta tiettyyn paikkaan, niin toimenpide on kuin yrittäisi vastapäisen talon ovesta sisään silmät kiinni. En löytänyt mistään asetusta, jolla ylempi taso olisi näkyvissä toimenpiteen aikana. HÖH!

    Ja tasoa kiertäessä kiertyy myös sapluunaristikko. HÖH!

    Liekä nämä sitten ominaisuuksia, joista pääsee eroon vain rahalla.
     
  18. Vs: Gimp Helpdesk (varjot auki yms)

    Youtubessa löytyy myös siihen probleemaan ohjetta, aivan kuten RawTherapeenkin

    https://youtu.be/xUMiHZScthE