Vaarilta joskus sain tämmöisen kameran ja pitäisi vähän kokeilla valokuvata tuolla, suljin ja etsimet toimii mutta itse filmi sitten onkin suuri kysymysmerkki. Joskus muistan pienempänä kaverini kanssa kokeilleeni ihan normaalilla valokuvauspaperilla leikata pätkät tuonne sisään ja valottaa, sen jälkeen itse kehittää ja ihan kivaa oli ja haluaisin jälleen kokea tämän tekemisen meininkin - MUTTA! Tuntuu että missään ei myydä enää paperia saatika kehitteitä, on Porin Rajalat ja kameraliikkeet kyselty läpi ja tilaamalla Saksasta kuulemma onnistuisi jotenkin, ihan törkeillä hinnoilla vielä. Mitäs vinkkejä? Onko täällä ketään foorumilaista jolla olisi tarvittavia ylimääräisiä värkkejä myydä kokeilukäyttöön?
Vs: GAP, laatikkokamera made in France. Pari suomalaista liikettä, joista saa sekä valokuvapaperia että filmiä. www.telefoto.fi www.fotohertell.fi En tiedä mikä filmi ko. kameraan käy, mutta siihenkin voisi apu löytyä jos selvittää kameran merkin ja mallin. Ja kyllä ne Saksan (ja vaikka brittien) hinnat varmaan ihan kilpailukykyisiä ovat, jos ei nyt ihan kymmeneen paperiarkkiin tilausta jätä . Siihen tää ennen pitkää menee, mutta nyt vielä on muutamat paikat jotka ihan kotosuomestakin tavaraa myy. Saattaa noita löytyä muistakin, pienemmistä puljuista (esim. Akaan Toijalassa, 8000 asukkaan kaupungissa oli vielä viime kesänä tuon puolen tavaraa, tosin vanhaa mutta kuitenkin) mutta noi on sellaiset yleisemmin tunnetut. Niin... ja nykyään noi filmikamerat on niin pirun halpoja yleisesti ottaen, että voit harkita jotain näppärämpääkin laitetta, johon saa nykyfilmejä helpolla. Jos siis se juttu ei oo just tommosella kuvata.
Vs: GAP, laatikkokamera made in France. Tämä hieno kamera kuvaa 6x9 kokoisia ruutuja normaalille 120 filmille. Filmiä saa vielä monestakin paikkaa, kuten paperia ja myrkkyjäkin. Edellinen postaaja kertoi esimerkkejä mistä. Lisättäköön listaan fotoyks.fi (ainakin fredalta löytyy kemiat ja paperit. EDIT: ja siis filmiä myös.)
Vs: GAP, laatikkokamera made in France. Oi, kiitos tästä kullanarvoisesta tiedosta. Olenkin katsonut, että tuolla on kelaussysteemi filmille, mutta olen sitten vain ajatellut, että aika on ajanut lujaa ohi näistä filmeistä. Tuotaa.. jos voisi vielä häiritä teitä sen vertaa, että kertoisitte vaikka muutaman paketin jostain näistä liikkeistä, millä pääsisi alkuun? Olen aivan aloittelija näissä hommissa ja en varmaankaan osaisi katsoa oikein filmiäkään. Eli joku sellainen pomminvarma paketti, millä voisi vähän kokeilla ja tottakai, opiskelijalle mahdollisimman halvalla. Olisin äärimmäisen kiitollinen. Oikein tärinä käy kun haluaa päästä kokeilemaan tuota!
Vs: GAP, laatikkokamera made in France. Vähimmällä pääsee kun ostaa vaan filmiä. Keskikoon rullafilmiä, 120 rullafilmiä, noilla nimillä se ainakin tunnetaan. Kehitettyä saa liikkeessä, mutta se maksaa. Itse tekemällä säästää rahaa, kunhan ei pariin rullaan jätä. Mustavalkofilmille kehitystarvikkeet saa halvalla ja helposti, Suomestakin. Myyntipalstalla on just tankkia tarjolla. Sen jälkeen kehite ja kiinnite. Nykyään moni skannaa kehitetyn filmin itse skannerilla. Se on ihan järkevä investointi jos haluaa kuvansa nettiin ja helpolla negatiivista helpommin katseltavaks. Keskikoon filmille sopivia filmiskannereita saa uutenakin alle kahdensadan. Noin muuten tosta filminkehityksestä täällä onkin jo useampi keskustelu...