Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana helu, 20 Lokakuu 2012.

  1. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt elää filmi Leicalla ja Sony Rx100 pokkarilla. Niin paljon kuin molemmista tykkäänkin, jotenkin tuntuu kuitenkin siltä että elämä ei ole täydellistä:) Eli kaipaan isompikennoista digikameraa ja vaihtoehtona olisi nyt sony nex 6/7 tai Nikon D600. Valokuvaan harrastukseksi arkielämää, ihmisiä ja maisemia. Olen kyllä järkkäreitä omistanut mutta hylkäsin ne aikoja sitten isoina ja kömpelöinä. Mutta täyden kennokoon järkkäriä minulla ei ole ollut, olisiko se jotain minkä vuoksi järkkäriä viitsisi raahata mukana? D600 olisi kait aika kompaktin kokoinen ja luulisin että pärjäisin 24-85 kitillä pitkälle.

    Kiitos asiallisista vastauksista ja myönnän jo etukäteen että olen jonkin verran taipuvainen välineurheiluun mutta ilonsa kullakin.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Kun jo kerran olet hylännyt vastaavat kamerat, tiedät kyllä kuinka siinä käy. Saamme ostaa sulta vähän käytetyn Nikonin. 

    Toki toinen vaihtoehto voisi olla myös pian myynnissä? Jos välineurheilu tarkoittaa sitä, ettei mikään vanhene kuitenkaan käytössä, Nikonilla voi olla paremmat jälkimarkkinat.

    Oliko asiallisuuden rajoilla?
     
  3. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Tuleva kamera on se pitkäaikaisin kamera joka minulla on ollut, sitä en myy. Nyt pitäisi vain tehdä niin viisas päätös että katua ei tarvi! Eli turha odottaa minulta sitä myyntiin :)
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Eihän M9 välttämättä hirveesti enempää maksa koska lasit olisi kai jo valmiina?  Vaikka onhan se tietenkin aika pelle, kun oikeitakin kameroita olisi tarjolla.
     
  5. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Kyllä tarvittavat lasit olisi, mutta M9 on vielä kaukana budjetista, muuten kyllä kiinnostaisi. Kyllä Sony Rx1:kin minulle kelpaisi, mutta kallis on sekin.
     
  6. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Tein jo päätöksen, joka on seuraava:

    Sony Nex 6 tai 7, tämä pitää vielä ratkaista kumpi. Harkitsin myös fujin X-E1:stä kauan, mutta Nex voitti.

    Harrastajana en tarvi fullframea, vaikka miten haluttaisi. Lisäksi järkkäri ei vain kulje minulla mukana, vaan pölyttyy kaapissa. Nex on pienikokoinen -> voin myydä RX100:n pois. Filmi-Leican jätän, siinä on minulle full-framea. Lisäetuna voin käyttää Leican laseja nexissä, ainakin periaatteessa.

    Eli ennakkovaroituksena kohta tulee uudenkarhea Sony RX100 myyntipalstalle...
     
  7. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 460
    1 397
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Nuo Sonyt ovat kyllä kovin toisenlaisia elukoita kuin Nikonin D600; kenno, hinta, ergonomia, koko käyttölogiikka on aivan toinen. Ehkä sinun pitäisi ensin päättää kummanlaisesta systeemistä olet kiinnostunut.
    Jos järkkärit ovat mielestäsi olleet liian isoja ja kömpelöjä mukanaraahattavaksi, niin ehkä sitten motivaatio kuvata järkkärillä ei ole kovin suuri. Oletko varma että uusi kamera luo motivaatiota niin paljon että, hankinta kannattaa?
    Toisin sanoen, mikä tuossa Rx-100:ssa on sellainen puute että että harkitset järkkäriä? Kuvaatko hyvin suurilla herkkyyksillä, kohinako häiritsee merkittävästi? Jos laitat D600:n ja siihen mainitsemasi kittilasin, ei polttovälialue kasva siitä mikä sinulla nyt on. Kaluston paino ja koko kyllä kasvaa verrattuna Rx-100:aan ja rahaa on mennyt kolmatta tonnia.
    Nämä ovat luultavasti kysymyksiö jotka olet jo itseltäsi kysynyt, mutta tällaisten lisäksi en oikein ymmärrä millaisia kommentteja tai apuja foorumilta odotat.

    EDIT: Valitan, en huomannut OP:n jo tehneen päätöksen. Kokeneemmat, poistanko nyt tämän turhaksi käyneen viestini?
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    (Yritäppäs vaan niin tässä on ja pysyy.)

    Motivaatio oli hyvä pointti. 
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Jos ei ole motivaatiota kantaa kunnon kameraa, niin ei siinä isompi kenno mitään auta.
    Itse en viitsi kuvata pokkareilla, ennemmin ilman.
     
  10. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    "kunnon kamera" ?
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    =järkkäri.
     
  12. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Eli tässä kohtaa tarkoitat peilikameraa?
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Useinmiten, mutta ei välttämättä.
     
  14. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Käytetty Leica M-8

    jk
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Lisäksi Sony soveltuu ulkokäyttöön vain kauniilla ja kuivalla säällä.  Sumuisella ilmalla on syytä pysyä sisällä, kosteussuojaus lienee muinaisen Rolleiflexin tasolla.
     
  16. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Kyllä aikalailla tunnen Nikonit, on ollut D90 ja D7000.Ja eihän RX100:ssa mitään vikaa ole, sanoinkin että elämä ei tunnu kuitenkaan IHAN täydelliseltä sen ja Leican kanssa. Eli miksi ei tunnu, johtuu etsimen puutteesta, ulkoisen salaman puutteesta, ja mikä tärkeintä ei sillä kunnon bokehia saa aikaiseksi. Tämä RX100 onkin ollut minulla taskukamerana, mutta tullut nyt erinäisten vaiheiden kautta minun ainoaksi digikameraksi ja huomaan että se ei minulle riitä. Kyselin vain mielipiteitä, olisiko aika siirtyä täyden kennokoon kameraan, mutta varmaan peilijärkkärit on katoava kansanperinne...
     
  17. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 460
    1 397
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Peilijärkkärit ovat kaikkea muuta kuin katoava kansanperinne. Jos katsotaan viime aikojen julkistuksia ryhmässä "kehittynyt harrastaja/ammattilainen" on siellä kaikenlaista, Canonilta 5D Mark III ja 6D, Nikonilta 800, 800E ja nyt 600, Sonylta SLT-A99. Eivät näitä pukkaisi ellei kysyntää olisi.
     
  18. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Motivaatio kuvata kroppijärkkärillä aikalailla lopahti, kun huomasin, että samaan kuvanlaatuun pystyy peilttömillä kameroilla ja jopa pokkareilla. Mutta nyt puhunkin täyden kennokoon järkkäreistä, voisi olla, että motivaatio riittäisi esim. D600 kantamiseen, joka pitäisi olla kokoluokaltaan D7000 tasoa.
     
  19. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 460
    1 397
    113
    Vs: Fullframe järkkäri, ostaako vaiko ei

    Ylempänä kerrot päätyneesi Nex6/7:ään jotka siis ovat kroppikennoisia. Mieli muuttui?
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113