Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Full Frame käytettynä, mikä on järki-ostos?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Perzzza, 13 Elokuu 2018.

1. Perzzza

Perzzza Member

112
    1
    18
    No niin ja nettiongelmat selätetty. Hienoa keskustelua täällä, kiitos siitä vielä. Mukava huomata, että jeesiä tulee ja olen napannut paljon ideoita tässä matkan varrelta. Olen myös kovasti miettinyt budjettivaihtoehtona käytetyn ja aika halvankin yhdistelmän hommaamista toiseksi rungoksi. Ei tarvitsisi tuosta Olysta luopua vielä, kun se kuvaa videotakin mukavasti.

Olen bongannut näitä Nikonin d700-sarjalaisia liikkuvan käytettynä paljon. Okei, sillä on ikää, mutta monesti mukavaan hintaan saa rungon ja pari obiskaakin mukaan. En näkisi tuota mahdottomana ratkaisuna, koska siinä saisi sellaisen työjuhdan peilittömän kaveriksi.

Mietteitä, Nikon d700? Is it worth of the buck in 2018?

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

20 283
    212
    63
    Mulla oli hetken D3, jossa on sama kenno. Vaihdoin D800 runkoon niin kyllä se oli silmiinpistävä parannus jo siihen miltä kameran jpegit näyttää suoraan selattuna mitä tuli kuvattua. Saattoihan se olla osin säädöistäkin kiinni. Mittauksissa sitten löytyy ainakin dynamiikkaero joten säätövaraa löytyy paremmin raweihin uudemmilla.

Photographic Dynamic Range versus ISO Setting

Jos hinta miellyttää (Suomessa neljänsadan pyyntöjä bongailin äsken, mikä taitaa olla eurooppalaisittain alhainen, mikä taas kuvastaa maamme uuden teknologian suosiota ja korkeaa tulotasoa) ja kuvaustarpeen luonne ei edellytä tekniikan nykyaikaa, niin miksei.

Nikon D700 | eBay

Nikon D700 | Käytetyt kamerat, objektiivit ja valokuvaustarvikkeet | Oma Etsin

3. paraneva

paraneva Well-Known Member

10 014
    1 156
    113
    Jos ei paino haittaa, mieluummin D3 kuin D700, ihan eri planeetalta rakenteeltaan, D700 on kuitenkin aika rimpula kolmoseen verrattuna.

SakkeM tykkää tästä.
  4. Mirrored

20 283
    212
    63
    Totta mooses, etsinkin on parempi. Ja mikä miellyttävä tasapaino siinä rungossa olikaan. Ei tuntunut lainkaan painavalta kun pysyy niin hyvin näpeissä.

5. Mirrored

20 283
    212
    63
    Tämän merkitystä kannattaa miettiä muutamaankin otteeseen. Mikä on herkkyys joka on tärkeä? Tuohon voi esim. laittaa Nikon D5 tai Canoneita vertailuun ja hämmästyä. D3S yllätti minua myös erollaan D3/D700;sta.

Viimeksi muokattu: 21 Elokuu 2018
  6. Humminbird

Humminbird Active Member

303
    60
    28
    Mulla on ollut yhtäaikaa D700 ja E-M1, molemmilla tuli paljon kuvattua. Käytännön kuvalaadussa ei ole mitään muuta eroa kuin että isommalla kennolla saa kapeamman terävyysalueen. D700 sinällään on hieno ja selkeä kamera ja akku riittää toki kauemmin, mutta enempää dynamiikkaa siitä ei irtoa. Eikä muuten irtoa 5Dmk2:stakaan. Jos dynamiikka on prioriteetti, joudut katsomaan sukupolvea uudempaa täyskennoista, eli D600/610, D800/810 tai sitten 5Dmk3.

7. markku55

markku55 Active Member

Varmaan kysyttiin kun merkki valittiin, sen jälkeen ei yleensä koko arsenaalia vaihdeta toiseen merkkiin.

8. markku55

markku55 Active Member

Voisin väittää, että kokematon kuvaaja saa parempia kuvia aikaiseksi kännykällä kuin vastaavan hintaisella kameralla.
    Itse olen kuvannut hieman kännykällä ja todennut sen valottavan jopa varmemmin oikein kuin OM-D E-M1 Mk1.

9. ookke66

ookke66 Active Member

118
    29
    28
    Mulla on ollu d700 ja d3 . D700 on loistava kamera vieläkin, mutta D3 on vielä parempi. Niissä pitäis olla sama kenno, mutta varsinkin kun tarvitaan valovoimaa on D3 ihan omaa luokkaansa.
    D3s on hämärässä vielä parempi . Jos laitat rahas D3:n et pety. (myös d700 on hyvä).
    Tsekkaa akun kunto ennen ostoa . Siinä vaan jotenki napsahti kaikki kohilleen. Pikseleitä on nykymittapuulla vähän, mutta niistä jokaikinen on laadultaan parasta a-ryhmää. Lyöt siihen nokalle 50mm 1,8G Nikkorin...kuvien sössiminen vaatii jo tietokonetta.

10. nomad

nomad Well-Known Member

10 512
    132
    63
    Käyttökamerakseni en enää valitsisi D700/D3 sukupolven Nikonia. Enemmän kuin raakaan rationaalisuuteen, semmoisen valinnan täytynee perustua haluun kunnioittaa Nikonin menneitä suuruuden aikoja. Kyse ei ole siitä, että 12mpx ei riittäisi vaan siitä, että tälläkin alalla kehitys on kehittynyt.

Kun katsoo myyntipalstaa, niin hyvinkin uudenaikaisia peilikameroita on tarjolla varsin kohtuulliseen hintaan. Nikoneista D610, D800, D750, D810 jne on kaikki hyviä kameroita ja monessa suhteessa kehittyneempiä kuin nuo ekan sukupolven täyskärit. Tai jos ammattimalli pitää olla, niin D4.

11. niffe

niffe Well-Known Member

11 783
    128
    63
    Canoneita saa myös halvalla, kun epävarmat ostajat katsovat olevan altavastaaja kennokilpailussa ja suosivat muita merkkejä. Realiteetti on kuitenkin, että kuvanlaatu on osaavissa käsissä erinomainen, kuvia on helppo jälkikäsitellä, kamerat ovat kestäviä ja yllätyksettömiä, järjestelmänä se on kattava ja objektiiveja sekä lisälaitteita on runsaasti tarjolla originaalina ja tarkikeosana, bonuksena lisäksi helppokäyttöisyys aloittelijalle. Nyt on ostajan markkinat Canonistilla.

12. ookke66

ookke66 Active Member

118
    29
    28
    Taas aamulla kävi ajasta jälkeen jäänyt D3 mettässä...ihan on käyttökamera...Fujilla (peilitön, uudempi) tulee joskus fiilisteltyä ja sillä saa pirun hyviä kuvia...mutta mettässä se on niinku pyörätuoli (Täysin viraton )

13. nomad

nomad Well-Known Member

10 512
    132
    63
    Miksi Fujia ei voi viedä metsään? Käyttäjälähtöinen rajoite?

14. ookke66

ookke66 Active Member

118
    29
    28
    Siis ei se huono ole. Tuota D3 ei tarvi niin varoa ja sitä voi käyttää hanskat kädessä. Vähän pelottais jos fuji roikkuis sivulla rapidin päässä. Tottumiskysymys. Toki olis mukava jos vois croppailla joskus. Ei tarvis aina yrittää lähelle. Ja Fujin kuvanlaatu on kyllä parasta .

nomad tykkää tästä.
  15. ookke66

ookke66 Active Member

118
    29
    28
    Mun pointti on se vaan, että jos joku menee ostamaan D3 :n käytettynä niin riippumatta siitä mitä sillä kuvaa tai mitä siihen tökkää kiinni, ei taatusti pety. Se ei kyllä sovi taskuun. Eikä sillä saa videoita.

16. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 210
    44
    48
    Onhan D3 melkoinen tankki, mutta en minä ole perusjärkkäreilläkään pelännyt kulkea metsässä kamera black rapidissä killuen.
    Nämä vähemmän tankit DSLR:t ja peilittömät kuitenkin ovat kohtuudella sääsuojattuja ja metallirunkoisia.
    Se objektiivi kuitenkin on se heikoin lenkki ja samalla yleensä kallein osa joka siinä hihnassa keikkuu.

17. ookke66

ookke66 Active Member

118
    29
    28
    "Se objektiivi kuitenkin on se heikoin lenkki ja samalla yleensä kallein osa joka siinä hihnassa keikkuu." ...yhdyn täysin...itellä haaveena nikonin 200-500 F5,6. Vanhalla sigmalla nyt täytyy pärjätä.

18. Humminbird

Humminbird Active Member

303
    60
    28
    Minulle voi tarjota D700 tai D300 jos on ylimääräinen nurkissa. Isäni aloittelee luontokuvausharrastusta joten haussa edullinen mutta kestävä ja helppokäyttöinen kamera joka ei tuota pettymyksiä.

19. Manual

Manual Member

880
    16
    18
    Jos arvioin omia viime kuukausien kameravalintojani. Hyllyssäni on useampia Nikonin 800x-malleja. Käytetyin runkoni on ollut raahattava D4 kiinteällä laajakulmalla (hankin sen n. 3kk sitten). Sillä on vain ilo kuvata. En keikkaile. Näpit pitävät sen ergonomiasta. Aivan kuin Nikonin kilo olisikin puolikiloa, kuvatessa! Pitäisi kai kertoa mitä olen kuvannut ja millaisilla vedostustavoitteilla. Kun nuo eivät edes tunnu hajoavan. Nyt 'tuttu' on vain muuttunut osaksi kehoa, jota itse ohjaan.
    Nyt vain nautin myös sujuvasta, virheettömästä kuvankäsittelystä.

Toki haikailen peilittömästä. Rakennan kyllä peilittömän sydeemin.
    Sit menee uusiksi liki koko prosessi tekniikoineen. Toppuuttelen siihen ryhtymistä.
    Alinomainen pakollinen päivitysprosessi ei kiehdo.
    (M5 cropin omistan, pidän siitä, Sen jpg't avautuu vanhoilla softillani,
    eikä Canonin softakaan hullumpi raw fileille ole). t.manual

Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu 2019
    D300 tykkää tästä.
  20. niffe

niffe Well-Known Member

11 783
    128
    63
    Eiku hei, ostakaa aina viimeisin malli ja mieluiten ennakkotilauksella. Nämä kamerat happanevat käsiin. Eikö se nyt jo kuvista näy?