Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fujin peilittömälle mahdollisuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 20 Maaliskuu 2017.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Tiedä tuosta, mutta kuulostaa hyvältä entisenä Nikon-ihmisenä Fujin Kaizen: http://www.fujirumors.com/rumor-massive-kaizen-love-fujifilm-x-t2-x-pro2-march-may-33-improvements/

    Kapa
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 325
    536
    113
    Fujin jälki on erinomainen suurimmassa osassa kuvaussovelluksia, mutta käytettävyydessä on vielä toivomisen varaa...
     
  4. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Olisko juuri entisillä Nikon-käyttäjillä ajatuksia tuosta Fujin käytettävyydestä, mikä on hyvää ja mikä ei? Sellaisilla, jotka on ensihuuman yli menneet... (Kapa?)
     
  5. Gamma

    Gamma

    28
    0
    3
    En ole entinen Nikon käyttäjä, vaan Nikon ja Fuji sekakäyttäjä. Käytössä on kaksi Nikon peilijärkkäriä ja kaksi Fujin peilitöntä, ollut jo monta vuotta. Nikonin käytettävyys ja nappien sijainti sekä niiden koko on kyllä paremmat. Nopeissa tilanteissa Nikonin kahden rullan systeemi on paljon mukavampi käyttää. Maisema- tai lähikuvauksessa tms. rauhallisessa jalustalla tapahtuvassa kuvauksessa taas Fujin X-T1 säädöt on kivat kun asetukset näkee suoraan säätimien asteikoista. Zoomobjektiiveissa joissa ei ole kiinteä suurin aukko ei kuitenkaan ole aukkonumeroita ja aukkosäätö on liian löysä ja pyörähtää helposti vahingossa. Fujin napit on pieniä ja esim. takana oleva tarkennusnappi omituisessa paikassa. Fujin herkkyyssäätökiekossa on hankala lukitus ja kuvausmoodin valitsimessa taas ei lukitusta ollenkaan ja se siirtyy aika helposti vahingossa herkkyyskiekkoa pyöritettäessä. Fujin valikot on mielestäni selkeämmät ja firmware päivityksiä tulee useammin ja niiden mukana myös todellisia parannuksia ominaisuuksiin. Myös objektiivien fw-päivitykset voi tehdä itse.
     
  6. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Minulla oli Nikon-kaluston lisänä "reissukamerana" Fujin X-E1 18-55/2,8-4 kittizoomilla. Nikon jäi sitten enemmän työkameraksi ja jalustan kanssa kuvattavaksi (D800). Kun nyt olen lopettanut lähes totaalisesti tilaustöitten teon, niin alkoi siirtyminen yhteen ja kevyempään järjestelmään kiinnostaa. Viimeinen niitti oli X-Pro2:n tulo markkinoille. Myin Nikon-kaluston ja siirryin kymmenien vuosien nikonististä fujimieheksi. Jätin joitakin vanhoja käsitarkenteisia Nikkoreita (4/200, 2,5/105, 4,5/300, 2/50, 2,8/100 SeriesE...) fiilistelyyn. Niihin hommasin välirenkaan. Siirtyminen täyskennosta takaisin kroppiin hieman mietitytti, suurin syy vaihtoon oli kuitenkin painoero ja objektiivien koko. Tällä iällä alkaa arvostaa kaluston keveyttä. Harvemmin vedostelen 70x100 cm suurempia kuvia, joten laatu ainakin minun vanhoille silmilleni on riittävä.

    Nykyisin Fuji-kalustoni on seuraava:
    X-Pro2
    X-E1
    Emännän X-T1, jota saan joskus lainaksi, jos on tarvis
    10-24/4
    18-55/2,8-4
    60/2,4 macro
    23/1,4
    35/2
    Lisäksi neukkulan bokeh-ihmeitä muutama kappale ja noi Nikkorit.

    - X-Pro2:n etsimet miellyttävät. Optinen etsin esimerkiksi katu- yms kuvauksessa mainio. Helokehän ympärille jää tilaa, josta voi nähdä, mitä kuva-alan ympärillä tapahtuu. Halutessa siihen saa alanurkkaan elektronisen tarkennusalueen, josta voi nähdä tarkennuksen. Sitten on normaali elektroninen etsin ja takatelkkari, joka ei valitettavasti käänny. Siitä miinusta. Vaan ei D800:ssakaan kääntynyt. Tarkennus käsikäyttöisenä parempi kuin Nikonilla, X-Pro2:een saa elektronisen leikkokuvan (en oikein ihastunut) tai sitten tarkennuksen korostuksen, jossa reunat hehkuvat (tykkään).

    - Käteeni ei oikein istuneet, kun olin tottunut Nikoniin. Hommasin kumpaankin L-kiskot käsikahvalla, ja nyt istuu. Toisessa RRS:n ja toisessa kiinalaishalpis. Käytössä en huomaa eroja, hinnassa kyllä. Tämä tuo hieman lisää kokoa ja painoa, mutta arvostan enemmän käteen istuvuutta ja sitä, että ArcaSwiss pikakiinnitys on helppo ja pystykuvaan vaihtaessa ei tarvitse kääntää jalustapäätä ja painopiste pysyy keskellä.

    - Tykkään tarkentaa peukalolla takanapista. Fujin nappulat ovat hankalia löytää sormituntumalla, eivät tarpeeksi koholla. Asia hoitui molemmissa rungoissa Sugrulla (kuva). X-Pro2:n joystick on mmainio, sillä saa tarkennuspisteen siirrettyä oivallisesti.

    - Kuvausnopeus on meikäläiselle riittävä (8 kuvaa/s). Olen sen verran perinteinen valokuvaja, etten noita nopeuksia niinkään tarvitse.

    - "Slow Motion"-kuvaajana en tarvitse supernopeaa tarkennusta. Tässähän Nikon vie voiton. Monesti käsitarkennus on se, millä toimin. Kuriositeetina käsitarkenteinen 300 millinen ja kuva Imatran ajoista viime kesältä (kuva)

    - 60 millisen makron tarkennus on hieman hidas, mutta harvemmin makrolla kohtijuoksevaa koiraa kuvataan. Etutulppien pikakiinnitys surkea. Menee meikäläiseltä puoli päivää, että saa paikalleen.

    - Pitkään filmiaikana kuvanneena arvostan Fujin objektiiviratkaisua: tarkennuskierä ja aukonsäätö perinteisesti objektiivissa.

    - Akunkesto saisi olla pitempi, joten muutama vara-akku on paikallaan, jos on räiskijätyyppiä (minä en). Vaan tämähän on kaikkien peilittömien ongelma.

    - Kuvanlaatu riittävä meikäläisen nykykäyttöön.

    Pikselipiipparit saavat jatkaa, minulla ei nyt muuta.

    Kapa
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. Gamma

    Gamma

    28
    0
    3
    Hyviä pointteja Kasimirilla.
    Tuli mieleen muutama asia lisää Fujin käytettävyydestä:
    Valotuksen korjaus on kätevästi kiekolla kuten Kasimirin kuvasta näkee.
    Valotuksen säätöjen vaikutuksen näkee jo ennen kuvan ottoa kuvasta etsimeltä tai takanäytöltä. Kuten myös histogrammin.
    Panoraamakuvaus on todella helppoa kun etsimeen ja näytölle saa vatupassiviivan joka näkyy kuvan laidasta laitaan. Panoraamat onnistuu hyvin myös käsivaralta.
    Käsitarkennusta käytän vain lähikuvauksessa ja siinä fokus peaking on hyvä.
    Wifi käyttö toimii hienosti toisin kuin Nikonin uusi SnapBridge viritys, jota en ole saanut toimimaan.
    Kuvanlaatu on ollut riittävä ja jotenkin tykkään Fujin värimaailmasta jota voi vielä muuttaa eri filmisimulaatioilla.
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Joo, ei tarvitse kuvata jiipeggiä, nuo filmisimulaatiot löytyvät ACR:stä helposti ja varmaan Lightroomistakin.
    Se on ollut puute, että copyright-tietoja ei ole saanut kirjoitettua ennakkoon kuvatiedostoihin. Nyt siihenkin on tulossa korjaus seuraavassa päivityksessä.
    Mittaetsimellä kuvatessa histogrammi ei näy. Soisin sen jossain nurkassa näkyvän. Histogrammissa ei saa näkyviin kaikkia kanavia erikseen.

    Kapa
     
  9. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Mä olen siinä mielessä huono tässä, että en mä Fujin objektiiveja ostaisi kuitenkaan tässä vaiheessa. Tuon Turbo-adapterin osoittautuessa käyttökelpoiseksi voisin Fujin rungon hankkia Nikonien rinnalle Nikkoreilla kuvattaessa. Siitä voisi sitten ajan kanssa pohtia lisää, mutta olen kerran Olympukseen pettynyt ja vähän varovainen näiden kanssa, tuli sen verran takkiin koko järjestelmästä luovuttaessa. Eli vähän long shot, mutta ilman tuon Turbo-adapterin kunnollista toimimista pysyttelen siis vakaasti Nikonissa kuitenkin... Olen vaan kuullut noista Fujeista ihan hyvää, mutta kerrankos sitä ihmiset omiaan kehuu, siksi kyselin vaikutelmia niiltä, jotka ovat sekä Nikonilla että Fujilla kuvanneet...


    Kiitos vastaamaan vaivautuneille, saihan tuosta näköalaa...
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 325
    536
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=842547 time=1490106055 user_id=17614]
    Mä olen siinä mielessä huono tässä, että en mä Fujin objektiiveja ostaisi kuitenkaan tässä vaiheessa. Tuon Turbo-adapterin osoittautuessa käyttökelpoiseksi voisin Fujin rungon hankkia Nikonien rinnalle Nikkoreilla kuvattaessa. Siitä voisi sitten ajan kanssa pohtia lisää, mutta olen kerran Olympukseen pettynyt ja vähän varovainen näiden kanssa, tuli sen verran takkiin koko järjestelmästä luovuttaessa. Eli vähän long shot, mutta ilman tuon Turbo-adapterin kunnollista toimimista pysyttelen siis vakaasti Nikonissa kuitenkin... Olen vaan kuullut noista Fujeista ihan hyvää, mutta kerrankos sitä ihmiset omiaan kehuu, siksi kyselin vaikutelmia niiltä, jotka ovat sekä Nikonilla että Fujilla kuvanneet...


    Kiitos vastaamaan vaivautuneille, saihan tuosta näköalaa...
    [/quote]
    Fujilla on mukiinmeneviä "entry-level"-runkoja ja objektiiveja, kuten X-M1 ja XC 16-50mm OIS sekä XC 55-230mm OIS, joilla voi tutustumishintaan kokeilla Fujin X-maailmaa. Kuvasin itse kaikki vapaa-ajan kuvat 1,5 vuoden ajan ja totesin, että suurien kuvamäärien ottamiseen esimerkiksi ansaintamielessä siitä ei ole ilman reipasta pioneerihenkeä, mutta muuten se oli reissukamerana tosi nasta, eikä varsinkaan kuvanjäljessä ollut mitään moitten sijaa. Fujin omat objektiivit ovat laadukkaita ja ensisijainen valinta kaikissa hintaluokissa.
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Taidanpa tilata tuollaisen adapterin Amerikoista ja jos rahat riittäisivät sitten tuollaiseen X-T1:een, näyttää saavan jo cashback huomioiden seitsemäänsataan. Voisi olla minulle riittävän kiinnostava ratkaisu, niiden Nikkoreiden kanssa mä yritän...
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Eikö Fujiin ole älykkäämpiä sovitteita?

    Sonyyn on tullut jopa Nikkoreihin erilaista smart-adapteria eri valmistajilta. Ongelmia nissä toki on myös ollut, mutta siinä olisi jotain mitä odottaa. Canonin objektiiveihin ovat kai saaneet ne paremmin toimimaan. Siis noissa AF toimii ja myös vakaajat,

    Olisihan sekin kiva että aukkoakin pääsisi säätämään rungosta jos objektiivissa ei ole aukkorengasta. Linkatussakin sovitteessa näkyy arveluttavan köyhä aukonsäätö G-objektieiveille. Niitä on sellaisia, missä on pitempi liike.

    AF objektiivien käsisäätöinen tarkennus on kanssa jotain, mitä kannattaa etukäteen kokeilla. Että tyydyttääkö niitten lyhyt liike äärettömästä lähelle.

    Linkattiu sovite näyttää olevan tyhmä joka tavalla eli ettei edes exif tietoja tule käytetystä objektiivista. No, ehkä se on sivuseikka kuitenkin.,
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Joo, en mä noista exif-tiedoista välitä, ei niillä mulle ole mitään todellista virkaa. Voihan tuo olla vähän lelu toki. Jos joku tietää paremman sovitteen, joka toisi tuon polttovälin lähelle tuota objektiivin alkuperäistä, saa vihjata. Tuo on kuitenkin minulle suht olennaista ettei polttoväli juuri muuttuisi. Eihän tuo adapteri toisaalta kallis ole, joten kokeilu ei ole mahdottoman kallista, rungosta toki tulee reilusti lisää.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Osta mieluummin Sonyn 36x24mm runko. Ei tarvii leikkiä kropeleilla. Nikoorit futaa laajiksia myöten siinä hyvin - toisin kuin Leica M laajikset.
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Jahas, nyt sitten täysi lista, ja virallinen. Mene kyllä nyt ohi aloittajan kysymyksestä, mutta ainahan täällä poukkoillaan suuntaan jos toiseen. Melkomoinen pläjäys.

    http://www.fujirumors.com/fujifilm-officially-announces-new-firmware-x-t2-x-pro2-33-improvements-full-list/

    Kapa
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 325
    536
    113
    Adapteri ja Nikkorin optiikka sopii Fujiin kuin hirvelle kiikarit. Fujin omat objektiivit ovat ihan taskurahasarjassakin laadukkaita ja mikä parasta - kohtuullisen kokoisia. Kuvanlaatu noissa rungoissa on kaikissa suurinpiirtein sama (toki pro-malleissa on tehokkaammat prosessorit), joten alkuun pääsee käytetyllä X-M1 tai E-M1/2-mallilla, jolloin runkoon ei mene yli 200 eukkoa.
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Samaa mieltä niffen kanssa. Ei mitään järkeä laittaa Fujiin noita Nikonin monsteri-G-optiikoita. Minulla noita ikivanhoja manuaalioptiikoita pyörinyt nurkissa, joitten kanssa sitten voi yrittää fiilistellä. Ei kulje sähköä läpi, ja polttovali on se, mitä objektiivissa lukee. Aikaisemmasta listastani puuttuu 2,8/35 PC, joka on käypänen joihinkin panoraamakuviin.

    Kapa
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    On mulla uusien g-lasien lisäksi manuaalilaseinakin kaikki polttovälit välillä 28-135, siis AI-S. Muilla polttoväleillähän mä en kuvaakaan. Uutta objektiivisettiä en missäään tapauksessa ryhdy hankkimaan, eikä noille Nikkoreille ihan mitä tahansa tietysti rinalle osaaa ottaakaan, mutta täytynee nyt sitten vielä pohtia koko hanketta... Entry-level runkoja tai ylipäätään zoomeja tai "ihan kivoja" optiikoita mä en enää juuri kaipaa, onhan noita ollut ja lienee kaapeissa vieläkin pölyä keräämässä.
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Meillä on eri lähtökohdat. Minä en hankkisi tuota Mitakonia. En näe sille itselle käyttöä, sillä olen hommannut jo Fujin oman objektiivivalikoiman laajaan päähän. Lintuja, enkä muutakaan nopeasti liikkuvaa kuvaa, kuin harvoin, ja niihin on sitten käsitarkenteiset hyllyntäytteet, jos telepäätä haluaa lisätä. Ne G-lasit myin pois runkojen kera. Nyt olen hommannut vanhoja neukkulaseja, MIR- 2,8/37 ja Helios 2/58, Helioksia on jopa 3 kappaletta, eri ikäkaudelta. Nämä ovat niitä ns. bokeh-ihmeitä, joilla kuvataan täydellä aukolla. Photex 2,8/80 Tilt/Shift on myös hyllyssä. Siinä on oma samettinen jälkensä. Hieman alkaa olla jo pitkä kroppikennoiselle. Pitäisi käydä kunnolla nuo vanhat läpi jotta osaisi hyödyntää kaikki niitten ominaisuudet (tai puutteet). Ajanpuute ja osittain laiskuus vaivaa. Jos saan tuon urakan tehtyä, niin laitan Laukkuun tuloksia.

    Kapa

    P.s.
    En suostu kuvaamaan kameralla, jossa ei ole edes jotenkin kunnollista etsintä. Takatelkkari ei ole etsin. Tämä rajaa niffen runkoehdotukset.
     
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 325
    536
    113
    Olen osin samaa mieltä näin jälkikäteen. Fujin rungoissa on kuitenkin suurilta osin samat softat ja sama kenno, joten tuotelinja paranee paremman etsimen ja ammattimaisemman ergonomian suuntaan. Samoin nopeammat prosessorit parantavat toimintojen nopeutta sekä kuvankäsittelyä esim. jpg-tiedostoissa. Jos kuitenkin ajattelee rungon kokeilua riskinäkökulmasti, kuten olin ymmärtävinäni OK:n yhdestä alkupuolen viestistä, niin halusin tuoda esille Fujin järjestelmiin liittyvät erityispiirteet, joista ei ole välttämätöntä maksaa kokeilumielessä. Btw, eikö E-M2-versiossa ole pieni sähköinen etsin, vaikka ykkösessä ei vielä ollutkaan. X-M1:ssä, joka minulla oli, ei ollut kuin takakannen iso etsin.