Eli onko noissa piirrossa paljoa eroa, toi 2,8 Rollei on kompakti pakkaus, mutta tietysti Hasseliin saa erilaisia objektiiveja. Eli, kumpi parempi?
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Molemmat riittävän hyviä. Vaan kamerathan on muuten konseptiltaan ihan erilaisia. Hasselissa hyvää vaihtoperät ja opukasta läpikatsominen, Rollikassa taas koko ja paino. Jos epävarmuus on oikein kova, kannattaa roudata molempia mukana.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Tämäpä ainakin itselleni erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen kysymys! Mietin parastaikaa kovasti 80 mm Hasselin hankkimista (omistan jo Distagon CF 50mmm sekä Sonnar CF 150 mmm). Kuvaan enimmäkseen Hasselilla potrettikuvia, ja tuo 150 mm on aiak löymätön. Planar täydentäisi kuitenkin aika kivasti. Laajiksesta taas en viitsisi hankkiutua eroon, ehkä joku päivä vielä innostuu maisemakuvauksesta... Toisaaalta Rolleiflex on jo pitkään kiinnostanut ja olen sataprosenttiseti varma siitä että tulen sellaisen (Rollei F2.8 tai F3.5) jossain vaiheessa elämässäni omistamaan. Pitäisikö mielummin säästää rahoja tähän? Kehukaa nyt joku kovasti Hasselbladin 80 mm Planar-linssiä niin voisin saattaa Hasselblad-järjestelmäni päätökseen! Tällä hetkellä tuo Planar pyörii päässäni 24/7!!
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 No Keni, älä enää hannaile, tulet kuitenkin sillä vääntämään sun "Avedonit ja Pennit" 80 prosenttisesti !
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Oon samaa joskus ihmetellyt ja netissä on joitain testejä. Kai Hasseli saattaa hieman paremmin piirtää, tiedä sitten. Joskus moititaan, että rolleissa ei värikuvat ole niin hienoja, mutten tiedä siitäkään. Kyllä hasseli monipuolisempi on, ei siitä mihinkään pääse. Itse pidän rolleista, mutta hasselia en toisaalta ole koskaaan omistanut. T Jukka
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Flexin ja varsinkin Cordin saanee halvemmalla kuin Planarin, ainakin jos puhutaan CF-sarjan Planarista. Onko välttämättä järkeä ostaa juuri niitä kalleimpia Flexejä? Mielestäni ei... Mutta en kyllä myöskään viitsisi kallista Planaria ihan helpolla ostaa. Kesällä oli itsellä Hasselblad, mutta ei se käytännössä niin paljoa eronnut muista 6x6-rungoista, etteikö siitä raaskinut luopua ;-). En kuitenkaan ollut muita objektiiveja siihen hankkimassa, niin eikös Rolleiflex sen korvaisi ihan hyvin... Pitää vaan ensin miettiä, jos pärjäisi 6x6 folderillakin. Niillä resoluutioilla nyt tuskin on ihan kauheasti väliä, koska molemmissa varmasti ihan hyvällä tasolla on.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Jukka, arvostan suuresti mielipiteitäsi, ne ovat koko ajan ollut mielessäni ja ohjenuoranani. Uskomatonta kyllä - noin 15 minuuttia edellisen postaukseni jälkeen sovin Planar-kaupasta: kysyntä ja tarjous kohtasivat. Kuten aina, Hasselblad-kaupoissa on kyse isoista rahoista, mutta enpä hanki näitä hetken hurmassa. Kyllä nämä hankinnat on mietitty pää puhki. En ole ammattilainen, enkä näillä laitteilla mitään tienaa... Mutta seuraavaksi sitten se Rollei!! ;-)
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 keni, Kiitos, kiitos. Mulla on tossa pöydällä Super ikonta, nyt myös rollei tessar 80/3,5 opiskalla ja prismalla, ja sitten tuo mun "iänikuinen työhevonen" Hasseli ELX. Keni on jo "hoidettu jengiin" , mutta teille muille vähän heittäisin mun keskikoon filosofiaani (Mähän "tiedän kaiken"...) No , kuitenkin: Silloin kun vielä pätäkkää tuli, oli mulla ostettuna"just for kicks", Fuji GX 680 ja "koko arsenaali"studio hommiin, sen lisäksi field kameraksi Pentax 6x7 jo siihen koko repertuaari, Laajiksesta aina 300mm :4 ED/IF superteleen (huom 6x7 koko, suomen ainoa!) kuitenkin pillastuin siihen että aina piti arvata missä kussakin linssissä oli flässisynkat, mistä painettiin aukko preview, pystyikö keskus suljinta braketeeraamaan aukon kanssa ja niin edelleen. vamma meni niin pahaksi että sain pultin, kannoin koko hässäkän (Fujin ja pentaxin) E-P:lle ja vaihdoin Hasseliin. sain neljä uutta linssiä, 60-80-100-180mm , käytetyt rungot: 500c ja 500ELX moottorirunko sekä pari 120 kasettia. sitten myöhemmin olen shoppailut kasetteja, etsimiä,prismoja, pro kompendiumia, mattalaseja, kaukolaukaisimia ja varsinkin erilaisia kasetteja. uusin "heräteostos" on leaf kinoformaatti digiperä, joka on ihan OK tuotekuviin studiossa( joka on ihan bulkki reprohommaa- ei mitään art stuff kamaa) No miksi- ja tässä tulee jutun juju: hasselin CF sarjan lasit tuntuu kädessä, vaikka pimeässä-kaikki samanlaisilta: Flassisynkka aina samassa paikassa, samaten preview, himmennin/aukot, skarppaus, suodinkierteet/bajonetit jne. Myös linssit ja niiden jälki on saman oloista. ei superterävää, kuten joillakin japseilla, mutta ei myöskään epäilyttävän suttuista, kuten joillakin noilla em merkeillä. eli: kun kuvaa hasselilla, on jälki tasalaatuista kaikilla linsseillä, vain kuvakulma muuttu. varmaan löytyy "paremmin piirtäviä" opiskoita muualta, mutta ei tuollaista sarjaa.Ainoa asia mikä hämmästytti ja pikkuisen pänni oli että kasetin ladattuaan piti manuaalisti kelata aina filkka ykkösruutuun, vaikka oli moottorirunko, kunnes tajusin: HASSELIN KASETIT LATAA ASSARI,EI FOTARI!! noin yleensä... Ei sillä assarilla ole toista moottorirunkoa lataamiseen !!!ratkaisin asian ostamalla tarpeeksi kasetteja, ne ladataan kerralla ja kuvataan siksi kunnes aihe on käsitelty. jos editoisi koko satsin,olisi se: hasselilla ei räpelletä nippeleitä vaan katsotaan kamerasta ja KUVATAAN !
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Itsellä on Rolleiflex F ja Hasselia tässä on katseltu (tai no, Rollein keskikoon järjestelmä olisi haaveissa, ovat vaan aika hyvin hinnoissaan). Luulen että se on ihan sama kumman hommaa, kun toisen perään kuolaa kuitenkin. Pakko ostaa siis molemmat. Rolleita en kuitenkaan voi olla suosittelematta.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Planar 2,8 F häviää mennen tullen Planar 80 mm CF:lle. Ero GX:n monikalvotettuun ei ole enää niin suuri, mutta subjektiivisella vuosien kokemuksella kaatuu Sekin Hbl:n hyväksi. Asiaa mutkistaa kyllä esim. GX:n jäykähkön laukaisimen alttius myötävaikuttaa tärähdykseen ja uusimpien Hbl:ien tähyslasien helpompi tarkennettavuus GX:n parhaimpiinkin tähyslaseihin verrattuna. Toisaalta täytyy kyllä sanoa että noista kolmesta mikä tahansa on merkittävästi enemmän kuin riittävän hyvä mihinkään tarpeeseen. Ja ovat kaikki myös aivan eri maailmasta kuin nämä sigmat ja muut jokamiehenobjektiivit. T. Kerkko.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Itse diggailen tosta Hasselin 80mm Planarista jopa niin paljon, että tulee pidettyä sitä myös eos 5d:n nokalla adapterin kera. Toisaalta tosta Rolleiflexistä mulla ei ole kokemuksia. Mutta muutaman kympin adapterilla tosta Hasselista saa todella hyvän lasin myös digin keulaan. Ja nöyrin anteeksipyyntöni, että puhuin Digistä filmipuolella
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Mielestäni tämä on hieman epärelevantti kysymys, sillä Rollein 2.8 F edustaa aivan eri ikäluokkaa kuin Hasselin CF-sarja. Muutaman Hasselin ja samaten muutaman Rollein jälkeen en näe ongelmaa siinä kumman valitsee jos valinta tehdään vain 80-millisen ominaisuuksien vuoksi. Todellinen ero laitteiden välillä (laajennettavuus ym. seikat) on jo käsitelty edellisissä mielipiteissä. Vähän kuin valitsi Morganin ja Lotus Espiritin välillä...
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Morganin ja Lotus Espiritin? nyt päästiin hyvään aiheseen,mutta täytyy etsiä toinen foorumi... hasselista ja rolleista sanoisin: jos negoja, kuvia tarkastelee,voi olla vaikea sanoa, kummalla on kuvattu jos hassessa on toi 80mm linssi. mutta sitten voi vaihtaa fiiliksiä ja siirtyä teleen tai laajikseen. Hasseli yhdellä lasilla ja kasetilla...hmmm, on niitä järkevämpiäkin vaihtoehtoja. Menee hyvät saumat hukkaan.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Totta kyllä. Kesällä mulla tommonen setti oli, mutta kun oli pari muutakin 6x6-kameraa joissa 80mm, niin tuo sai vaihtaa omistajaa. Lähti kyllä samalla toinenkin 6x6-runko, mutta Rolleiflexiä olen tilalle harkinnut. Hieman vaan mietityttää mm. hinnat, tähyslasit ja muut vaihtoehdot (Yashica, Minolta). Hasselbladiin nuo perätkään eivät ihan ilmaisia ole, kun on Kiev-hintoihin tottunut. Kromiset C-obiskat ilman T*-pinnoitusta ovat kyllä mukavissa hinnoissa ja ainakin Opton Pl tuntui pärjäävän ihan kivasti piirtoineen muille, mitä olen kokeillut.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Kromiset hasseli,lasit piirtää kyllä, mutta muuten on optinen design aivan jälkijunassa. Jos sulla on mahdollista verrata, katso mten opiskojen elementtien rajapinnat on käsitelty CF laseissa. ei tuu sisäisiä heijastuksia eikä flarea, valkoista taustaa vasten on kromikakkulat aivan aunuksesta, mä tierän, oon ollut tarpeeksi assarina aikoinaan.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Hasselin T-punaisella merkittyä mäkin aikoinaan katselin, mitenhän eroaa niistä uudemmista CF-linsseistä? Vai onko punainen T-kin jo CF? Joskus kyllä Hasselin hankin 50, 80 ja 150 millisellä. Ensi viikoon alussa on tulossa Rolleiflex E Xenotar 80/2.8 linssillä. Hauska nähdä, millainen linssi se on. T Jukka
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 Panes meneen läppää Frankie boylle tosta triosta, Mun valinta on 60-80-100-180mm kun on vähän uudemmat ja 100 on aika makee makrona. sit kyllä välipaloja ja pro kompendium kuiteski. Oon menneiltä ajoilta vähän herkkä saamaan ihottumaa ilman kunnon vatsavalosuojaa. heitänpä tähän aivan piloillani foton tosta valopöydältä.. Mun uusi saittipäivitys on valmis ja tempasin nämä siihen tarkoitukseen. Siellä on muuten aika tömäkät "kesämimmi" kuvat vierailevalta taiteilijalta meidän heterojen syysiloksi-löytyy mission osastosta, vähän erilaista missiota kuin körttiläisillä...
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 C:täkin taitaa olla <COLOR color="red"]T*</COLOR>:llä, mutta CF-lasit on varmaan kaikki ainakin? 60 olis mullekin passelimpi laajis, mutta ne ei oo ihan halpoja (paitsi f5.6 joka on varmaan jo aika tuska tarkentaa). Acute-Matte leikkolasi oli kyllä melko nannaa - kirkas etsinkuva ja kuitenkin leikolla tarkennus onnistui hyvin.
Vs: Hasselin 80mm Planar vs. Rolleiflex 2,8 No niin, tänään sain Hasselijärjestelmäni päätökseen kun se 80 millinen vihdoinkin tuli hankittua. Minulla on juuri tuo Jukkiksen mainitsema sarja, kaikki CF-malliset. Toistaiseksi vähiten käytössä se laajis. 150 millisestä tykkään älyttömästi potrettikuvauksessa, joita nyt enimmäkseen tällä Hasselilla otankin. Ja tämä itselleni uusi 80 millinen tuntuu myöskin todella käyttökelpoiselta polttoväliltä, uskon että tulee paljon käytettyä. Mietin hetken aikaa C-mallista linssiä (T*), mutta Jukkapro näytti minulle kädestä pitäen miksi kannattaa mielummin satsata CF-mallisiin lasehihin. Ei näitä juttuja tajua ellei niitä tiedä. Thanks again Jukkapro!