Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Standiä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jarit, 16 Marraskuu 2009.

Kun olen tehnyt ständiä Rodinalilla (1+100, 1h15min) ja filminä on ollut Tmax100, Tmax400, Acros100, Neopan400, niin jälki on on ollut aavistuksen liian rakeista mun makuun. Acros on parhaiten käyttäytyvä, mutta nuo muut ovat aika samalla hehtaarilla rakeensa puolesta. Skannerina on CoolscanV josta saa GEM:n miedolla säädöllä hieman pois rakeisuutta.

Ajatus oli muuttaa ständikehitintä hieman ja googlaus näytti osoittavan että Xtol + Rodinal yhdistelmä on olisi varsin toimiva: Tuloksena on Rodinalin terävyys ja Xtolin pieni rae.
    Tuollainen resepti.
    Stand Development Part 3

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta ?
    Sama resepti on Michael Axelin kirjassa  "Irisdescent light", jota itse asiassa kommentoin toisessa viestiketjussa.

1. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Vs: Standiä

Tuskin osaan mitään  järkevää sanoa aiheesta, vaikka aika paljon olen tolla yhdistelmällä kehittänyt. 1+4 xtol ja 1+60 rodinal sekoitettuna ja ajat suurinpiirtein 1+50 rodinalin mukaan. Tosiaan, on pienempi rae ja hieman loivempaa negaa kuin pelkällä rodinalilla. Terävyyttä löytyy. IMO tuo pieni liraus xtolia ottaa kuvasta rodinalin "raakuutta" hieman pois.

EDIT: Niin, nää mun kehitykset ei ollu standina. Mutta toi kahden kehitteen cocktail toimii kyllä.

2. Vs: Standiä

Olen kokeillut tuota x-tol + rodinalia ja pidän siitä kovasti. Olisiko ollut niin, että Axel alunperin suosittelee x-tolia suhteessa 1:5, mutta itse olen päätynyt suhteeseen 1:6 (kun siis rodinalia lisätään suhteessa 1:100). Laimennus tarpeen, koska skannaan negat v500:lla, ja liian tiheät negat ovat myrkkyä tuolle skannerille. Myös agitointi saa olla tosi rauhallista ja puolivälin käännön olen niin ikään jättänyt pois - samasta syystä, eli muuten tulee liian tiheää. Kehitän paterson nelosessa, 120 filkkaa ja t-maxia olen käyttänyt. Booraksit ja askorbiinihapot saat halvalla apteekista. Jos huvittaa, niin kurkista photo.net galleriastani miltä tulos näyttää (galleria Recent). Suosittelen!

3. Vs: Standiä

Makeaa jälkeä Shutterlagin galleriassa!!

Axelin alkuperäinen resepti taisi olla Xtol laimennettuna 1:4 ja siihen 1:330 Rodinalia....eli siis tippaohjeena 200ml XTolia, 800ml vettä, 3ml Rodinalia.

Xtolin voi varmaan jakaa kuivana jauheena pienempiiin osiin ja sulkea pussi tiiviisti?  En usko että tuolla laimennussuhtella kannattaa minun tehdä 5L liuosta kerralla autotallin nurkkaan...

Paljonko on Shutterlagin kehitysaika tuolle ohjeelle ?

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä noi jauheet neuvotaan kerralla sotkemaan. Tietysti jos haluat kuitenkin kokeilla, niin luultavasti saatkin ihan ok jälkeä - en tiedä. Avattu pussi ei sitten myöskään säily yhtä hyvin. Jos jauhot paakkuuntuu niin kehite luultavasti pilaantuu (kosteutta pääsee jauheisiin).

Valmistajat ja useat käyttäjät varottelevat, että ei kannata noita jauheita osiin jakaa. Voi olla että se on vaan varmistelua, mutta kertaanpa sen tähän niin osaa ainakin varautua.

Ite mitä oon tota cocktailia kokeillu niin en osaa sanoa onko siitä kamalasti etua pelkkään laimennettuun Xtoliin nähden. Käyttäisin varmaan ite vaan 1+2 tai 1+3 Xtolia, kyllä silläkin saa aika terävää jälkeä. Standina tosin en tiä miten Xtol toimii. Jotain hajanaisia juttuja siitä on näkyny netissä mutta ilmeisesti kauheesti ei olla tuota kehitettä seisotuksessa käytetty. Olis ihan kiva kokeilla.

5. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Tämä on kuvattu vuonna kypärä ja kilpi hp5+ @200 ja xtol/rodinal kombo. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta aika hyvin onnistuttu tasaamaan kontrastia, sillä toinen puoli kasvoista on suorassa auringonpaisteessa ja toinen puoli varjossa.

6. Vs: Standiä

Johtunee siitä, että xtolissa on huomattavasti enemmän sulfiittia kuin Rodinalissa (se pehmentää rakeita), eli xtolin lisäys lisää sulfiittipitoisuutta, mutta ei niin paljon kuin jos käyttäisi pelkkää xtolia.

Jotkut kai Rodinaliinkin lisäävät sulfiittia tehdäkseen siitä enemmän "liuottavan kehitteen" vai miksikäs niitä nyt kutsutaan.

Sulfiitin tehtävänä on siis liuotella rakeita ja pehmentää niitä. Rodinalissa tämä vaikutus on pieni. Jos verrataan noita vapaasti saatavia reseptejä:
    http://www.digitaltruth.com/data/parodinal.php - Rodinal 200 g/l -> 1:50:ssä 4 g/l
    jackspcs.com - XTOL 60 g/l -> 1:1:ssä 30 g/l. Aikamoinen ero.

Tuo cocktaili voi olla todellakin hyvä jos tykkää molempien ominaisuuksista ja haluaa jotain siltä väliltä.

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Ostan aina 5 litran ID-11 jauhepakkauksen ja jaan sisällön tasan viiteen osaan Etolan pieniin muovipurkkeihin, A- ja B-kehite erikseen, totta kai. Niissä pysyy kuivana. Aina tastaista jälkeä, ei minkäänlaisia ongelmia. Mutta omalla vastuulla tietysti näitä kikkoja harrastaa. Lopetan käytännön samana päivänä kun ITSE havaitsen jotain eroja, mutta epäilen suuresti että näin tulee ikinä käymään. Järkyttävä hintaero 1 litran ja 5 litran pakkauksilla!

8. Vs: Standiä

Jauheita EI VOI jakaa useaan osaan. Tai tietysti voi kun jakaa vaan mutta se on täysin tuuripeliä. Siellä on monia eri aineita sekaisin ja niitä voi olla vaikea saada tasaisesti sekaisin, koska osa aineista voi olla pienempää hitusta (melkein tomusokerimaista) kuin toiset. Mutta jos toimii niin hyvä! Se on pääasia.

Mutta ei hätää, XTOL on silti halpaa ja aivan täysissä 1,5 l limsapulloissa, joista on huolella kaikki ilma puristettu täydellisesti pois ja suljettu, se kyllä kestää vuodenkin.

Jos silti tuntuu kalliilta, voi kokeilla miksailla itse lähtöaineista, esim. edellä linkkaamani Mytol-reseptin mukaisesti. Tällöin voi tehdä vaikka kuinka pienen määrän, jos ostaa tarkan vaa'an (esim. 15 dollarilla DealExtremestä 0.001g lukematarkkuudella).

9. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Itse muuten kiinnostuin aikanaan siksi kokeilemaan yhdistää noita rodinalia ja xtolia, sillä kaapissa oli vain vanha rodinal pullo jossa jämät pohjalla ja toinen pullo jossa xtol stockia vajaassa pullossa joka oli sekoitettu kuukausia aikaisemmin...kummankaan käyttökelpoisuudesta ei mitään takeita. Fiksusti päättelin, että jos nyt sekoitan kumpaakin niin eiköhän niistä nyt tuurilla ainakin jompi kumpi kehitä filkkaa edes jonkin verran ;)

10. Vs: Standiä

Nyt täytyy töiden jälkeen tarkistaa suhteet, etten pilaa kehityskokeilujasi. Sen muistan nyt suoraan, että aika oli tunnin ja EI 100. Koko litkun määrä oli 700ml ja Rodinalia se 7 ml. Tarkistan X-tolin suhteen ja apuaineiden määrän. Suosittelen sekoittamaan koko X-tolin kerralla ja jakamaan sen pienempiin osiin. Kertasatsaus apteekista saataviin lasisiin, kierrekorkillisiin, ruskeisiin lääkepulloihin ei ole hirmuinen.

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mäpäs suosittelen limupulloja tai vaikka akkuvesipulloja ennemmin, koska niistä saa ilmat puristettua pois. Ei tartte tusautella butaaneita ja miettiä että meniköhän sitä tarpeeks oikeeseen paikkaan, eikä tartte lasikuulia kolistella pulloon kun kuitenkin tarkotus on pikkuhiljaa liemiä käytelläkin.
    Nykyiset limupullot on varsin edullisia ja hyviä käytettävyydeltään ja materiaaliltaan. Niillä mekin ollaan hyvin päästy yli 6kk säilyvyyksiin Xtol käyttöliuoksella (ihan vesijohtovedellä ilman muitakaan temppuiluja).

12. Vs: Standiä

Kuulostaa erittäin järkevältä vaihtikselta!

13. Vs: Standiä

Nykyinen ohutmuovinen PET-limsapullovalikoima on erinomainen: 0,33l; 0,5l; 0,95l; 1,5l - puristuksineen tällä sarjalla kattaa minkä tahansa nestemäärän välillä 0,2-1,5 l, ja homma sujuu helposti vaikka käyttää liemiä desin pari kerrallaan: puristaa aina lisää. Sitten kun 1,5 l pulloa ei enää saa kunnolla puristettua niin siirtää 0,5 l tai 0,95 l pulloon, ja niin edespäin.

Materiaali ei myöskään päästä kaasuja (happea) lävitseen. Muuten se ei toimisi limsankaan säilytyksessä.

Kaula on niin ohut (ja läpinäkyvä), että pullo on helppo puristaa ja seurata miten nesteen pinta nousee, ja kääntää korkki kiinni siten, että pulloon jää vain muutama millilitra ilmaa, jos sitäkään! Ja aikaa tämä professionaal-tason sulkeminen vie muutaman sekunnin.

Lisäksi, jos joku haluaa uskoa mustiin pulloihin, niitäkin on tarjolla (ED 0,33 l ja 0,5 l) tai jos haluaa leveämpisuista, niin sitäkin löytyy (Battery 0,45 l). Itse en näe näissä järkeä. Valo ei tuhoa normaaleja valokuvakemikaaleja (kehite, kiinnite jne), ainakaan siinä käytössä mikä normaalissa säilytyksessä tulee, joten läpinäkyvät ovat helpompia ja parempia.

Olvilla on noita 0,95 l pulloja mikä on aivan erityisen loistava lisäys vanhaan PET-pullokantaan josta tämä koko puuttui. Olvicola on pahaa mutta se greippilimsa on jännää, maistuu vähän niinku limsalla lantratulta vissyltä mutta ei pahaa ollenkaan, suosittelen.

Viva la limsapullo! Sorry, menee kyllä jo vähän aiheen sivuun mutta ei vaan voi olla hehkuttamatta kun on niin hyviä tuotteita :).

14. smn

smn Member

72
    1
    8

Jos matkustaa virossa voisin suositella ostamaan paikallisia oluita 1 l vetoisissa ruskeissa muovipulloissa, nämä suojaavat valolta ainakin olutta ja tyhjentäminenkin on merkittävästi Batteryä mukavampaa.
    Lisämukavuutena Batteryyn verrattuna erittäin pitkä ja kapea kaula, jossa on helppo seurata ilman poistumista pullosta.

15. Vs: Standiä

Juu, ei kannata jauheita alkaa jakamaan, jos sille linjalle lähtee, sitten kannattaa ihan alusta asti sekoitella mikrovaalla bulkkiraaka-aineista ihan omat satsit. melkein kaikista fotokemikaaleista löytyy reseptit googlaamalla
    (Photographers formulary) jopa E-6 ja C-41 kemioista. Jos ei muuta niin Englannista löytyy pari mestaa jotka postissa kemiapusseja lähettelee. Tässä on sekin hyöty että säilyvyys on jauheista aivan toista luokkaa kuin valmiiksi vettä lentopostissa ostaessa.

16. Vs: Standiä

Mustavalkokemioiden miksailu on jopa helppoakin, kun aineita on vähän, ne ovat aika tavallisia ja pienet virheet eivät ole katastrofaalisia. Useimmat peruskemikaalit saa yksityinenkin ostettua mm. Cheminentiltä www.cheminent.fi , ei ehkä halvinta mutta labralaatua kyllä. Erikoisempia kamoja saa esim: http://stores.ebay.com/CJ-Chemical  Että ei muuta kuin tekemään ja enjoy!

Täysin kaupallisen veroisia C-41- ja E6-kehitteitä toistaiseksi on hyvin harva onnistunut kotona tekemään. Reseptejä on, mutta suurin osa netissä jaettavista resepteistä ei ole oikeita tai täysin toimivia, etenkään E6:lla (yhdessä yleisesti siteeratussa reseptissä ensikehitteessä on hydrokinoni, joka ei ole oikea aine ollenkaan). Kuvaa varmasti tulee mutta ei samaa tasoa. Se, miksi nämä prosessit ovat helppoja kotonakin, johtuu siitä, että filmit ja kemiat on viimeisen päälle suunniteltu, ikävä kyllä reseptit ovat valmistajien liikesalaisuuksia. Joten näissä on helpointa vaan ostaa värikehitteet valmiina; valkaisut ja kiinnitteet ovat sensijaan helppoa kamaa. Täältä voi lukea yhden tyypin tutkimustyöstä C-41-kehitteen itse miksaamisesta, se siis onnistuu kun tietää mitä tekee ja mitä reseptejä käyttää, mutta järkevyydestä voi olla montaa mieltä: http://www.apug.org/forums/forum40/55062-color-negative-developer-near-c41.html

17. Vs: Standiä

no, tuossa on just se raja mitä en ryhdy tekemään eli sekoittelemaan kehitettä itse raaka-aineista. Tai mistä sen tietää jos oikein innostuisi....

Kuten yllä on todettu, pussien jakaminen onnistuu käytännössä mutta teoriassa homma ei toimi :)

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tossa on kans varmaan semmonen juttu, että kyllä ne filmit kehittyy vaikka ne ainekset ei toimis just niin ku on tarkotettu. Voi vaan olla et ei tuu sit sitä jälkeä mitä valmistaja on tarkottanu. Porukka vaan ei nykyään välttämättä osaa olla sen suhteen niin kriittisiä, kun ihan joka nurkalla ei pimiövedoksia näe ja pääse vertaamaan omiinsa. Lisäks moni tyytyy skannaamaan ne negansa (rae muuttuu skannatessa ja jälkeenpäin pääsee terävöittämään yms). Mut saattais harmittaa jos pitkään vetelee omalla tyylillä ja sit näkee vuosien päästä kaverin samoilla matskuilla tekemiä jotka onkin paljon kivempia teknisesti ;D.

19. Vs: Standiä

Tää skannaus ja Photoshop muuttaa mielestäni kokonaan koko homman luonteen, ei tarkastella printtiä kädessä vaan ruudulta. siinä on niin monta muuttujaa ja sudenkuoppaa että on parasta että etsii systeemin joka toimii ja sen jälkeen keskittyy kuvaan.