Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fujin filmisimulointi

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 7 Toukokuu 2017.

    Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska aihe on kiinnostanut vahvasti jo jonkin aikaa.

    Mikäli olen ymmärtänyt oikein, on Fujin ACROS-asetus toimiva ratkaisu. Mutta miten on muiden filmityyppien laita? Onko niistä käytännön kokemuksia?

    Kts. mm:

    https://petapixel.com/2017/05/05/shooting-acros-film-simulation-fujifilm-x-pro2/
     
  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    En osaa vastata kysymykseesi, sillä minulla ei ole kokemuksia Fujin filmeistä, eikä siten vertailupohjaa. Aikoinaan kuvasin Agfalle ja Kodakille. Nuo filmisimulaatiot toimivat Fujin
    kameroissa vain JPG-muodossa. Itse kun olen RAW-miehiä, niin teen simulaatiot Photarissa. Kamerana pääasiassa X-Pro2. ACROSin kanssa on kuulemma sellainen ero, että Fuji muuttaa rakeen kokoa herkkyyden mukaan, mutta Photarissa se on sama riippumatta ISO-asetuksesta.
    ACR:ssä on seuraavat asetukset Fujin raakakuvalle (kai ne on Lightroomissakin):

    ACROS
    ACROS + Y/R/G-suotimet
    PROVIA/STANDARD
    VELVIA/VIVID
    ASTIA/SOFT
    CLASSIC CHROME
    ProNeg. Hi
    ProNEG. Std
    MONOCHROME
    MONOCHROME + Y/R/G Filter

    Nämä tietenkin edellyttävät, että RAW-tiedosto on kuvattu Fujilla. En näkisi mitään syytä kuvata jiipeggiä pelkästään noitten simulaatioitten vuoksi.
    Kuvaamalla RAW:ta jää alkuperäinen tiedosto koskematta, ja siitä voi sitten mielen muuttuessa tehdä jotain noista halutessa.

    Kapa
     
  2. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Minulla on Fujin X100F, jolla olen kuvannut sillä ehkä 90% ajasta ACROS- ja Classic Chrome-simulaatioilla. Kuvaan siis RAW+JPG, mutta Fujin kanssa pärjään pääsääntöisesti ilman että tarvitsee edes koskea raakakuviin.

    Juuri kävin Pariisissa kuvailemassa, mukana ainoastaan X100F, ja on todella mukava vain siirtää kuvat illalla hotellihuoneessa kamerasta suoraan iPadille - ei Lightroomia välissä. Enkä omilla LR-taidoillani edes saa niin hyvännäköistä B&W-jälkeä aikaan kuin mitä Fuji pukkaa suoraan kamerasta ACROS-simulaatiollaan.
     
  3. Kiitos vastauksestasi.

    Minä kun käyttelen vain wotoshoppia, niin en tiennyt että samat filmisimulaatiot löytyvät myös Lightroomissakin.
     
  4. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Täällä eniten toi Classic Chrome käytössä. Liitteenä olevassa print screen kuvassa oleva olikin edellisellä Fujilla kuvattu. Siinä ei vielä tuota Acros:ta ollutkaan.
    Tuolta LR Camera calibration valikosta ne löytyy. Tosin eivät tietenkään samalta näytä kun Fujin jiipekit suoraan kortilta. Lightroomin oma näkemys noista Fujin simulaatioista.
    Itse koen että niistä filkka simulaatiosta iloa vaan jpeg versioissa. Lightroom aikalailla pilaa ne...
    Sen takia mulla Fujin raakakuvissa toi Adobe Std. oletuksena...
     

    Liitetyt tiedostot: