Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Fujiin 56/1.2

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jukkis71, 6 Tammikuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Fujiin 56/1.2

    Herrat ei nyt tiedä mitä toinen tarkoittaa ja toinen selittää ;)
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Fujiin 56/1.2

    No nyt tuli sitten katsastus inssi paikalle.
     
  3. Vs: Fujiin 56/1.2

    Et kuitenkaan ostaisi sitäkään. Keksisit taas jonkun huijauksen syyksi ;-)
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Fujiin 56/1.2

    En tietenkään osta paskaa ku ei mulla ole peltoakaan. Eiku siis ei mulla ole tommosta kameraa. Mutta sittenhän mulla on hyvä syy sellanen ostaa.

    Fuji tekee fuijausopiskoi.
     
  5. Vs: Fujiin 56/1.2

    Nin tekee. Mm. Hasselblad 645:n opiskat. Vilunkia, ei edes kinokerrointa!
     
  6. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Sä et Juke sitä Canonin 50/1.2 tai 85/1.2:sta ole koskaan harkinnut ?
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Fujiin 56/1.2

    No en. 50/1.8 II on minusta tarpeeksi hyvä. Kaikki muut tsuumit mulla on tota f2.8 kalustoa. Ja ehkä mä sen Ef16-35/2.8 II tsuumin vielä ostan. Ja tsuumit on juuri noitten teatterikuvauksien takia mulle niitä oikeita. Noissa II linsseissä laatu on erittäin hyvää. En tiedä pitäiskö jossakin vaiheessa toi 24-70 f2.8 ykkösmalli  vaihtaa siihen kakkosmalliin. Onko siitä oikeesti hyötyä, sitä tiedä en? Olen kuullut että noissa kakkosissa on pinnote asioissa tehty jotakin toisin ja ne on huomattavasti terävämpiä ja kontrastiikkaampia kun ne ykköset. Mä luulen pitäväni nämä lasit niin kauan kun ne toimii. Runkoa pitää viiden vuoden välein vaihtaa, tai ostaa uus ja jätää vanha varalle.
     
  8. Vs: Fujiin 56/1.2

    Katsopa uudestaan niitä millejä...
     
  9. Vs: Fujiin 56/1.2

    Mikä on valovoiman määritelmä ? Kun sen muistaa, ei tarvitse sotkea kaikenmaailman kroppeja noihin juttuihin.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Siihen aikaan, kun enempi testailin opiskoja, oli kokeiltavana Canonin 1.2-valovoimaiset 50 mm ja 85 mm.  50-millinen oli melko käypäinen jopa täydellä aukolla, mutta 85-millisellä en saanut terävää kuvaa aikaan mitenkään.  Saattaahan olla, että siinä on "kermainen bokeh"  tai jotain muuta samankaltaista fyysikolle avautumatonta taikaa, mutta ihan niillä Imatestin käppyröillä tulkittuna tasan turha vekotin.  1.4-valovoimainen oli parempi kaikilla mittareilla tarkasteltuna.

    Voipihan se olla, että kyseessä on vain  testaajan kyvyttömyyteen liittyvä juttu;  siinäkin tapauksessa kuitenkin k.o. vempele olisi ollut minulle turhake -  mitäpä tekisi jollakin ominaisuudella, millä ei ole käyttöä.

    Juttua tosin kyllä testattiin useammalla rungolla ja useamman kuvaajan yrityksin. Mukana oli kaveri, joka kävi kuumana hankkiakseen sen 85-millisen.  Jätti sitten hankkimatta aikansa testailtuaan.

    Se 85 mm 1.2  on jonkinlainen kulttijuttu canonistien haaveissa, ja toki on varsinaista kerettiläisyyttä sanoa, ettei sillä mitään käyttöä ole.  Pienihän se ei ole, joten jos sellainen itsetuntoa antaa, niin silloinhan se on jo hintansa väärti.  Kuvien kannalta kuitenkin turhake.
     
  11. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Oisko siitä tuon takia tullut II-versio, aika ensimmäisenä II-version noista Canon L-laseista. 1.4-aukkoisesta Canonista en ole kuullutkaan jos af-laseista kyse.
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Kerran kokeiltuani, en itsekään nähnyt mitään hohtoa niissä ultralyhyissä terävyysalueissa. Olenkin pitäytynyt EF 50mm/f1.8- ja EF 100mm/f2.0-obiskoissa, jotka ovat ihan yhtä hyviä boogiltaan ja muutenkin vähintään yhtä hyviä kuvanlaadultaan, ellei parempiakin. Käsivaraltahan nämäkin toimivat hyvin, vaikka ei niillä nyt ihan pimeässä tarvitse kuvatakaan.

    Mikä boogie?
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. Vs: Fujiin 56/1.2

    Minusta Canonin FDn 85mm f/1.2L oli oikein hyvä käyttää.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Fujiin 56/1.2


    Eihän käytössä mitään vikaa ollut.  Kuvissa vain.
     
  15. mappe

    mappe Member

    125
    0
    16
    Vs: Fujiin 56/1.2

    "En osannut käyttää, kaikki muut ovat väärässä"
    Kyllä se 85mm 1.2 on ihan syystä kulttilasi. Iso, painava, hidas, terävä, kermainen bokeh. Ei todellakaan mikään täydellinen kokonaisuus, mutta kuvanlaadusta sitä ei voi haukkua. Tai näköjään voi, mutta joko et osannut tarkentaa sillä tai lasissa oli tarkennus pielessä.
    Search: canon 85mm 1.2 | Flickr tuolta voi noita "suttuja" katsoa.
     
  16. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Tää menee ohi aiheen pahasti mutta kysyn silti. Onko noihin fotreihin tehty sellasia pulgeja että sais muutettua opiskaa jälkikäteen. Eli jos olen kuvannu Canon 50mm f1.8 linssillä voisin muuttaa sen fotarilla vastaamaan 50mm f1.2 lasia. Ne jotka osaa fotarin saa tehtyä ajankin kanssa samaa mutta että vois tavallinen köyhä kuvankäsittelytaidoton yhdellä klikillä tehdä saman.
     
  17. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Fujiin 56/1.2

    On joo, vedä clarityt ja terävyydet täysin vasemmalle ja tee kuvasta mahdollsimman loiva... ;-)
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Joku maahantuoja ehkä voisi antaa testeihin viallisen yksilön, mutta tuskin Canon. Toki, yhteen yksilöön kokemus perustuu.

    Kyllä sitä tuntitolkulla hierottiin, useampaan mieheen. Manuaalitarkennuksin, toki.  Ihan nättiä jälkeä aukolta 5.6 lähtien, mutta täydellä ei.  JOS lasi sitten vaatii jotain erityistaitoja, joita 30 vuotta harrastaneelle ei ole kertynyt, niin se on toinen juttu.  Lienee kuitenkin sitten monelle muullekin vaikea tapaus :)

    Ymmärrän näkemyksesi, jos tapasi on arvioida objektiivin piirtoa nettikuvien perusteella.

    (Minä käytin silloista Imatestin uusinta versiota.)
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Kyseisen opiskan II-versiossa on pinnoitetta paranneltu ja tarkennusmoottori uusittu. Optisesti se kai on samanlainen. 

    Taitaa olla vain "ihanan kallista"  ja "rahalla saa aina parempaa" - juttuja.  Telkassahan ne ovat vitsejä, mutta tosielämässä veristä totta.
     
  20. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Fujiin 56/1.2

    Jep, kontrastia alas ja clarity miinuksille - kyllä se siitä.