Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fujifilm x100

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Discordianist, 20 Syyskuu 2010.

1. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Fujifilm x100

Suomessa on tavaroilla lakisääteinen virhevastuu, joka on paljon tärkeämpi kuin takuu. Se näet sanoo, että tavaran pitää kestää niin kauan kuin sen voidaan kohtuudella odottaa kestävän. Näin kalliilla ja valmistajan mielestä huipputuotteella se tarkoittaa erinäisiä vuosia, ellei tavara ole aktiivisessa ammatti- tai kolhimiskäytössä.

Tavarasta on ensisijaisesti vastuussa myyjä, eikä maahantuoja.

Tyyppiviat ovat tässä erityisasemassa ja niitähän perinteisestikin korjataan kameroistakin vuosien päästä ostamisesta.

2. Suolakala

Suolakala Member

291
    15
    18

En tiedä olisko pitänyt luoda uusi aihe mutta laitetaan nyt ainaki alkuun tänne. Eli näyttäisi olevan x100:n ja x10:n tulossa päivitystä. Uutta kennoa, focus peaking..
    Rumors Archives - Fuji Rumors

3. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1 099
    274
    83

Jotakuta saattaa vielä kiinnostaa nämä takuiden jälkeiset korjausasiat... Minulle tuli himmenninvika Fuji X100:seen noin 3000 kuvan jälkeen. Olen kameran toinen omistaja. Takuu oli umpeutunut vajaa puoli vuotta ennen himmenninvian ilmestymistä. Minulla oli tallella kameran alkuperäinen (suomalainen) ostokuitti, jonka toimitin kameran kanssa Fujin huoltoon. Kamera kävi Englannissa (parin viikon reissu), jossa siihen vaihdettiin ilmeisesti koko linssisysteemi uusiksi. Umpeutunut takuu ei ollut este korjaukselle, joka tehtiin veloituksetta (myös postitus meni huollon piikkiin). Sain sellaisen tiedon, että noita korjattuja linssisysteemeitä ei enää olisi uudestaan mennyt korjattavaksi. Mikä lienee sitten asian laita... En kuitenkaan enää jaksa kantaa huolta himmenninongelmista, vaan kuvaan tällä hienolla kameralla edelleen aktiivisesti, eikä ole käynyt mielessäkään, että siitä pitkään aikaan vielä luopuisin.

4. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Onko Fuji x100 ihan huono ostos tänä päivänä?

Hyvät ja huonot puolet?

5. samux0r

samux0r Member

182
    2
    18

Ihan yhtä hyvä ostos se on tänä päivänä kuin ilmestyessään. Hyvät ja huonot puolet ovat pysyneet samoina. Kuvan laadultaan mun mielestä kiva. Ei tuosta paljoa ole huonoa sanottavaa. Tarkennus hämärässä on ehkä vähän huono. Huonoa ehkä myös kirjoitusnopeus kortille. Eli jos kuvaat sarjaa raw:na, niin kirjoitus kortille kestää armottoman kauan.

6. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Kun nappaan yhden kuvan niin kauanko sen RAW kuvan kirjoitus kestää?

7. samux0r

samux0r Member

182
    2
    18

Ei sillä yhden rawin kanssa ole juurikaan merkitystä. Sarjakuvauksessa sen oikeastaan vain huomaa.

8. samux0r

samux0r Member

182
    2
    18

Oikeastaan mulla ei ole tuon tarkennuksen kanssa ollut ongelmia. Jotku sanoo sitä hitaaksi. Mun mielestäni se on ihan just tarpeeksi nopea tämän tyyliseen kameraan. Hevosten estekisojakin olen tolla kuvannut. Ihan hyvin onnistuu kun muistaa vaan esitarkentaa kunnolla.

9. Vs: Fujifilm x100

On se mielestäni hyvä ostos vielä tänäkin päivänä. Mulle kävi niin, että joskus omistin kyseisen aparaatin, ja myin sitten pois kun tuli muita hankintoja, enkä enää omasta mielestä tarvinnut(??). Sittemmin jäi harmittamaan, joten viime viikolla ostin verkkokauppa.comista uuden Black edition mallin... Jos jotain huonoa tulee mieleen, niin tarkennus on hidas, ja hämärässä välillä toivoton, mutta tämän kestää kun katsoo kuvanlaatua.

Ja tästä en enää luovu :)

10. Daniel Braun

Daniel Braun Member

142
    0
    16

Tää kamera on kuumotellut taas tovin, viime syksynä/alkutalvesta tuli myytyä pois.
    Joku tossa vaan jäi sydämen pohjalle, erittäin kivaa kuvaa sai tolla otettua, kulki melkein aina mukana ja käyttö pikku omituisuuksien omaksumisen jälkeen oli miellyttävää.
    Aivan toinen fiilis on ottaa ns vasaran omainen 5D kouraan ja louksuttaa kuvia.
    Pitäisköhän, limited edition settiäkin saa kivaan hintaan...

11. Vs: Fujifilm x100

Kuulostaa vahavasti siltä, että pitäisi.

12. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Miten äänekäs kamera on.. Suljin ääni? Tarkennus?

13. samux0r

samux0r Member

182
    2
    18

Aika hiljainen. Ei ole mitään peilin kolinaa.

14. Suolakala

Suolakala Member

291
    15
    18

Hiljaisuushan on yksi tuon kameran paras ominaisuus. Tuossa vielä video mistä selviää tarkemmin:

15. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Akkukesto!?

16. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Akkuilmaisin näyttää täyttä ja seuraavassa startissa ei starttaa. Eli toinen akku suositeltava.

Noin yleisesti ei ongelma, jos tämän ottaa huomioon. Akku kestää xxx-räpsyä, mutta sit hyytyy ykskaks. Kahdella akulla ei sis ongelmaa.

Ensimmäinen kamera, johon olen itse toisen akun hommannut.

17. Daniel Braun

Daniel Braun Member

142
    0
    16

Kun omistin kameran, oli aku kestosta sama havainto. Kesti sen 200-300 kuvaa ja sit ku putos mittarista pykälää katos virrat todella nopeasti. Kahden akun taktiikkaa suositan!

18. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Miten ripeästi laturi lataa akut?

19. Daniel Braun

Daniel Braun Member

142
    0
    16

Ei mikään nopein laturi, mut ei mulle ollu ongelma.
    Kyse on kuitenkin kamerasta mikä ei toimi ns työkaluna

20. Vs: Fujifilm x100

Onko vinkkejä customoitaviin toimintonappeihin, joita takakannessa 2kpl..mitä kannattaa laittaa ?

Muita tipsejä tai vinkkejä ko.kamera aparaatin käyttöön ?

Vieläkö tarkentaa lähikohteet väärin jos ottaa OVF:llä kuvat vai onko uusimmat firmiksen myötä poistunut tuo? Tai korjaako tuon parralaksi virheen lähitarkennukseen joku asetus....jonka laittaa päälle ?