Jos naittaisi nämä kaksi: halvempi ja pikkuinen runko ja kalliimpi mutta niin käytännöllinen kolmevitonen. Epätodennäköinen combo mutta yhden linssi reissukitiksi sopiva. Ja tarpeeksi amatöörimallin näköinen ettei herätä liikaa intoilua. Paha vain, ettei tästä ole oikein laiterunkkaajille ajankulua mutta turistiksi tekeytyville kuvaajille sen sijaan on. Canon EF 35mm f/2 USM IS - Review / Test Report - Sample Images & Verdict http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-100d-rebel-sl1/14 Canon SL1 review: Find out why the world’s smallest DSLR is much more than just a mini Rebel T5i
Vs: Yhden optiikan reissukitti Itse olen kuvannut 100D / SL1:n kokoisella rungolla niin kauan kun digijärjestelmä mulla on ollut, eli tammikuusta 2007 asti. Suurin ero lienee otekahva, joka tuossa on. Olyn valovoimaiset zoomit olivat suurinpiirtein samankokoisia kun Canonin pimeämmät vastineensa. Hintaa katsottaessa mulla on ollut viimeiset vuodet käytössä on neljänkympin rungossa noin 500 euron optiikat (molempien hinnat siis tällähetkellä käytettyinä hyväkuntoisina.) eikä varsinaisesti ole tullut oloa että tekniikka olisi ollut rajoittava tekijä, vaan enemmän omat taidot. Näin siis tähänasti, tällähetkellähän mulla ei ole järjestelmää ollenkaan, kun sattuneesta syystä olin pakotettu vapauttamaan käteisvaroja. Enkä ole jaksanut pitkäzoomisen akkuja laittaa lataukseen, kerta 808 Noksu tekee sen mihin kameraa lähinnä tarvitsee.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Räpläilin itsekin tuota Verkkiksessä ja onhan se ältsin pieni SLR-kameraksi. Kevytkin se on, jos sitä pitää etuna (400g ~ muovia ja pari korttia?). Katselin, että sitä saa 18-55mm STM-kittizoomilla n. 650e eli siinä on jo hyvät eväät videokuvaukseen samassa paketissa. Itselläni on 40mm STM-pannari, jota voi myös varauksetta suositella. Huikea lasi hintaluokassaan, joka veti heti maton alta voitgländereiltä ja vastaavilta. Nelikymppinenkään ei ole hinnan kiroissa, kun kahlaa nettiä. Itse maksoin pannarista 149 euroa - uutena.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Yhden optiikan reissukittinä mulla on OM-D E-M5 + 12mm f/2.. tosin aika monesti on ollut 45mm mukana, mutta vähemmälle käytölle se on jäänyt. Eli käytännössä pelkällä 12mm:lla menty suurimman osan ajasta.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Ei Matti Meikäläinen kiinnitä mitään huomiota DSLR:n merkkiin tahi malliin, jopa järkkärin näköisellä sadan euron bridge-kameralla kuvaavaan kiinnitetään helposti ei-toivottua huomiota. Canonin G16 esimerkiksi näyttää turistin peruskameralta ja kuvanlaatu on silti melkoinen, viisinkertainen valovoimainen zoomi on usein iso apu ja sarjakuvauskin näyttää sujuvan miehekkääseen tahtiin. Ja onhan noita muitakin, susia lampaan vaatteissa.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Fuji x100s on ollut loistava reissukamera ja maisemakuvauskamera. TJukka
Vs: Yhden optiikan reissukitti Uuden firmwaren ja Magic Lantern ohjelmalisäyksen jälkeen EOS-M ja sen 22mm f/2 ovat aika kiva yhdistelmä niin valo- kuin videokuvaukseenkin. Sopii hyvin jatkeeksi muiden C-rojujen ohelle. Hintakin on saatu kohdalleen alun töppäilyjen jälkeen.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Eipä ole tosiaan reissuun parempaa kameraa kuin x100. Entinen satasarjan canon ja prime yhdistelmä keräsi kyllä varsin paljon huomiota, mutta x100 ei yhtään. Ihmiset niistä malleista mitään tiedä, 600d on niille ihan samanlainen kuin 1d Samalla tavalla x100 on kuten mikä tahansa pokkari. Yksi polttoväli riittää mainiosti varsinkin reissussa, siellähän on aikaa sommitella rauhassa.
Vs: Yhden optiikan reissukitti En kyllä mielelläni lähtisi matkalle yhden kiinteän kanssa. Miksi? Monenlaista kuvattavaa saattaa tulla vastaan. Pikkuzoomi ei nyt paina eikä vie tilaa sen enempää, noin käytännössä, ja mahdollistaa monipuolisen kuvauksen. Se "aika sommitella" ei auta yhtään, jos tila on ahdas, tai lähelle ei pääse. Joku Pen tms. m4/3 ja sanotaan nyt 12-40mm F2.8 opiskaksi. Aika monessa paikassa jo pärjää.
Vs: Yhden optiikan reissukitti En minäkään ymmärrä miksi reissuun pitää lähteä yhden objektiivin kanssa. Matkailuhan on harrastajavalokuvaajan parasta aikaa. Joskus on tietty keveys tärkeää kun muut asiat kuin valokuvaaminen ovat ensisijaisia syitä matkailulle. Silloin otan mukaan Nikon V1:n ja siihen koko läjä obiskoja 10mm, 18,5mm, 10-30mm ja 30-110mm. Tuskin kiloa painaa tuommoinen setti, eikä se siitä juuri miksikään muuttuisi jos jättäisi vaikka 10mm ja 18.5mm kiinteät pois. Täyskennoisen kanssa 28mm/2, 50mm/1.4 ja 70-200mm muodostaa aika kattavan kaluston joka ei vielä paina mahdottomia. Vaikka kuvaankin paljon 24-50mm polttoväleillä, niin matkalle haluan aina teleobjektiivin mukaan. En mikään lintukuvaaja ole. Kuvaan sillä maisemia ja vastaavia aiheita.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Olin mukana joskus mielenkiitoisella reissulla Ranskassa. Katsastimme noin 60 arkkitehtuurikohdetta akselilla Marseille - Pariisi. Mukana Leica M6TTL ja Summicron-M 2/35 asph. Parikymmentä rullaa Kodachromea ja saman verran värinegaa. Kun mukana oli vain tuo yksi objektiivi, oppi kyllä hyvin nopeasti katselemaan asioita siltä kantilta että kuvia saa. Ja olenkin tyytyväinen suurimpaan osaan niistä. Oletan, että jos lähtisin nyt samalle reissulle digijärkkärin ja sopivan zoomin kanssa kertyisi kuvia varmaankin 3-4 kertaa enemmän. Mutta siitä en ole ollenkaan varma olisiko laatusaldo yhtään sen parempi. Siltä osin varmaankin, että digillä olisin monessa paikassa voinut käyttää suurempia herkkyyksiä.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Tuo nyt on tietysti itsestään selvyyksiä, että jos mukana on vain yksi objektiivi, niin sille sopivia kuvakulmia sitten katsellaan. (Olisiko sitten joku syy pohtia pitkin matkaa, että voi kun olis tele/laajis...) Ihmettelen vain, miksi pitäisi itseään rajoittaa sillä tavoin. Saahan kukin toki tehdä niinkuin lystää, mutta itse en näkisi siihen mitään perustetta. Jos lähden viikoksi Ahvenanmaalle kalaan, niin en lähde yhden uistimen kanssa - samoin perusteinhan voisi sanoa, että oppisipa sitten käyttämään juuri sitä viehettä....
Vs: Yhden optiikan reissukitti Joskus rajoitus vapauttaa. Ei aina, mutta kun oppii sen mukana olevan polttovälin ominaisuudet ja löytää sille parhaat kuvakulmat niin pitkälle pärjää. Tosin mulla on nyt reissukitissä aina mukana tuo 45mm ja vielä 60mm makrokin. Ei nuo mikrojärkkärille hirveitä paina.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Itse oon tehnyt Italianreissuja C 20D & EF 35/2 setillä, passelin pieni opiska, vaikkei muuten häävi ookkaan. Akkukahva on tietysti kiinni.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Kai se lasi vähän riippuisi siitä, minne lähtisi. Suurkaupungissa kolmeviitonen tai nelikymmpinen tai viiskymppinen. Jos olisi aivan pakko lähteä raakaan luontoon, niin sitten kai viisviitonen makro. Yleensä mukana on kyllä mieluummin usempi kiinteäpolttovälinen; kolmeviitonen, viiskymppinen ja ysikymppinen makro. Hyvin olen pärjännyt, niille digirungon lisäksi vielä filmirunko kaveriksi (ja 6x6 folderi ja mustavalkopokkari).
Vs: Yhden optiikan reissukitti Reissuvarustukseen vaikuttaa myös seura. Jos lähtee yksin, kamaa voi kuskata enemmänkin, kaksin hieman vähemmän, ja jos reissuun lähtee neljä persoonaa, hajaantuu keskittyminen niin paljon, että pokkari voi riitää, kun kuvaaminen jää joka tapauksessa statistin asemaan...
Vs: Yhden optiikan reissukitti Todellakin tietoisesti kritisoin Tapiolan asettamaa lähtökohtaa, että yhdellä objektiivilla pitäisi matkakuvat hoitaa. Jonkunlainen ihmiskoe? En viitsi sellaiseen ryhtyä ellei todella ole tarve ja pakko. Minula on vain yksi elämä ja matkojakin on turhan vähän. Mutta jos tosissani yritän eläytyä "yhden objektiivin" näkökulmaan, niin teidän Leicoja ja 35:sia minulla vastaisi varmaan kännykkä. Saahan silläkin kuvia. Monenlaisiakin - hipstamaticista panoraamaan. Itseasiassa just nyt on erään lehden matkajuttuunkin menossa pari vuotta vanha iPhonella otettu kuva. Kännykässä kuvia voi myös käsitellä ja postata niitä sosiaaliseen mediaan. Tämähän paitsi hyvää hupia niin ehdoton lisäarvo kun ajatellaan matkailun huvin maksimoimista ja ilon ja hauskojen sattumusten jakamista. Olen pitänyt tapanani ottaa reissuilla tunti-pari "omaa aikaa" mm. pään tuulettamiseksi ja valokuvaamista varten. Sehän tiedetään, ettei niistä kuvista mitään tule jos juoksee muun matkaseurueen perässä… Aivan turhaa tuommoinen kuvaaminen. Ellei sitten matkalaiset satu olemaan sillä tuulella, että heitä voisi kuvata - silloin tietysti normaaliobjektiivi on rautaa.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Olet oikeassa. µ4/3-järjestelmän pieni koko ja keveys houkuttelevat varmasti ottamaan enemmän vaihtoehtoja mukaan. E-M1 ja 12-40 / 2.8 olisivat varmaankin tässä kokoluokassa optimiratkaisu.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Niin se maailma muuttuu. On mennyt monet reissut hukkaan niillä ihmisillä, joilla on ollut vain jokin Jassikka Electro, Canonet tai Zeiss Contina ainoina kameroina. Sääli. Mutta ehkä he ovat sitten nähneet reissuillansa enemmän?