Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fujifilm X-E1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Kasimir, 21 Maaliskuu 2013.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Meni Panat myyntiin ja tuli Fuji taloon. Vielä en ole ehtinyt paljoakaan kuvailla, joten kokemuksista en voi puhua. Tänään räpsäsin ohimennessä kirkkaalla auringonpaisteella oheisen kuvan katsoakseni, miten ylä- ja alapää toimivat. Valkoinen hanki auringossa ja tumma havupuu. Hyvin näytti toimivan. Kuvattu RAWina ja avattu ACR 7,4. Jos kuvaatte tuolla ja käytätte ACR:ää, niin päivittäkää 7,4:ään. Objektiivina minulla kittizoomi 18-55/2,8-4.

    Kummallinen piirre, kun kuvaa sarjalla, niin ei näytä, kuin yhden ruudun katselussa. Samaten kuvan nimeäminen muuttuu. Kertalaukaisulla _DFS... , sarjalla _SO1... Numerot menevät kyllä oikein, mutta tämä sotkee kansiossa aikajärjestyksen.

    Tähän ketjuun voi laittaa kommentteja ko. kamerasta. Nätti kamera ja pidän noista "vanhanaikaisista" säätörinkuloista ja siitä, että aukkoa säädellään objektiivin kierällä. Sopii vanhan liiton miehelle.

    kapa

    Niin, se kuva on tässä:
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Ihan hyvältä näyttää. Ne ACR:t eivät taida päivittyä, ellei päivitä samalla PS 6.0-versioon.
     
  3. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Näin on. Adoben rahastuspolitiikkaa.

    Kapa
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Fujifilm X-E1

    Hyvä on dynamiikka.
    T Jukka
     
  5. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
  6. Vs: Fujifilm X-E1

    Nojjoo, ei ole juurikaan tuota runkoa, mutta se äksrooykkönen eli sama kenno.
    Eipä ole kuvat jäänyt ottamatta, vaikka myydessän SLRät luovuin 600millistä jne.
    Valokuvaaminen on nykyään vapautta kun vertaa entisen elämän raahaamiseen.
     
  7. Vs: Fujifilm X-E1

    Tonne toiselle foorumille tommosen matkakokemuksen rustasin tästä kamerasta:

    "Hola!

    Nyt kokemusta reissukäytössä kamerasta. Barcelona tuli käytyä tarkastamassa 8-vuoden tauon jälkeen.

    Mukaan lähti Fuji X-E1 lisäksi,
    Fujin 18mm F2
    Fujin 35mm F1.4
    halpis adapterilla
    Nikkor 50mm F1.2
    Nikkor 105mm F2.5 (tämä ei kulkenut koko aikaa laukussa)
    2 akkua

    Yhtenä päivänä loppu virta ekasta akusta, eli onneks oli toinen mukana, eli yllättävän hyvin kesti. Kuvia otin järjettömän määrän, melkein 2000 viidessä päivässä. Kaikki jiipeekeenä. Nikonilla ois tullut otettua vähemmän, nyt tuli räpsittyä ihan uutuuden innolla ja osassa kuvasin "varmuudeksi" useamman eri version. Filmisimulaatioila tuli myös leikittyä.

    Suurimman osan ajasta noista oli kamerassa kiinni 18mm, joka osoittautui tämmöisessä kuvaamissessa aivan loistavaksi objektiiviksi. Meinasin ennen reissua hommata sen uuden 14mm, onneksi en hommannut, vain yhden kerran olisin kaivannut laajempaa, kuin toi 18mm.

    Sanomattakin on selvää, että niska tässä hommassa kiitti kuvajaa. (Aikaisemmilla reissuilla on mukana kulkenut D700+24mmF1.4/17-35F2.8/70-200f2.8, tai jotain vastaavaa)

    Itselle turhimmaksi ja hankalimmaksi käyttää osottautui toi 105 millinen.

    50mm adapterilla on ihan hauska, mutta ei sitäkään tullut kauheasti käytettyä.

    Sen kyllä huomas aikaisempiin reissuihin verrattuna, että sain kuvata rauhassa. Ihmiset ei kiinnittäneet juurikaan huomiota kameraan.

    Mä annan matkakäyttöön tälle suosituksen +10 ja pari papukaijamerkkiä.

    Muutamia ärsyttäviä asioita, akku vois kestaa paremmin, manuaalitarkennus vois toimia paremmin, kyllä tolla fujin systeemillä pärjää noiden Nikkoreiden kanssa rauhallisissa tilanteissa, mutta vois olla vaikka se fokus piikking, vai mikä se oli. Fujin valotus ei ole yhtä luotettava kuin Nikonissa. Ja se pärkeleen AF nappia kahdella sormella, ei mitään järkeä, no se on vissiin korjattu tohon uusimpaan fujiin, niin jatkossa sitten."
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Tuokin kannattaa päivittää uusimpaan, jos on vanha koneella. Itse siirrän kuvani muistikortilta suoraan Bridgeen samalla muuntaen RAWit (Nikon ja Fuji) DNG-muotoon. Näin saan tästä eteenpäin kaikki metatiedot liikkumaan kuvan sisällä ilman erillistä sidecar-tiedostoa. Kaikki kulkee mukana kaikkialle.

    kapa
     
  9. Vs: Fujifilm X-E1

    Hyvä idea fujilta tuo eri nimi sarjalla kuvatessa. Näkee heti epätarkat kuvat.
    Aku Ankan lyhenteillähän tuo SO lyhenne kääntyykin suttu osumaksi. :)
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Osumista en tiedä, mutta pitemmillä valotusajoilla kuvaan sarjana. Yleensä kolme kuvaa. Vaikka kuinka osaan mielestäni oikean laukaisutekniikan, niin kyllä se ensimmäinen tahtoo sisältää sitä laukaisuepäterävyyttä. Toinen tai kolmas sitten on jo siedettävämpää. Tämä kamerahan ei ole mikään urheilukuvaajan tai lentävien tirppanoitten kuvaajan ykköskamera. Noihin on eri vehkeet. Tuollaiseen en ole tätä edes hankkinut. Minulla on varalla Nikonin D700 ja D800, jos pitäisi liikkuvampaa kuvata. Urheilua ja lentäviä siipiolioita en kuvaa. Tiedän itseni, ja tiedän, mitä kuvaan. Sen pohjalta kalusto.

    kapa

    p.s. En edelleenkään ymmärrä tuota sarjakuvauksen erilaista nimeämistä. On yhtä kummallinen insinööriajattelun lapsus, kuin tarkennuspisteen siirto, joka vaatii kahta näppäystä=kahta kättä=kahta sormea
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Itse en koskaan kuvaa sarjakuvauksella, mitään. Kauhulla joskus ajattelen että mikä valtava kuvamäärä tulisikaan jos sarjaa käyttäisin.....karsimista riittäisi.

    En muista vitos-markista koskaan sarjakuvauksen toimintaa edes kokeilleeni...
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Kuvaan edelleen filmikuvaajan säästömentaliteetilla. Kahden kuukauden residenssiaikana ulkomailla sain aikaan vähemmän ruutuja (n.600), kuin täällä jotkut päivän reissulla. Noilla hitailla "käsivara-ajoilla" kuitenkin olen tuon sarjan hyväksikäytön oppinut. Ensimmäisen painalluksen/puristuksen jälkeen käsi rauhoittuu, eikä sormessa ole enää liikettä. Ensimmäisenä deletoidaan (tietsikan ruudulla) se eka ruutu, noin pääsääntöisesti. Ehkä en ole oppinut yli neljässä kymmenessä vuodessa tekniikkaani hiomaan? Olen oppinut kuitenkin näitten uusien vehkeitten kanssa, miten toimin. Ei paha. Jalustalla asia on sitten ihan eri juttu.

    kapa
     
  13. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Kyseessähän on paljon puhutun laukaisuviiveen hyväksikäyttö

    Kapa
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Kyllähän se varmaan on hyvä konsti.
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Kameratrendi tuntuu olevan se, että yhä pienempää pitäisi olla. Minusta jossain menee se pienuuden ja keveyden kanssa raja. Itse ainakin vaadin kameralta jonkunmoista jykevyyttä, pikkupokkareihin en ole koskaan oikein ihanstunut. Meneehän ne taskuun kivasti, mutta tahtovat siellä pysyäkin. Ei niistä saa otetta, ja keveytensä takia tuottavat tärähtäneitä kuvia, vaikka kuinka hallitsisi laukaisutekniikan. M43:sta sitten luovuin juuri tuon pienuuden ja keveyden takia, vaikka GF1 olikin suosikkini. G3 ei niinkään. GF1:n surkea etsin kuitenkin alkoi tympiä (se takatelkkari ei ole minun mittapuun mukaan etsin). Tuo FujinX-E1 näyttäiis täyttävän kriteerini, ei liian pieni, eikä myöskään liian painava. Mukava mukanakuljetettava. Siihen on matkalla RRS:n kisko ja siihen kiinnitettävä kahva. Jos on tarve, niin tuon voi kasvattaa vielä L-kiskoksi. D700:ssa ja D800:ssa minulla on molemmissa aina kiinni L-kisko, tuohon Fujiin en ehkä kaipaa, pelkkä kisko kameran alle riittää. Menee Arca Swiss yhteensopivana jalustapäähäni ja saan kameran keskelle. Jalustakierrehän tuossa kamerassa on hieman sivussa verrattuna optiseen akseliin. Luulen, että tuolla RRS:n yhdistelmällä ei ole käytettävyydessä valittamista.

    Kapa
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Fujifilm X-E1

    Ihan samanlain sitä näytetään digihankintoja itselleen perustelevan kuten filmikamojenkin hankkimista.
    T Jukka
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Filmi tai digi. Samat on perusteet käytettävyyden kannalta. Työkaluja minulle. Muuten tuo Fujin 18-55 (27-84 kinovastaava)/2,8-4 hakkaa laadullisesti minun 24-70/2,8 Nikkorin. Ja tuo Fuji on kameran mukana tuleva kittiobjektiivi.

    kapa
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fujifilm X-E1

    Valittavat, ettei Adobe pysty kääntämään noita Fujin RAWeja kunnolla. Värit leviävät vaaleisiin osiin. Ohessa esimerkki, jonka kuvasin tänään. Uusin päivitys ACR:ään ja Lightroomiin korjaa tuollaisen. En ainakaan huomannut mitään siihen viittaavaa. Kuvattu kittiobjektiivilla. Aurinko posottaa täysillä kohti ikkunan heijastumasta. Täysi kuva ja kroppi. Ei tehty muuta, kuin korjattu automaattisesti CA ACR:ssä ja hieman terävöitystä.

    Kapa

    p.s.
    Missä muuten ne värikkäät pallukat, jotka syntyvät vasten aurinkoa kuvatessa? Pitäiskö sittenkin vaihtaa Leicaan? Niillä niitä varmaan saisi.
     

    Liitetyt tiedostot:

  19. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Fujifilm X-E1

    Mulla ainakin X100:sessa ollut mitään ongelmaa, oli vielä oma hieno presettikin joka pisti ne kiiltään. Tosin aika paljon käsittelen että mä mistään naturaalien hyvyydestä tiedä. Edit: Piti laittaa tuonne X100S -ketjuun, mut sama firma.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Fujifilm X-E1

    Niin mutta X100:ssa oli normaali kenno. Näissä uudemmissa Fujeissa on se "x-trans".