Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Fujifilm GS645s tarkennus- ym kokemuksia?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vasamatti, 3 Huhtikuu 2022.

  1. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Onko kellään kokemusta otsikon kaltaisesta filmiajan kamerasta? - Itselläni oli n 3 vuotta sitten GA645i, jonka tyhmyyttäni myin pois...se oli "point and shoot" -kamera, joka siis tarkensi automaattisesti kohteeseen.
    Tuo GS645s on taasen rangefinder -kamera, jonka tarkennussyystemi, ja sen toiminta kiinnostaisi, koska ikänäön tuomat haitat pitäisi saada minimoitua, siis suomeksi sanottuna tarkennus pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta! Olen googlettanut asiasta, mutten oikein ole saanut kunnollista selkoa asian tiimoilta.
    Mahtaisko joku osata valaista asiaa?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Jos muitten kameroitten etsimestä näkee auttavasti eikä aivan epäterävästi, kyllä mittaetsimen kaksoinkuvankin kohdilleen saa. Eri asia on sitten ko. kameran mittaetsimen laatu, josta en tiedä. Että kuinka hyvin se erottuu eri olosuhteissa. Mittakanta lie vaatimaton, varsinkin suhteellinen mittakanta, mutta varmaan riittää ko. kameraan.

    Noin ylipäätään mittaetsimet jakavat mielipiteet myös tarkennuksen helppouden suhteen. Hankalia ovat tai sitten parhaita.

    HUOM. En siis omaa kokemusta ko. kameramallista.
     
    Viimeksi muokattu: 5 Huhtikuu 2022
  3. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Ainakin minulle keskiformaatin kameroissa autofocus on ollut oiva apuväline vaihdettavilla käsitarkenteisilla objektiiveillä. Isolla aukolla syväterävyysalue on erittäin kapea ja silloin autofocus on tarkempi kuin ihmissilmä. Leikkoprisma on vähän niin ja näin saako tarkennus oikein. Mutta automaattitarkennuksen merkkivalo on oiva.
     
    niffe tykkää tästä.
  4. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Siis minun kommentti noin yleisesti eikä täsmätietoa GS645s kamerasta. Mutta onhan valinnanvaraa kun on hankkimassa 645 kameraa.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Leikkoprisma on tähyslasien juttu eikä liity mittaetsimeen. Mittaetsimen tarkkuutta sanotaan yleensä hyväksi, jos tehollinen mittakanta on tarpeeksi pitkä.

    What’s Your Effective Baselength?



    Googlasin "effective baselength GS645S" Se taitaa olla hyvin vaatimaton 24,9mm.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Huhtikuu 2022
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Muistelen GA645ZI kameraa että AF taisi olla ainakin hidas ja ehkä se ei lauennutkaan ennen kuin oli valmis.

    Takakannessa oli lähes huomaamaton särö (murtuma läpi) ja siksi palautin sen arvokkaan ostoksen liikkeeseen. Muovinen, sähköinen, automaattinen, lähes turhalla vaikkakin terävällä zoomilla, alle kilon painoinen. GA645ZI haku tuo foorumilla luettavaa myös muista malleista.

    Keskikoon autofokukset, Pentax, Mamiya, Contax


    OSTETAAN - 19mm etsinkumi


    ga645i ga645zi review (googleen)


    A Comprehensive Review of the Fuji GA645 Film Camera » Shoot It With Film
     
    Viimeksi muokattu: 6 Huhtikuu 2022
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    @Vasamatti 2015 keskustelussa (yllä) laitoin: "Maltillinen neliasentoinen zoomi 55-65-75-90mm (35-58mm@kino) eikä valovoima paljoa jää kiinteästä." Minulla oli se ihan parin koerullan verran, mutta tuollainen polttovälialue on kyllä harvinaista herkkua ja hieno lisä tämäntyyppiseen kameraan ja eilen laittamani "lähes turha" on lähes turha tokaisu. Koen että kino 35 vs 50 ovat oleellisen erilaisia kuvatessa ja 35mm on nimenomaan laajakulma vaikka sitä nykyään usein nimitellään jopa semi-laajakulmaksi tai semi-normaaliksi. Tarvitaan iso kroppi mikä siitäkin laajiksesta normaalin tekee. (Normaali on tietenkin "normaali", mutta tämähän on kaikille tuttu ikuisuusaihe.)

    Tuon ostoilmoituksen linkkasin muistutukseksi korjauslinsseistä. Jos kerran ikänäkö häiritsee, tarkoittaa se ettei silmälasit ole täydelliset kaksitehot (tai voiko täydellistä kameran kanssa ollakaan... tai edes auttavaa kaksitehoa?). Plussakorjaus diopteriin voi auttaa. Myös AF kamerassa "voi olla" kiva nähdä terävästi etsimestä. ;)

    Mainitut kameramallit ovat suhteellisen harvinaisia ja nykyään aika arvokkaita arpoja. Jos tulee vikaa, kuka korjaa. Mutta mitäpä sitä etukäteen murehtia?
     
    Viimeksi muokattu: 7 Huhtikuu 2022
  8. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Mulla on se laajin 45mm malli tuosta (GS645W), jossa ei ole mitään tarkennusmekanismia (zone focus). Erittäin hienoja kameroita noi, tyylikäs muotoilu ja erittäin kompakti koko. Se AF versio on kookkaampi noihin verrattuna, oli mulla se jonkun aikaa myös. Erittäin skarppi lasi siinä. Kaikki noi fujin 645 kamerat ovat erinomaisia kameroita, ja taitavat vielä olla kohtuu hinnoissa. Ehkä juutuuberit eivät ole vielä löytäneet niitä.

    Tolla 60/4 lasilla pitäis kyllä osua tarkennukset.

    Tosin toi metalli suojakanki on aika karu tuossa.
     
  9. kto

    kto Well-Known Member

    2 513
    92
    48
    Täältä piste 645zi AF-mallille, jos enää mistään löytää järkevällä hinnalla. "Pahimmillaan" ne taisi olla noin 300-400 euroa tms....
    Kuten mainittiin, zoom on asiallinen lisä ja optiikka; no jos jotain on vialla, niin "liian" skarppi.

    Hemmetti... värinegaa?
     
  10. Moi! Minulla kyseinen kamera ja juuri ottanut käyttöön. Tarkennus ei ole ihan vaivatonta, joskus itse haen hieman vaikka näkö on kunnossa. Heikon kirjallisen suomenkielen taidon takia en selitä juuri miten tarkennus toimii, mutta saat toki kysyä tarkempia kysymyksiä ja yritän vastata. Olen itse Turun seudulla, jos olet lähistöllä niin voit toki koittaa itse kyseisen mallin tarkennusta!
    // Mikael
     
  11. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    Oli joskus +10 vuotta sitten fujin 645 (mallia en muista)...pokkariksi hankin, mutta kun joka kolmas kuva ei ollut fokuksessa tai tärähtänyt - meni vaihtoon.
    Skarppi lasi joo ja kiva kuvauskokemus - mutta...
     
  12. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Niin, no minun kommentti perustui kokemukseen leikkoprismalla, ja olen todennut vähän samanlaista. Vaikka olen uskonut tosi vankasti että tarkennus oli oikein leikkoprisman mukaan, mutta kun olen nähnyt kuvan, ja kuvannut suurella aukolla, niin eihän se ollut tarkennus ihan kohdallan silti. Tämä on ärsyttävää käsitarkennuksella.