Filmille kuvaamiseni tuntuu vaan jatkuvan, vaikka välillä taukoja tullutkin. Mutta asiaan: onko kellään kokemuksia otsikon filmistä??? Itselläni ei ole pimiötä ollut enää moneen vuoteen, kehitytän filmini toisaalla ja skannailen niitä digimuotoonkin jonkin verran. Kalustona Fujifilm GA645W Professional ja Nikon L35AF. Kuvailen pääosin mustavalkoista katukuvaa, arkkitehtuuria, ihmisiä, maisemaa, tapahtumia, skaala on aika laaja, eläimiä en oikeastaan ollenkaan. Värikuvaakin olisi mukava kokeilla vaihteeksi.
Oikein hyvä värinegahan tuo on. Voi olla varastot melko tyhjillään, kun lie lopetettu valmistus. Neutraali valkoinen, hyvät saturaatiot, muttei liian karamelli.
Minä olen näin kesäisin käyttänyt kamerassa ISO 64- 50 kun vanhentunut filmi sitä vaatii. Ei lainkaan mahdotonta. Suosittelen hitaan filmin kokeilemista. Kodak Ektar tai Velvia kääntöfilminä.
Niin, tuossa lueskelin tuosta Fujicolorin Pro 400H filmistä. Tekis mieli kokeilla, mut mistäs sitä saa??? Vai saako mistään???
En tiedä Fujin nykytuotannosta juurikaan mitään, mutta saattaa olla aikaa, kun varsinainen emulsion valu on tehty. Mahdollisesti on vain ajettu mastereita pakkaseen ja jalostettu tarpeen vaatiessa, mutta erinäisistä syistä, kuten diafilmeissä erityisesti taustasäteilyn vuoksi huntu kasvaa hitaasti, mutta vääjäämättömästi, joten ne on pakko jalostaa rulliksi jossain vaiheessa.
Minä kuvaan Fujin diaa pakastimesta. Menossa "exp 2017-01" jossa ei huomattavissa minkäänlaista poikkeamaa samaan filmiin, joka kehitetty 2016. Fuji Provia 100F.