Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

FUJICA GW-690 purku, korjaus, kasaus ja säädöt

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Jaava, 11 Maaliskuu 2016.

1. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 738
    766
    113
    Vs: FUJICA GW-690 purku, korjaus, kasaus ja säädöt

Niinkö, onneksi sinä tulit mukaan keskusteluun tuomaan siihen merkitystä, ja onneksi alkuperäinen kysyjä älysi kysyä asiaa täältä ja ehkäpä lukee vastauksesi, joka on hänelle varmaan hyödyllisempi kuin oma vastaukseni…

Ihanko totta! Voisitkohan sinä ystävällisesti mainita jonkin kamerahuollon jota voisi huoletta suositella kysyjille ilman, että suosittelijan ylle lankeaa epäilys hänen oman asiantuntijuuden aiheettomasta korostamisesta?

2. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Re: Vs: FUJICA GW-690 purku, korjaus, kasaus ja säädöt

Nyt on kulunut puoli vuotta kameran jättämisestä Mustonen & Laineeelle. Soitin pari päivää sitten heille ja Mustonen kertoi työn sujumisesta:
    <LIST>

• <LI>
    • Mustonen on tehnyt kaksi avaustyökalua</LI>
      <LI>
    • Sulkimen kierteisiin on yritetty saada liottavaa nestettä</LI>
      <LI>
    • Takalinssiryhmä istuu sulkimen kierteillä kuulemma pahuksen tiukasti (hän epäili siellä olevan lakkaa. Mä epäilen kameran olleen mukana Japanin tsunamissa ja kierteisiin päässeen Tyynenmeren suolavettä)</LI>
    </LIST>

Valtuutin hänet vaikka vääntämään sulkimen rikki (mulla on varaosasuljin), jos objektiivi pysyy muuten ehjänä.
    Sovittiin, että hän yrittää vielä avata ja palaa asiaan ens viikolla ... ei tääkään nyt niin tärkeä ole, että olisin kysynyt ens viikon ajankohdasta tarkemmin:))

PS. Perustin sivut muistiinpanojani varten: http://jaava.eu/FujicaGW690/

3. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    JESSS.... Mustonen soitti juuri ja kertoi saaneensa sulkimen irti objektiivista!
    Suljinkin säilyi ehjänä, vaikka epäili aiemmin joutuvansa vääntämään melko kovaa.
    Nyt pääsee jatkamaan kameran korjausta, kunhan saan haettua kameran. Maksoi muuten hävyttömän vähän. Ei kuulemma kehtaa pytää enempää. Oikeaan hintaan olis pitänyt lisätä yksi nolla lisää.

Oli joutunut tekemään karkaistun avaustyökalun ja liottelemaan kierteitä paljon. Hän kertoi myös kierteissä olleen lakkaa joka paikassa.
    Varsineninen vika oli kuulemman 2 pientä ruuvia sulkimessa, jotka estävät sulkimen kiertymisen objektiivirunkoon nähden. Toinen ruuveista oli irti ja toinen löysällä ja tästä johtuen sulkimen kiristyspanta oli päässyt hieman pyörähtämään, josta puolestaan seurasi koko sulkimeen kiinnittyvän objektiivin etuosan lonksuminen.

Kunhan saan autoon talvirenkaat tai nää lumet sulaa pois, niin meen hakemaan kameran.
    Tarina jatkuu täällä: http://jaava.eu/FujicaGW690/

4. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Kun korjaus kestää yli puoli vuotta, korjaajan pitäisi maksaa korvauksia asiakkaalle.

5. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Kun kameran sulkimen kierteitä on liotettava lakan irrottamiseksi, niin ei se käy suit sait sukkelaan (se on vielä iso halkaisijaltaan muutaman sentin luokkaa ja sinne on erittäin hankala saada liuotusnestettä). Multa olis varmaan pinna palanut ja olisin vääntänyt voimalla.

Koska Mustonen sai sen vielä ehjänä irti, niin olen erittäin tyytyväinen.
    Tosin saattaisi olla viisasta vaihtaa siihen varaosasuljin.

6. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Kävin hakemassa objektiivin kamerahuollosta 15.11.2016 ja tältä näyttää:
    Kuva: Fujica GW-690 Objektiivista purettu suljin, kiristyspanta ja takalinssiryhmä

Takalinssiryhmä oli tiukassa ja vaati pitkäaikaista liotusta, koska siinä oli ollut lakkaa runsaasti. Koska takalinssiryhmä kiertyy sulkimen sisemmille kierteille, sinne on erittäin hankala saada liotusnestettä menemään. Mutta loppu oli onnelinen ja kaikki osat on vaurioitumattomia.

Vian lopullinen syy:
    Lonksuminen johtui siitä, että yo. kuvan ohjuriruuveista toinen oli kokonaan irti ja se toinenkin löysällä, sekä Holdin ring (7-125) oli päässyt kiertymään. Tästä johtuen itse suljin ja kaikki sulkimeen kiinnittyvät osat (mm. etu- ja takalinssiryhmä) pääsi liikkumaan objektiivin runkoon (Shutter frame 7-48) nähden.
    Korjauskin oli helppo: Ruuvit kiinni ja pannan (Holdin ring) kiristys kunnolla.

Uskaltaakohan noi osat jättää ilman lukitusta (mulla on ennestään kynsilakkaa mikroskoopin lukituksiin). Jos tuo pitää vielä joskus purkaa.

Nyt sitten pääsee kokoaamaan kameraa!

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Odotamme innolla kameralla kuvattuja kuvia.

8. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113
    Juken kanssa samalla linjalla. Tuon massiivisen purku ja huoltotyön jälkeen kaikkine työtunteineen ja kustannuksineen kameran kuulusi olla yöllä jo vieressä, siihen on tullut jo side :) Odotamme kuvia t kimo

9. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Jos otsikko on "purku, korjaus, kasaus ja säädöt", ja alue "Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)", niin mikä saa odottamaan kameralla otettuja kuvia.

Tosin tulen varmaan julkaisemaan jotain testikuvia. Ainakin siinä vaiheessa kun kaikki säädöt on kohdallaan ja kamera valmis.
    Kimo:ssa on näköjään bisnesmiehen alkua :) (<--Hymiö). Tosin kannattaneeko harrastusta pilata tuntien ja kustannusten laskennalla.
    Pätee myös (valo-)kuvausharrastukseen.

Jos joutuisin ottamaan kameran viereen, niin sinne sänkyyn tulis pahuksen paljon muutakin noilla kriteereillä. Nykyiset sängyt ei riittäis.

Kummatkin harrathan on sitä sakkia, jotka on olleet koko ajan vastaan tän Fujica:n hommaamista. Ja jotakuinkin kaikkea mitä olen tehnyt sen suhteen. Erityisesti Juke.K. Ja virtaa riittää näköjään vieläkin.
    Eikös sen pitänyt mennä ihan persiilleen tän koko homman.

10. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113
    Jep :)

11. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Kamerahan on tullut älyttömän halvaksi, kun sain ebay:stä koko hankintahinnan takaisin.
    Täytynee tehdä lopuksi laskelma kuluista.

Mä en muuten kutsuisi tällaista massiiviseksi. Aikaa on mennyt, lakkojen kierteistäliottamisen luonnonlaille ei voi mitään. Ja harrastajan aikataulu on hieman toinen kuin ammattilaisen ... toisella on leipä kyseessä ja toinen vaan nautiskelee.

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Nyt kannattaa oikeasti verestellä sitä muistia. Ihan noin se ei kylläkään mennyt. Pitääkö kaivaa vanhoja postauksia esille vai uskotko kun mä sanon?

13. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Juke.K: Olet kait huomannut etten ole kirjoittanut sun aloittamiin säikeisiin. Enkä juuri säikeisiin, joissa olet ollut aktiivinen. Syystä.
    Mä en yksinkerteisesti halua minkäänlaista sanailua sinun kanssasi. Me ei olla samaa maata, eikä puhuta samaa kieltä.

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    En ole huomannut että et ole kirjoittanut viesteihini. Näin siinä käy kun vihaa toista eikä se toinen edes tiedä siitä mitään ja nukkuu rauhallisia yöunia.

Eli et usko että olen jopa tukenut sinua. Pistän yhden prinscreenin.

Liitetyt tiedostot:

• Jaava.jpg
      Jaava.jpg
      Tiedostokoko:
      476,2 KB
      Katsottu:
      6 644
  15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Oliko tämä kaiken arvoista? Aikuinen mies.

Valvojat saa puuttua tähän keskusteluun minun puolesta. Mulla ei ole tän enempää sanottavaa.

16. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Varmaan se, että kamerat on useimpien ihmisten käsityksen mukaan tehty kuvien ottamista varten.

17. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Kai toi rajoittava viitekehys nyt jotain merkitsee.

Eihän se sulje pois kuvien ottamista sitten joskus, kun kamera on kuvauskunnossa. Kuvaamista vartenhan se on alunperin hommattu. Ja siksi sitä myös kunnostelen.
    Saattaa muuten mennä kameran kasaamiseen ja säätöön helposti puoli vuotta. Ehkä ens kesänä tulee ekat kuvat. Ei ole nääs eläkeläisellä puutetta tekemisistä.

On vaikea olla pitämättä moisia kommentteja keljuiluna ja täysin tarpeettomina tällaisessa asiasäikeessä.
    Tokihan röhönauruja saa aiheesta kuin aiheesta, mutta miksi pilata DIY-säie?

18. sjk

sjk Member

122
    1
    18
    Olet todella tehnyt upeaa työtä. Täytyy vain ihailla ja kadehtia kädentaitojasi. Olen kiinnostuksella seurannnut työtäsi ja etenkin sitä, että olet raportoinut työsi kulkua. Sen verran itselläni on huono näkö, että vähäkään pienempien osien kanssa touhaaminen vaatii vähintään +4. silmälasit. Hyvät olisvat kunnon kirurgien lasit, mutta ovat vaan peijoonin kalliit.
    Toivon että saat työn kunnoliseen päätökseen ja pääset kuvaamankin sillä kameralla. Itse olen joskus joutunut Hasselia vähän aukaisemaan ja sekin oli taitoni ylärajoilla.
    Kiitos sinulle, että olemme saaneet elää mukana projektissa.

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ajattelin ihan samaa, mutta yllähän se tuli kirjoitettua, ennen kuin pääsin tuumasta toimeen. Hieno projekti, ja erittäin hieno dokumentointi, joka on ollut paitsi viihteellistä, myös hyvin opettavaista meille seuraajille.

Yhdyn lainauksen kiitoksiin, ketjun seuraaminen on ollut ilo.