Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji xe-2 mielipiteitä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 12 Tammikuu 2014.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Mitäs kokemuskia ko. kamerasta on?
    Miltä rakenne vaikuttaa, onko vakuuttava?
    Millainen on laukaisimen tuntuma?
    Miten tarkennus toimii eri tilanteissa?
    Akun kesto?
    Mitä optiikoista on sanottavaa?
    T Jukka
     
  2. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Odota nyt ihmeessä kuukausi. Fujilta tulee sääsuojattu runko, jossa kehutaan olevan paras elektroninen etsin tähän asti.
     
  3. anttipantti

    anttipantti Member

    221
    0
    16
    Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Jossa on taas luultavasti etsin väärässä paikassa ("keskellä") ja nenä kiinni näytössä.
     
  4. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Ei tule kolvin jälkiä, kun sen kääntää kiinni. :) paaton saattaa tarkoittaa S1 bridgeä, kiinnostaa kovasti.
     
  5. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Fujikin taitaa tarvita näitä superzuttuja rahan tekemiseen.

    Tämä tarkoittamani uutuus on nyt huhujen mukaan tulossa jo tämän kuun lopussa.

    http://www.fujirumors.com/weather-sealed-x-x-t1-coming-on-january-28th-trusted-source/

    Huhuttu speksi lista:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  6. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    No noin viikon ajalta on kokemuksia ko. värkistä. Lieneekö uutuuden viehätystä ja kameran käytön harjoittelua, mutta silti X100s on saanut levätä sen jälkeen kun X-E2 tuli taloon.

    Rakenne on mielestäni tukeva ja jämäkkä. Kaikki säätimet ovat jäykempiä ja samalla hieman jopa laadukkaamman oloisia kuin omassa X100s:ssäni. Virtakytkin ei mene liian helposti päälle/pois, mikä oli ongelmana X100s:n kanssa. Lähinnä lankalaukaisinkäytössä sain x100s:n monta kertaa pois päältä kun kuulapäätä käänteli. En toki ole kokeillut tuota vielä, mutta sen verran jäykempi tuo virtakytkin on, että en usko tällä värkillä olevan samaa ongelmaa.

    Linssinä minulla on vain tuo kittilinssi, mutta eipä siinä juuri mitään vikaa ole. Tarkennus toimii jopa kohtuu nopeissakin tilanteissa. Eilen kuvailin huvikseni pojan säbäturnauksessa, jolloin opettelin hieman käyttämään tuota tarkennusta nopeissa tilanteissa. Tietenkin huteja tuli, mutta luulisin, että on kamera mikä tahansa, niin säbämatsissa voi olla haastetta saada kaikki kuvat tarkennettua oikein. Loppua kohden selkeästi epäterävien kuvien määrä pieneni suhteessa ekaan matsiin. Lisäksi testailin autofokusta melko hämärässä tuossa lauantaina. Eihän se ihan pimeässä toimi, mutta enpä minä sitä odottanutkaan. Mielestäni tarkennus on jopa hieman parempi kun X100s:ssä. Erot ovat pieniä kuitenkin. Tarkennus on nopea. Todella nopea.

    Laukaisimen tuntuma on hieman jämäkämpi jälleen kun x100s:ssä. Akkuja tuo syö, mutta ehkä hieman paremmin kestää kuin x100s:ssä. Tai siltä tuntuu. Mutta positiivinen seikka oli, että akku ei loppunut heti samantien kun ensimmäinen palkki oli mennyt. Taisin eilen kuvata noin 500 kuvaa yhdellä akulla jpg:nä. Eli ihan kohtuu suoritus.

    Tuossa muutamia räpsäisyjä. Fiskarsin kuvat suoraan exportattuna LR:stä. Toinen kuva ainoastaan rajattu 1500x1000 kokoon. Säbäkuvaa on hieman muokattu, mutta ehkäpä kuitenkin siitä näkee, että tilannekuviakin tuolla voi ottaa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Ja itse en ajatellut jäädä odottelemaan uutta runkoa. Aina on tulossa uutta ja parempaa...
     
  8. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Minusta tuo sääsuojaus on pikkukameralle sellainen etu, että sitä kannattaa vähän odotellakkin.

    Omassa x100ässässä ei muuten ole ongelmia löysän virtakytkimen kanssa. Tuonne kun pääsi tilkka merivettä väliin, niin jopa asettui. Asettui kyllä paljon muutakin, katsotaan minkä tuomion huolto antaa.
     
  9. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    No ite ostin tuon pääsääntöisesti henkilökuvaukseen, mutta kaipa tuo tulee kulkemaan melko tiiviisti mukana joka paikassa. Mutta tossa nyt yks potrettikin X-E2:lla otettuna.
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Minulla on ollut X-E2 nyt joulusta saakka. Rakenne on oikein hyvä, nappulat ovat jämäkät eikä laite nitise tai natise. Tarkennus toimii ainakin minun käyttööni ihan riittävästi, käytän kameraa tosin lähinnä kaupunkikuvaukseen ja kaikenlaisiin liikkumattomiin kohteisiin. Urheilukuvaajalle X-E2 tuskin on ykkösvaihtoehto.

    Linssinä minulla on Fujinon XF 23mm f/1.4, joka on kertakaikkiaan upea lasi. Kinovastaavuudeltaan siis 35mm. Kamera tekee tällä linssillä niin upeaa jälkeä, että en oikein osaa parempaakaan vaatia. Tämä kombinaatio ei ainakaan ole hienojen kuvien esteenä.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Onko kuvasuhe 2/3?
     
  12. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    On se 2/3. Ja Anie, ei se välttämättä ole urheilukuvaajan kamera, mutta ajaa mun mielestä asiansa satunnaisessa urheilukuvauksessakin. Mutta tosiaan jos urheilukuvaus on pääasia, niin ehkä sitten joku muu kamera on parempi.
     
  13. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Hauskoja nuo Rumors-sivut:
    "source who was right in the past, but not yet upgraded to the elite-team of trusted sources"

    :D
     
  14. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Juu onhan fujilta huhuttu FF runkoa, ja X100L teleobjektiivilla ja X200 joka olis FF versio X100s:stä... Huoh...
     
  15. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    On nuo mäkkärin kuvat kyllä ilo katsella, niin skarppia niin skarppia. Väripalettikin ojennuksessa.
     
  16. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Anie Mist

    Minulla on kameraan myös peukalotuki Thumbs Up EP-9S.
    http://www.matchtechnical.com/Pages/ThumbsUpEP9SFujiXE1.aspx

    Tuki parantaa kuvausotetta huomattavasti, ja etenkin kameran pitäminen yhdellä kädellä kuvaustilanteiden välillä helpottuu merkittävästi. En voi tarpeeksi painottaa kuinka tyytyväinen olen kyseiseen tukeen. Kallishan se oli, tulleineen hieman yli 100€ mutta mielestäni joka pennin väärti.

    Edit. Tilasin tuen siis jenkki-eBaysta, tavara lähti kuitenkin Hong Kongista. Siksi tullit.
     
  17. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Näyttää ihan hyvältä tuo peukalotuki, mutta tekee tuon salamakengän käyttökelvottomaksi. Käytännössä tuosta olisi itsellä eniten hyötyä juurit henkilökuvauksessa, mutta silloin on radiotriggeri aina salamakengässä. En ole viitsinyt viritellä IR filtteriä tuohon yhdysrakenteiseen salamaan, joten radioilla on melkeen mentävä.
     
  18. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Se on tietysti ihan totta, että peukalotuki vie salamakengän paikan. Itseäni tämä asia ei mitenkään haittaa.

    Itseasiassa, X-E2 on minun "fiilistelykamerani". Sillä on paitsi ilo kuvata ja kuvanlaatu on huikaisevan hyvää, myös sen retro ulkoasu miellyttää silmääni erittäin paljon. Minulla on sitten toinen kamera "työjuhtana", jossa on RC-salama sekä säänkestävä runko ja objektiivi, ja macro-kuvauksenkin hoidan sillä.

    Eli X-E2 on mielestäni ehdottomasti yksi ulkoiselta olemukseltaan hienoimpia kameroita tällä hetkellä, ja kun vielä käytettävyys on pienin varauksin* erinomaista ja kuvanlaatu top-notch-luokkaa, en juuri keksi valittamista. Objektiivivalikoimakin on hyvä, etenkin nämä uudet prime-lasit ovat erinomaisia. Nythän sieltä on putkahtamassa markkinoille Fujinon XF 56mm f/1.2 herkkulasi.

    *Missä helvetissä on pikanappi EVF:n ja takatelkkarin vaihdolle. Kun kuvaan normaalisti aina EVF:llä, mutta joskus haluaisin esim. katsella ottamiani ruutuja takanäytöltä, ei vaihto onnistu muuten kuin menemällä valikoihin. Äärimmäisen ärsyttävää ja epäkäytännöllistä. Onneksi Fuji päivittää kameroidensa softaa yleensä aika säännöllisesti, tässä olisi päivityksen paikka.
     
  19. Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    On noita peukalotukia salaman läpiviennilläkin.
     
  20. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fuji xe-2 mielipiteitä

    Ja halvemmallakin, kuin tuo ThumpsUp.

    Kapa